Uppvärmning

Att tända brasan på rätt sätt

6 inlägg 4590 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att tända brasan på rätt sätt

Pabene  
#488539 På "Naturvårdsverket.se" finns nu en 46 sek video: "Så tänder du brasan rätt". Det gäller för många olika slags eldstäder. Det var nytt för mig, vi har vedspis och då har jag tänt under veden. Nu när jag ser hur mycket man kan minska skadliga utsläpp kommer jag att göra som det visas i videon.
Gott Nytt År till alla.



   TS
Avatar Fallback

Re: Att tända brasan på rätt sätt

axwell  
#488592 Videon på Naturvårdsverket säger inte så mycket, blir inte alls motiverad.

"Gör det själv" har lite mer förklarande text.

Passar nog bra utomhus och i öppna spisar samt enklare plåtkaminer utan spoiler.

Det det där blir på tok för krångligt då min Tulikivi är konstruerad för eldning med stående vedträn.

https://gds.se/spara-energi/uppvarmning ... -ratt-satt

Avatar Fallback

Re: Att tända brasan på rätt sätt

surjämten  
#488598 Har tänt upp i vedspis o annat i många år.
Det viktigaste för mig har varit att ha små vedträn/ved som snabbt bildar en glödbädd. Nu finns bra tändpåsar som är bättre än näver.

Avatar Fallback

Re: Att tända brasan på rätt sätt

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488605 Jag har en s.k. modern gjutjärnskamin och kör helt på principen med övertändning. Som nämns så är det en fördel att rökgångarna värms snabbt och det blir bättre drag redan från början. Viktigt är också att stapla veden luftigt så att den inte ligger och pyr.
Många har gamla kaminer utan sekundärförbränning och hur de klarar sig jämfört med dagens kan man läsa på sajten gemini.no och sök på antikvariska vedovner. Man menar att gamla vedovner typ Jötul 118 (som jag har på hytten) är överraskande bra när det gäller utsläpp av hälsovådliga partiklar, 2-3 ggr mer jämfört med moderna.

Användarvisningsbild

Re: Att tända brasan på rätt sätt

T Landström  
#488626 När jag tänder vedspisen här hemma så börjar jag med små pinnar och fyller på större vedträn allt efter som brasan tar sig...
Sedan är det ju skillnad att tända om man eldar varje dag eller om man eldar sporadiskt...

Användarvisningsbild

Re: Att tända brasan på rätt sätt

JensSkoog  
#488768
1514578912_fyre_opp_z_(2).jpg


Ett par klabbar under och på toppen lite finkluven ved av gran eller tall med en "tändpåse" med
paraffin bandat i hop med ett gummiband.

1514578912_fyre_opp_z_(4).jpg


Med luft båda från översidan och undersidan tar
det inte långa tiden innan det brinner bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).