Uppvärmning

Säkerhet vedpanna

52 inlägg 26532 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Säkerhet vedpanna

25focus  
#483241 Ska sätta in ny panna , råder lite delade meningar om säkerhet
Säkerhetsventil självklar , men hur är med nödkylning , SYR
Hittar inget om regler för det i BBR , kontra mot kommunalt vatten eller egen brunn
Hittade något som endast säger :: om det finns krav :::
Vad gäller ?
Gärna en länk till något

25focus



   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

krusader  
#483249 tror inte det finns nåra krav på nödkylning.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vedpanna

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483252 När jag satte in min -00 så sa rörmokarn att sotarn brukar gnälla om man inte satt dit en.
Nu har jag öppet expansionskärl, vet inte säkert men har för mig att det är andra krav om du har tryckkärl.

Jag var glad att den fanns en dag när pumpen i laddomaten gav upp

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vedpanna

Fredrik Reuter  
#483254 Hej,
Ett måste vid slutet system är vad jag hört. Kan vara sägen dock.
Men jag säger som Magnus, jag ångrar inte den merkostnaden när jag glömde avstängningsventilen till slavtankarna och laddade fullt magasin emot 500 liter.

Fick automatisk avloppsrensning också!

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vedpanna

Göt  
#483255 hos mej monterade dom inte, jag har ett öppet system, men efter att ha kokat pannan ett antal gånger så monterade jag in det i år.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#483263 Om det då finns en SYR , så säger någon att den ska spola in i botten på pannan ,och gå ut i säken men där är kallast ,
det måste väl vara högst upp som det ska kyla , har fått lite på nosen om funktionen , som är vanlig termologi
Får se om någon kan ge en länk till BBR om det finns
Har även frågat BBR , får se vad för svar det blir , kommer att lägga in svaret här

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vedpanna

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483266 Min panna har en separat kylslinga som syrventilen sitter i.
Vedolux UB från Värmebaronen

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vedpanna

gnisseg  
#483280 Jag har en Calmarpanna V 33 och 1500 liter accumulatortankar, den är sedan 1999 och har aldrig lyckats koka den, det sitter en kylslinga i pannan, men risken att pannan kokar är ju om det blir strömavbrott och cirkulationen stannar, men då jag har egen brunn så kommer det inte något vatten till hydropressen, så kylslingar lär ju bara fungera om det finns tillräckligt med vatten i hydropressen vid ett strömavbrott.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

snurra  
#483299 Hålet för kylning som satt på Baxi skall numera vara borttaget

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483300 BBR
8:52  Värmeinstallationer m.m. Pannanläggningar  och andra installationer  för  värmning  av  vatten samt  övriga tryckbärande anordningar  ska  förses  med säkerhetsanordningar  som  begränsar  risken för  personskador  vid för  högt tryck  eller  för  hög  temperatur  i  anläggningen.

Allmänt råd
Arbetsmiljöverket  ger  ut regler  om  tryckbärande  anordningar  samt om  besiktning  och  användning av  trycksatta  anordningar.   En  sluten  pannanläggning  bör  förses  med  expansionskärl.  Ett  slutet  expansionskärl bör  placeras så  att  uppvärmning  av  kärlet  till följd  av  egencirkulation,  konvektion  och  strålning  undviks.   Pannanläggningar  och  andra  installationer  för  värmning  av  vatten  bör  förses  med säkerhetsventil som  förhindrar  att  för  högt tryck  uppstår.  En  pannanläggning  för  drift  med  fast bränsle  bör  dessutom  förses  med  termisk  säkerhetsanordning  som  hindrar  att  högsta  tillåtna vattentemperatur  överskrids.  När  en  panna  förses  med  en  termisk  säkerhetsanordning  som  kräver kylning  med  vatten,  bör  installationen  vara  ansluten  till en  allmän  va-anläggning.  Alternativt kan den  vara  ansluten  till en  enskild  va-anläggning  som  ger  betryggande  tillgång  till vatten.  
D

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483302
ocke skrev:BBR
8:52  Värmeinstallationer m.m. Pannanläggningar  och andra installationer  för  värmning  av  vatten samt  övriga tryckbärande anordningar  ska  förses  med säkerhetsanordningar  som  begränsar  risken för  personskador  vid för  högt tryck  eller  för  hög  temperatur  i  anläggningen.

Allmänt råd
Arbetsmiljöverket  ger  ut regler  om  tryckbärande  anordningar  samt om  besiktning  och  användning av  trycksatta  anordningar.   En  sluten  pannanläggning  bör  förses  med  expansionskärl.  Ett  slutet  expansionskärl bör  placeras så  att  uppvärmning  av  kärlet  till följd  av  egencirkulation,  konvektion  och  strålning  undviks.   Pannanläggningar  och  andra  installationer  för  värmning  av  vatten  bör  förses  med säkerhetsventil som  förhindrar  att  för  högt tryck  uppstår.  En  pannanläggning  för  drift  med  fast bränsle  bör  dessutom  förses  med  termisk  säkerhetsanordning  som  hindrar  att  högsta  tillåtna vattentemperatur  överskrids.  När  en  panna  förses  med  en  termisk  säkerhetsanordning  som  kräver kylning  med  vatten,  bör  installationen  vara  ansluten  till en  allmän  va-anläggning.  Alternativt kan den  vara  ansluten  till en  enskild  va-anläggning  som  ger  betryggande  tillgång  till vatten.  
D

Även om det står "Allmänna råd" så är det i lagens meningen ett förslag på hur man löser kravet i 8:52.

Du får utforma systemet annorlunda men då måste du bevisa att det uppfyller kraven. Det går då inte bara att säga att det uppfyller det utan med hjälp av beräkningar/tester/besiktningar och troligen tredjepartsbedömning kan du få en alternativ lösning godkänd.

Så det mest ekonomiska är nog att sätta dit en SYR:-)

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

25focus  
#483310 Det med bör kanske inte är tvingande men ett råd i den högre skolan , hur hårt ska man på det

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483324
25focus skrev:Det med bör kanske inte är tvingande men ett råd i den högre skolan , hur hårt ska man på det


Glömde skriva att det ovan och nedan är min erfarenhet av hur det ska tolkas. Jag kan inte ta gift på att detta utan då rekommenderar jag att ta kontakt med boverket.

Man ska även här läsa börkravet som att det inte är ett tvingande krav på utformning. Men om man ska frångå detta förslag så måste man säkerställa det som står i kravet 8.52 uppfylls. Detta är både dyrt och krångligt som privatperson men första steget skulle jag nog säga är att titta i afs:arna som styr arbetsgivare.
Det kan finnas andra produkter på marknaden som uppfyller samma krav som t.ex. en SYR. Dessa borde allts vara ok att använda.

Grundtanken med SYR fiffilurade vi lite i tråden om expansionkärl. Tror vi kom fram tilk att den ska förhindra att överhettat vatten under tryck kan förekomma vilket är en stor säkerhetsrisk. T.ex. 130gradigt vatten som frigörs från övertryck övergår till vattenånga under explosionsliknande former.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vedpanna

Göt  
#483325 Jag har en värmebaronen 40 ub och 1500 liter tank som jag har lyckats koka ganska många gånger. Det skramlar ganska bra i huset och det försvinner vatten trots kanske 120-130 grader på termometern. Jag tog hem rörmockaren och monterade in kylslingan i år och det kostade inte 5000 tycker att det är värt pengarna

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vedpanna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483327 Har en värmebaron. Kylslinga finns som slagit till två gånger när jag fyllt på lite väl optimistiskt. Känns tryggt när trycket blir för högt. Skulle inte vilja vara utan.
(bra motionera ventilerna en gång per år min kärvade ihop så den öppnade förvisso men stängde inte. Där kan man tala om kall panna!)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).