Uppvärmning

Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

69 inlägg 32565 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Chemgineer  
#481973
ocke skrev:
Chemgineer skrev:Tex en SYR, eller liknande som alla (vad jag har sett) är temperaturdrivna m h a en bimetall-termostat, så de bygger på 1.0 bars tryck i systemet. Så, jo, nog kan en panna med mycket lågt tryck koka trots att det finns inbyggd säkerhet...

Den andra fördelen med ett tryck inte *allt* för mycket under 1 bar (dvs 1 atm) är att risken att systemet suger in luft (t ex via automatiska avluftare) minskar påtagligt. Vilket kan vara en faktor har. Också.


Nyfiken fråga men 1bars övertryck i ett slutet systemet innan kokning borde väll inte vara några problem så länge man inte har undertryck från början?

Visst finns det risk med automatiska avluftare om det blir undertryck men upplever inte att så är fallet här då trycket är 0.2 över 1 atm.
Fast, det är det väl inte? I ett öppet system, ja, men i ett slutet är väl trycket som avläses det som är?

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481979
Chemgineer skrev:
ocke skrev:
Chemgineer skrev:Tex en SYR, eller liknande som alla (vad jag har sett) är temperaturdrivna m h a en bimetall-termostat, så de bygger på 1.0 bars tryck i systemet. Så, jo, nog kan en panna med mycket lågt tryck koka trots att det finns inbyggd säkerhet...

Den andra fördelen med ett tryck inte *allt* för mycket under 1 bar (dvs 1 atm) är att risken att systemet suger in luft (t ex via automatiska avluftare) minskar påtagligt. Vilket kan vara en faktor har. Också.


Nyfiken fråga men 1bars övertryck i ett slutet systemet innan kokning borde väll inte vara några problem så länge man inte har undertryck från början?

Visst finns det risk med automatiska avluftare om det blir undertryck men upplever inte att så är fallet här då trycket är 0.2 över 1 atm.
Fast, det är det väl inte? I ett öppet system, ja, men i ett slutet är väl trycket som avläses det som är?


Vanliga tyckmätare mäter väll relativt atmosfärstrycket d.v.s. 0bar på givaren = 1 atm. Kan dock tänka mig att det finns krav på att avsäkringen ska ligga över 1 bar för att det ska funka.

Kanske att vi pratar runt varandra och menar samma sak:-).

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Chemgineer  
#481982 Nej, vi pratade inte runt och menade samma sak... :wink:

Det visste jag inte. Om så är, varför bryter SYR-ventiler som regel vid 97C? Kokpunkten ligger ju högre, flera grader högre, alltid. 105C vid 1.4 bar (dvs 1 + 0.4) och oftast if närmare 110C eller tom över! Jag har aldrig kokat min panna *men* min SYR har löst ut. Stämmer det du skriver borde jag koppla bort den så jag kan ladda men högre temperatur, vilket jag *gärna* vill göra! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Chemgineer  
#481989 Här var jag dessutom lite snabb. 1.4 bar är 110C kokpunkt o 2 bar (dvs 1+1) hela 120C. Att ladda med 100C är således *helt* rimligt! :shock: :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482025
Chemgineer skrev:Nej, vi pratade inte runt och menade samma sak... :wink:

Det visste jag inte. Om så är, varför bryter SYR-ventiler som regel vid 97C? Kokpunkten ligger ju högre, flera grader högre, alltid. 105C vid 1.4 bar (dvs 1 + 0.4) och oftast if närmare 110C eller tom över! Jag har aldrig kokat min panna *men* min SYR har löst ut. Stämmer det du skriver borde jag koppla bort den så jag kan ladda men högre temperatur, vilket jag *gärna* vill göra! :grin:


Blev ett litet sidospår men Linux verkar hänga i pannrummet;-).

Nu kan jag vara ute och tassar lite väl långt från mina kunskapsramar.
Om du laddar ett slutet system över normal kokpunkt så får du överhettat vatten. Tappar man sedan trycket i systemet(pga av läckage/säkerhetsventil/expansionkärl)kommer temperaturen sjunka till 100grader och resterande energi kommer användas till explosionsartat kokning av vattnet till ånga. Ja det säger med andra ord pang.

Därför stryper troligen en SYR redan vid 97grader för att undvika dessa risker.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#482030
ocke skrev:
Chemgineer skrev:Nej, vi pratade inte runt och menade samma sak... :wink:

Det visste jag inte. Om så är, varför bryter SYR-ventiler som regel vid 97C? Kokpunkten ligger ju högre, flera grader högre, alltid. 105C vid 1.4 bar (dvs 1 + 0.4) och oftast if närmare 110C eller tom över! Jag har aldrig kokat min panna *men* min SYR har löst ut. Stämmer det du skriver borde jag koppla bort den så jag kan ladda men högre temperatur, vilket jag *gärna* vill göra! :grin:


Blev ett litet sidospår men Linux verkar hänga i pannrummet;-).

Nu kan jag vara ute och tassar lite väl långt från mina kunskapsramar.
Om du laddar ett slutet system över normal kokpunkt så får du överhettat vatten. Tappar man sedan trycket i systemet(pga av läckage/säkerhetsventil/expansionkärl)kommer temperaturen sjunka till 100grader och resterande energi kommer användas till explosionsartat kokning av vattnet till ånga. Ja det säger med andra ord pang.

Därför stryper troligen en SYR redan vid 97grader för att undvika dessa risker.


Mina damer och herrar... jag vet ej vad jag ska säga... men efter att gjort systemet trycklöst så visar det sig att bar mätaren visar 0,4 bar för högt... så jag ställde ett för tryck omkring 0,6 då jag har 40 c i tankarna... o sen fyllde jag vattet för att se när säkerhetsventilen öppnar... den öppnade vid 2,9 bar enligt mätarn... alltså har mätarn visat 0,4 + hela tiden... så mitt max tryck innan va egentligen inte överdrivet högt

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482031 Kul att du hitta felet.
Hoppas det går bättre med eldningen nu.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#482045 Tack alla för hjälpen. Jag återkommer i denna tråd om problem kvarstår. Mvh linus.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system (l

Linux  
#482067 Anledningen till att systemet drog luft va ju att jag hade undertrycka utan att veta om det. När bar manometern visade 0,6 bar vid 30 grader innan så hade systemet egentligen endast 0,2 bar.

Efter att justerat förtrycket oo bytt manometer så har jag nu 1 bars tryck när tempen på tankarna är (läst uppifrån) 90/85/50 C

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).