Sida 2 av 2

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Postat: tis 14 nov 2017, 09:18
av häsmyra
Har också en 35. Nedre luckan öppnas endast vid uraskning.

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Postat: tor 16 nov 2017, 10:11
av Arvid0
Jag gör som r93 på min atmos och det funkar bra.

Enda skillnaden är att jag inte brukar kunna vrida upp fläkttermostatvredet dit jag vill när jag fyller pannan utan väntar 30min till och vrider upp den.
Har tänkt att installera ett tidsrelä som man trycker igång när man börjar elda men annat ligger före i attgöra-listan...

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Postat: fre 17 nov 2017, 11:35
av busholle
De där atmospannorna verkar omständliga.
Baxin jag har tänder jag med lite tändved i botten,startar fläkten och väntar några minuter innan jag fyller och går.

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Postat: fre 17 nov 2017, 11:42
av Arvid0
busholle skrev:De där atmospannorna verkar omständliga.
Baxin jag har tänder jag med lite tändved i botten,startar fläkten och väntar några minuter innan jag fyller och går.
Kortfattat är det samma procedur som du har med skillnad att jag får vrida upp fläkttermostatvredet när jag uppnått arbetstemp.
Med ett tidsrelä för 50kr eller atmos egna tillval/"relä" så slipper jag det och tändprocessen blir samma.

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Postat: fre 17 nov 2017, 12:55
av X-lon
Man kan säga så här den vänstra ratten reglerar hur hög pann-tank temperatur du vill ha, jag har justerat min så att när pannan når 90 grader slår pannanfläkten av och laddomaten suger ur värmen ner mot 85 då startar fläkten igen och eldar på tills tanken är full lr pannan når max temp. Det kan bli så att syrventilen öppnar lite men då kan man sänkta tempen lite lr justera syrventilen lr kolla att den går lätt.

Den högra ratten begränsar att inte fläkten ska gå när pannan brunnit ut, fortsätter fläkten gå när pannan brunnit ut kyler du bara bort värmen du nyss skapat så ju högre du ställer den ju mindre värme kyler du ur pannan.

Den röda prylen bak på pannan begränsar draget så du inte eldar åt kråkorna, när pannan närmar sej 90 ska den vara helt stängd för att du inte ska ha för bra drag.

Hoppas du kommer på hur du ska elda nu.
En bra shuntregulator är oxå en väldigt bra investering den sparar mycket värme i tanken.

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Postat: ons 12 dec 2018, 16:47
av bror-erik sjöberg
hej , östen och jag städa ut inuti pannan stenen var förstört , hur man brännolja tända eller inte hur sa göra

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Postat: ons 12 dec 2018, 16:51
av bror-erik sjöberg
det var en baxi solo innova 30

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Postat: tor 10 dec 2020, 21:34
av Lengher
jannee skrev:Läs igenom nedanstående, kan kanske minska oroskänslorna. :grin:
Vill tillägga att om man ha FÖR TORR ved kan man med fördel lägga något/några vedträd i blöt innan man gör sista vedinlägget.

Elda på rätt sätt:

1. Använd torr ved i lämplig storlek

Det är bra att elda med blandved. Den som t.ex. endast eldar med björkved, med dåligt drag, riskerar att det bildas tjära i panna och skorsten. Vid eldning med ekved måste försiktighet iakttas för att undvika frätskador på murstocken.

2. Snabb uppstart

Starta snabbt. När du tänder en kall panna är det svårt att helt undvika rök och utsläpp av miljöskadliga ämnen. Minska problemet genom att få pannan varm så fort som möjligt. Papper och rikligt med torr, finkluven ved är viktigt.

3. Rätt mängd förbränningsluft gör att elden brinner med klara och livliga lågor

När du eldar i pannan – gör det rejält och med rätt mängd förbränningsluft. Förbränningsluften regleras med dragluckan och spjäll på pannan. På en del pannor finns avancerade reglersystem som automatiskt ställer in förbränningsluften så att bränslet brinner optimalt och utsläppen minimeras. På äldre pannor kan man markera i vilket läge ventiler och spjäll bör stå vid uppstart och under förbränningen.

4. Kontrollera röken. Den ska vara klar och genomskinlig – inte svart

När det är varmt ute ska man bara se ett ”daller” i luften ovanför skorstenen. Den enda gången skorstenen ska ryka är när det är kallt ute. Då bildas en vit rök som består av vattenånga. Gul eller grå rök betyder dålig panna eller felaktig eldning – t.ex. för lite lufttillförsel eller skräpved.

5. Kontrollera rökgastemperaturen – max 350oC.

Alltför heta rökgaser kan skada murade skorstenar eller förstöra isoleringen på stålrörsskorstenar. Speciellt stor är risken när du värmer en kall skorsten kraftigt och snabbt. Många pannor är konstruerade för oljeeldning. Eldar du ved i en sådan panna blir rökgastemperaturen upp till 600oC. Inga skorstenar är gjorda för så höga rökgastemperaturer. Nyare pannor har ofta en rökgastemperatur under 300oC. De flesta rökkanaler är konstruerade för en rökgastemperatur på högst 350oC.

Du måste därför kontrollera hur hög rökgastemperaturen är. En del anläggningar har en termometer i rökkanalen. Om den saknas kan den köpas från installatören eller hos fackhandlare. Temperaturen mäts i rökgaskanalen omedelbart intill pannan. Termometern ska inte sitta i rökgaskanalen kontinuerligt. Det räcker med att täcka hålet med en skruv eller dylikt när inte termometern används.

Rökgastemperaturen bör vara ca 70oC, 1 m ner i skorstenen, för att rökgaserna inte ska kondensera och avge fukt som sedan kan göra att skorstenen fryser sönder. En stålskorsten kan, i det fall kondens bildas, rosta sönder.

6. Pyrelda inte

Många stryper tilluften och ”småeldar”. Resultatet blir pyreldning. Då brinner inte alla miljöskadliga ämnen i röken upp. Tjära kondenserar i skorstenen och fastnar på pannväggar och i rökkanaler. Ur skorstenen kommer då en grå eller gul rök – inte bra.

Förbränning

Vi beskriver här förbränning i en modern panna med keramisk insats.

Första steget i förbränningen är att veden torkar. Detta sker i en förångning vid ca 100oC. Temperaturen i fyren sjunker varje gång man lägger in ny ved. Vid ca 300oC förgasas veden. Ca 75 % av veden omvandlas till brännbara gaser. Av resten bildas bl.a. träkol. De olika gaserna förbränns vid skilda temperaturer, en del först vid 900oC. Till sist förbränns även träkolet och blir aska.

Primärluft tas in genom dragluckan och stiger genom rosten (gallret) upp till bränslet. Med hjälp av sekundärluften förbränns gaserna i den keramikklädda kammaren, där temperaturen blir mycket hög. När rökgaserna går in i pannans konvektionsdel är förbränningen över, men avger där sin värme till pannvattnet. Rökgastemperaturen efter pannan är vanligtvis 175-250oC.
Med fördel kan man elda så pass hårt och länge att pannan stänger av sig själv, acctankar och panna är uppe i över 90 grader - en sådan panna har ytterst sällan någon tjära på väggarna.


Tack för bra info!
Jag undrar dock lite på det sista angående att elda så hårt att pannan stänger av.
Jag har missbedömt mängden ved och vid de tillfällena har fläkten stängt av, temperatur i ackarna på 90 grader och likaså 95 grader i pannan.
Men det blir ved kvar och småpyr istället tills den tagit slut.
Jag har en Atmos DC35 och 3st ackumulator, 1500 liter styck.
Min erfarenhet av dragluckan är att den stänger när pannan nått korrekt arbetstemp.
Däremot blir jag inte klok på varför det är dubbla budskap på röda vredet till draget, t.ex kan det stå 90 på övre och 60 på undre. Men inget att mäta mot, dvs ingen skåra eller pigg..