Säkerhet vedpanna
Säkerhetsventil självklar , men hur är med nödkylning , SYR
Hittar inget om regler för det i BBR , kontra mot kommunalt vatten eller egen brunn
Hittade något som endast säger :: om det finns krav :::
Vad gäller ?
Gärna en länk till något
25focus

Nu har jag öppet expansionskärl, vet inte säkert men har för mig att det är andra krav om du har tryckkärl.
Jag var glad att den fanns en dag när pumpen i laddomaten gav upp
Magnus M
Ett måste vid slutet system är vad jag hört. Kan vara sägen dock.
Men jag säger som Magnus, jag ångrar inte den merkostnaden när jag glömde avstängningsventilen till slavtankarna och laddade fullt magasin emot 500 liter.
Fick automatisk avloppsrensning också!
det måste väl vara högst upp som det ska kyla , har fått lite på nosen om funktionen , som är vanlig termologi
Får se om någon kan ge en länk till BBR om det finns
Har även frågat BBR , får se vad för svar det blir , kommer att lägga in svaret här
Vedolux UB från Värmebaronen
Magnus M
8:52 Värmeinstallationer m.m. Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten samt övriga tryckbärande anordningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar risken för personskador vid för högt tryck eller för hög temperatur i anläggningen.
Allmänt råd
Arbetsmiljöverket ger ut regler om tryckbärande anordningar samt om besiktning och användning av trycksatta anordningar. En sluten pannanläggning bör förses med expansionskärl. Ett slutet expansionskärl bör placeras så att uppvärmning av kärlet till följd av egencirkulation, konvektion och strålning undviks. Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten bör förses med säkerhetsventil som förhindrar att för högt tryck uppstår. En pannanläggning för drift med fast bränsle bör dessutom förses med termisk säkerhetsanordning som hindrar att högsta tillåtna vattentemperatur överskrids. När en panna förses med en termisk säkerhetsanordning som kräver kylning med vatten, bör installationen vara ansluten till en allmän va-anläggning. Alternativt kan den vara ansluten till en enskild va-anläggning som ger betryggande tillgång till vatten.
D
ocke skrev:BBR
8:52 Värmeinstallationer m.m. Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten samt övriga tryckbärande anordningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar risken för personskador vid för högt tryck eller för hög temperatur i anläggningen.
Allmänt råd
Arbetsmiljöverket ger ut regler om tryckbärande anordningar samt om besiktning och användning av trycksatta anordningar. En sluten pannanläggning bör förses med expansionskärl. Ett slutet expansionskärl bör placeras så att uppvärmning av kärlet till följd av egencirkulation, konvektion och strålning undviks. Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten bör förses med säkerhetsventil som förhindrar att för högt tryck uppstår. En pannanläggning för drift med fast bränsle bör dessutom förses med termisk säkerhetsanordning som hindrar att högsta tillåtna vattentemperatur överskrids. När en panna förses med en termisk säkerhetsanordning som kräver kylning med vatten, bör installationen vara ansluten till en allmän va-anläggning. Alternativt kan den vara ansluten till en enskild va-anläggning som ger betryggande tillgång till vatten.
D
Även om det står "Allmänna råd" så är det i lagens meningen ett förslag på hur man löser kravet i 8:52.
Du får utforma systemet annorlunda men då måste du bevisa att det uppfyller kraven. Det går då inte bara att säga att det uppfyller det utan med hjälp av beräkningar/tester/besiktningar och troligen tredjepartsbedömning kan du få en alternativ lösning godkänd.
Så det mest ekonomiska är nog att sätta dit en SYR:-)
25focus skrev:Det med bör kanske inte är tvingande men ett råd i den högre skolan , hur hårt ska man på det
Glömde skriva att det ovan och nedan är min erfarenhet av hur det ska tolkas. Jag kan inte ta gift på att detta utan då rekommenderar jag att ta kontakt med boverket.
Man ska även här läsa börkravet som att det inte är ett tvingande krav på utformning. Men om man ska frångå detta förslag så måste man säkerställa det som står i kravet 8.52 uppfylls. Detta är både dyrt och krångligt som privatperson men första steget skulle jag nog säga är att titta i afs:arna som styr arbetsgivare.
Det kan finnas andra produkter på marknaden som uppfyller samma krav som t.ex. en SYR. Dessa borde allts vara ok att använda.
Grundtanken med SYR fiffilurade vi lite i tråden om expansionkärl. Tror vi kom fram tilk att den ska förhindra att överhettat vatten under tryck kan förekomma vilket är en stor säkerhetsrisk. T.ex. 130gradigt vatten som frigörs från övertryck övergår till vattenånga under explosionsliknande former.
(bra motionera ventilerna en gång per år min kärvade ihop så den öppnade förvisso men stängde inte. Där kan man tala om kall panna!)