Uppvärmning

Säkerhet vedpanna

52 inlägg 26526 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#483333 Jag har tillfrågat BBR men inte fått svar än , kommer tillbaka med svaret , kan vara av något värde på forumet kanske

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483382 Har en värmebaronen ub50 och 3000 liter tank med kylslinga.
Fick ett megakok vid strömavbrott när batterina till backupen kroknat och jag var inte hemma o xet inte var intresserad av att lära sig hur man startar elverket...
Hydroforen blev tömd men plastmashetterna runt rören i toppen på pannan ändrade form :shock:
Pannan höll o funkar än efter denna händelse för 6-7 år sen

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483392
25focus skrev:Jag har tillfrågat BBR men inte fått svar än , kommer tillbaka med svaret , kan vara av något värde på forumet kanske

Toppen!
Hoppas du får ett bra svar som du kan dela med dig. Är nog många som är intresserade eller så är det bara jag som är nördig;-)

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#485080 Har inte fått något svar ännu , men ska på dom igen

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#492303 Har ännu inte fått svar från BBR men drog iväg ett mail idag , får se vad som händer annars får jag ringa dom

En panna exploderade i Hällefors men det var en gengasning som gjorde det , för lite luft
Ni kan läsa här , vet inte om länken går direkt annars kopiera den

https://nwt.se/filipstad/hallefors/2018 ... id=1&pid=1

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

Hansson  
#494186 Är det ett öppet system eller ett slutet med tryck kärl?
Ett öppet system behöver ingen syrventil..

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#494535 Nja det är bara något i största allmänhet
Vet att det inte behövs vid öppna system , klart ni grabbar i norr har så kraftiga pannor att elda i , med tankar uppemot
5 m3 att då ha slutet är inget bra , mycket vatten att exspandera
Men vi på sydligare nejder har mindre system och för det mesta slutna , det är lite vilda åsikter om ha eller inte ha en
SYR , vissa hävdar att det behövs inte och det finns ingen lag på det , det sägs att det går ju ut via säkerhetsventilen .
och tömmer övertrycket , så långt är jag med , men det förhindrar inte en kokning med dess skador som följd
Så det med SYR är bara skitsnack sägs det , vet inte om dom har haft en kokning av större art med tom panna .
Vet att gränsen på panna går vid 100KW och då ska det finnas katastrofskydd
Därav min fråga till BBR , bara för att ha lite på benen , vid vidare dividerande med vissa personer

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494544 De inget rörkrökarn ens frågade om utan satte bara dit på min 50kw

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

snurra  
#494672 Om man köper en Baxi Solo Inova ny idag så är hålen för kylslingorna borttagna

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#499135 Hej
Återkopplar
Det var lite svårt att få fram något men det var inte BBR som det fanns uppgifter hos , det är i
Arbetsmiljöverket föreskrifter som det står en hel del

www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspekt ... eskrifter/
Ladda ner tryckbärande anordningar ( AFS 2016:1 ) föreskrifter

I § 6 står det om säkerhet då det gäller fastbränsle, men det finns inget som är uttryckt i lag på vad jag kan hitta , men klart en stark rekommendation

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499341
25focus skrev:Hej
Återkopplar
Det var lite svårt att få fram något men det var inte BBR som det fanns uppgifter hos , det är i
Arbetsmiljöverket föreskrifter som det står en hel del

http://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och- ... eskrifter/
Ladda ner tryckbärande anordningar ( AFS 2016:1 ) föreskrifter

I § 6 står det om säkerhet då det gäller fastbränsle, men det finns inget som är uttryckt i lag på vad jag kan hitta , men klart en stark rekommendation

Som lekman skulle jag säga att AFS ställer bara krav på aggregat som är manuellt eldade med fast bränsle, se §7. (Vill minnas att kraven i §6 når man vanligast inte upp till i en normal värmeanläggning/anordning. Notera även att §6 gäller bara för anordningar och inte aggregat. Vidare så gäller ej 2016:1 för radiatorer och rörledningar för uppvärmning med varmvatten se §2 punkt t. )

§7 säger då att 5d i bilaga 1 gäller: "säkra metoder finns för att leda bort restvärme efter stopp"
vilket jag tolkar som att det är här som lag om nödkylning/SYR finns.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499344
snurra skrev:Om man köper en Baxi Solo Inova ny idag så är hålen för kylslingorna borttagna

Står dock i installationsanvisnkngarna att en termisk temperaturbegränsare alltid ska installeras.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#499351 Klart är att en nödkylning behövs mot kokning som säkerhet , sen om det är en slinga eller rakt in i pannan kan vara egalt , men inte bra för att den då syresätts om det går rakt in i systemet
Bara för kul skull tog jag kontakt med Värmebaronen som jag har lite affärer med och frågade angående SYR eller annan nödkylning
Svaret blev att det är upp till kommunen när bygglov ges för vedpanna , en del fodrar en nödkylning , andra inte
lite märkligt , men i kristianstad så måste det finnas enligt Baronen , kommunen kollar visst upp att det finns
Annars är det väl en tolkningsfråga i skrifterna , jag tolkar det så att ska finnas nödkylning och har det på min panna
via slinga och den har löst ut en gång när laddpumpen tvärdog , rackarns vad ånga det blev och varmt i pannrummet
( turkisk bastu )

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499419 Kunskapsnivå på landets kommunala byggavdelningar är nog inte den bästa. Min uppfattning är nog att framställan av skrivna papper oavsett innehåll är det som premieras där ;-). Jag har svårt att se att Värmebaronen skulle kunna luta sig mot kommunen och slippa ansvar. Enligt mig torde Värmebaronen ha ett ganska stort ansvar i att rätt kylning ska monteras då de är dem som sätter produkten på marknaden. Jag kan tycka att deras installatuonsanvisningar är i minsta laget där man enbart säger att "rätt" temperaturbegränsare ska installeras men troligen fullt tillräckligt för att följa lagen.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#499423 Ytterocke eller Ocke ???

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).