Uppvärmning

Säkerhet vedpanna

52 inlägg 26530 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499460 Endast ytterrock inget annat;-).

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

källefall8  
#499461
25focus skrev:Hej
Återkopplar
Det var lite svårt att få fram något men det var inte BBR som det fanns uppgifter hos , det är i
Arbetsmiljöverket föreskrifter som det står en hel del

http://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och- ... eskrifter/
Ladda ner tryckbärande anordningar ( AFS 2016:1 ) föreskrifter

I § 6 står det om säkerhet då det gäller fastbränsle, men det finns inget som är uttryckt i lag på vad jag kan hitta , men klart en stark rekommendation


Som privatperson behöver du inte bry dig om arbetsmiljöverket, det gäller om det är företag.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499473 Jag skulle säga att det beror på. Lika väl som om du som privatperson gör en delad byggentreprenad och där med står med arbetsmiljöansvaret så borde det vara samma här. Dessa regler gäller för konstruktion utan undantag för privatpersoner. Om man som privatperson väljer att konstruera sin pannanläggning utan "rätt" temperaturbegränsare så har man inte följt lagen/föreskriften och kan få påföljder.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#499488 Jag tog upp det här i en tråd för att få till en debatt , orsak se gärna första inlägget
Nu är det inte fråga om privat eller företag som utför jobbet .
Det handlar om säkerhet på en anläggning som kan vara en fara för liv och egendom och inget annat .
Debatten kan gå hög om att vara eller inte vara med säkerhet , men med åtanke på vad som skrivs i tråden så
är det inte riskfritt med vedpanna , klart att vid öppet system så exploderar det inte , men en torrkokning kan det bli .
med dess följder , finns skydd för övertemp på öppet system , så blåser det inte ut
Är det däremot ett slutet system så ska man nog följa föreskrifterna till sista bokstaven för en övertempssäkerhet

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499545 Jag tror den största skillnaden i risk mellan slutet och öppet system vid vedeldning är överhettat vatten d.v.s temp över 100grader. Detta borde endast kunna förekomma i slutet system(bortsett från inverkan av den statiska höjden). Även om trycket håller sig under säkerhetsventilen så lagras energi i vattnet som vid ett rörbrott/utlöst säkerhetsventilen exploderar till ånga. Har man då även acktankar som är laddade över 100grader så finns mycket energi som kan frigöras väldigt snabbt.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

källefall8  
#499578 Om man har en säkerhetsventil vilket är självklart i slutet system, vilken säkerhetsrisk finns då om pannan kokar?? Det smäller inte, pannan kan bli förstörd, ja men det bryr sig inte myndigheterna om.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499603 Varför skulle det vara självklart med säkerhetsventil och inte temperaturbegränsare?

Jag är inte fysiker men jag tänker följande efter lite Google-kunskap.
Om du har en säkerhetsventil på ca 2bar så skulle du under ogynnsamma förhållanden få en vattentemperatur på ca 130grader innan det kokar. När säkerhetsventilen löser sänks trycket och temperaturen på vattnet kommer gå mot 100grader de resterande 30graderna bildar ånga under explosionsliknande förhållanden. Detta tror jag skulle kunna skapa en ganska kraftig smäll. Myndigheterna blir nog då fundersamma på vad som har hänt då du utsatt människor för fara då systemet saknar temperaturbegränsare vilket medfört explosion.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

källefall8  
#499672 Säkerhetsventilen är normalt på 1,5bar, utan säkerhetsventil exploderar systemet om volymen i expansionskärlet av någon anledning inte skulle räcka till (blåsan kan gå sönder och man stumfyller) eller vid kokning. Men varför skulle det bli explosionsliknande förhållanden? Från säkerhetsventilen leder du ju ett rör ner till golvet och helst ovanför en brunn. Däremot förstör du förmodligen din panna utan temperaturbegränsare om kokning pågår under längre tid - kokar torrt. Jag tycker så klart att man ska ha en temperaturbegränsare på vedpannan men ur säkerhetssynpunkt är övertrycksventilen det viktiga.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499689 Frågan var av retorisk karaktär och åsyfta att båda säkerhetsåtgärderna troligen är lika viktiga. Min hypotes angående temperaturbegränsare:
1.5bars tryck kan under ogynnsamma förhållande ge ca 125-130grader vattentemperatur. Om vi antar att det är 100liter överhettat vatten så finns det en "överenergi" på ca 12500kj. När trycket av någon anledning sjunker till atmosfärstryck omvandlas detta till 5.5kg vattenånga vilket motsvarar 9m3 . Denna volym måste ta vägen någon stans...

Om man youtubar "superheatted water" så antar jag att man ser ett liknande fenomen där man överhettar vatten i mikrovågsugnen och får det sedan att koka under explosionsliknande former.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

åberg  
#500484 När säkerhetsventilen öppnar sjunker inte trycket ögonblickligen utan det minskar i takt med att pannvattnet blåser ut genom säkerhetsventilen. Ventilen och röret begränsar flödet i någon mån. Det blir naturligtvis inte en angenäm miljö i pannrummet men jag tror inte att det blir en explosion.

Eller var drar man gränsen mellan "otäck, farlig utblåsning av ånga" och explosion?

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500518 Kan du vara så att när säkerhetsventilen öppnar och trycker sänks fås en okontrollerad kokning då det sker en fasomvandling från vatten till ånga. Säkerhetsventilen och systemet är inte dimensionerad utifrån denna kraftig tryckökning vilket medför att en typ av explosion sker. Detta fenomen har jag dock svårt att förklara utan detta är bara en hypotes att det är olika fysiska lagar när vätsketryck sänks under normala former och det inte sker fasomvandling jmf när trycket minska så att en fasomvandling sker. Får nog bli fråga Lund nästa på detta ;-).

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

bgl  
#500528 I princip samma sak som hände förr på autobahn i Tyskland. Föraren märkte att motortemperaturen steg högre än vanligt vid snabb körning sommartid. Standardrådet var att så fort som möjligt stanna bilen på säkert ställe, låta den gå på tomgång och öppna motorhuven. INTE röra kylarlocket!
Lik förbaskat var det varje år några dumhuvuden som bröt mot detta, en del fick betala ett högt pris. Inre bara genom att motorn riskerade skador då kylarvätskan blåste ut utan även genom brännskador. Vi såg en sån händelse på en mack sommaren -69. Jag skulle precis börja tanka när en MB kör in på macken, 4 gubbar stiger ur och en går fram och öppnar huven. En av de andra sträcker sig mot kylarlocket, de 3 andra vrålar på tyska något som rimligen var att den dumme skulle ge fan i locket. Trots detta hinner han vrida om locket och fick spruten på sig. Innan vi hann betala och åka hade en ambulans kommit för att hämta den dumme och skållade.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#504613 Nu har jag fått lite mer på benen , enligt uppgift så är pannor med fläkt , sägs att det är omöjligt att koka dom
Inte vet jag , men när termostater och annat säger att nu är det kok på gång , stängs fläkten av och draget i pannan ska bli lika med noll , då kan det inte brinna och övervärma , härden dör ut .
Min undran är då hur snabbt kommer värmen att avta så kok inte blir .
Ett cenario :: Pannan börjar komma upp i kokpunkt tex. 98 - 99 C då stängs fläkten , men härden finns kvar och värmer , vad händer då ?
Om laddpumpen säger upp sig av någon anledning så finns det ingen panncirk och kok är ett faktum
för min del skulle jag aldrig ha start av laddpumpen via pannans el , utan ha en separat grupp med termostat i pannan
Detta gäller nog till största delen pannor med slutet system där det är stopp ut . men öppna system kan koka dom med
Så det med hängslen och livrem kanske inte är fel att ha oavsett typ av system , som säkerhet för kok , jag har det
på min panna fast det är en liten en , utifall om

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

snurra  
#504615 Har en Baxi Solo Inova, installerad 2003, aldrig kokat

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

Dennis1982  
#504616 Om man får stömavbrott så laddomaten stoppar så stiger tempen ganska länge även om fläkten stoppat. Jag hade ett avbrott tidigare i vinter men halvt ilägg kvar, då steg pannan från ca 85 grader till 110 grader innan det började svalna av. Borde såklart ha UPS på laddomaten och kanske cirkulatonspumpen men det har som mycket annat inte blivit av. Jag har ett slutet system med en ventil som löser ut på 1,5 bar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).