Uppvärmning

Säkerhet vedpanna

52 inlägg 26534 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

Pabene  
#504628 Om du har en "SYR-ventil" installerad blir det inte så dramatiskt. Dess givare sitter i pannans vatten och den öppnar så att varmvatten tappas av, via ett extra rör till avloppet, så länge som temperaturen är för hög. Kallt vatten strömmar då in och kyler pannan. Syr-ventilen kräver ingen spänning för att fungera men det måste finnas tryck i kallvattensystemet.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504652 Och hur länge finns de vid strömavbrott ....

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

Jole  
#504680 Pannor kan ju råka koka av andra anledningar än strömavbrott. Klantighet, pumpfel, termostatfel m.m.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#504811 Inga krokodiltårar för mig , men har fått det det här i ämnet på annat forum i anledning av en SYR på vedpanna , vad har ni för åsikter i det
Detta är en moderator och ägare av forumet som gett mig detta , den moderatorn är en som endast kan knappa knappar på en dator och vet inget i ämnet , samt raderat ut i princip allt det ja skrivit om SYR och dess funktion
Men denna moderator tar gärna emot anmälningar från andra som inte gillar det jag skriver , har fått lite påhopp och gett lite skarpa genmälen tillbaka
Jag har bland annat hänvisat till de länkar som framkommit här och panntillverkares rekommendationer

Citat
Du har blivit tillsagd tidigare att inte ge råd ämnen du inte behärskar på ett självsäkert sätt och framställa dig själv som proffs när du har uppenbara kunskapsbrister. Sluta med det. Du får en chans till. Nästa gång du diskuterar saker du inte behärskar stängs du av igen för all framtid.

MVH 25focus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vedpanna

totte  
#504936 Problemet på det forumet kan jag självklart inte bedöma, men det låter ju en smula överdrivet att hota med avstängning för att man anses ha fel om något. Så jobbar vi inte här, här krävs det uppenbara regelbrott för att drabbas av åtgärder.

Sen måste jag säga att det inte för diskussionen om pannsäkerhet ett dugg framåt, så jag vill vänligen föreslå att någon diskussion om vad som skett på det andra forumet inte går igång.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#505019 Det som var min mening i det stora hela , med inlägg och fråga på det här forumet
Var för att få mer på benen i något som verkar vara lite av ondo hos vissa , har fått mycket bra svar här för den teori som jag haft inför mitt bygge och dom inlägg som kommit har stärkt mig mycket
Jag själv har nu satt in min panna med tankar och satt ditt det säkerheter som jag läst om och rörisen ansåg var ett måste
Ska nu provelda lite och bekanta mig med eldningen , så man är up to date när nästa köldperiod kommer

Tack för alla svar och länkar som ni lämnat

25focus

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505051 Jag börjar tveka om det är just överhettat vatten som är orsaken till SYR(temp.begränsare). Överhettat vatten borde kunna uppstå även i ett öppet system. Den enda skillnaden som jag kan komma när man jämför slutet och öppet system är att man i ett slutet system kan skapa ånga under tryck. Eftersom ångan inte borde bilda lika stor vattenpelare så tänker jag mig att man skulle kunna få ett system med t.ex. 1.5bars tryck i hela systemet?
Detta går inte i ett öppet system då ångan kan expandera fritt och ju mer vatten som förångas desto lägre vattenpelare skapas/lägre tryck.

Med andra ord skulle man i ett slutet system kunna få radiatorer på översta våningen med ett tryck nära 1.5bar som inte är provtryckta eller vana för detta. Jämför sedan med ett vanligt vagnsdäck som är dåligt och exploderar det blir en ordentlig smäll. Ungefär samma förhållanden bör råda i radiatorn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).