Uppvärmning

Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

42 inlägg 31145 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

Pecka80  
#532191
molnia skrev:Mycket intressant att läsa o se bilder. Uppskattas mycket och snyggt och välgjort! :-bd

Funderar kring framtiden och ev övertagande av föräldragården.
Är nyfiken på hur ni resonerade med valet av en ny vedpanna i ekonombyggnad kontra en berg/ jordvärmepump och kompleteringselda i den gamla pannan?
. Hej, jag va inne på jordvärme, men tyckte man låste sig lite, om man vill dra värme till fler byggnader, har haft mjölkproduktion till förra året. Så d blev vedpanna å tankar ute i ett bilgarage värmer för nuvarande två hus, stora verkstaden har ja inte koppla in än, köpte en maga 80 två st 3kubikstankar å en tusen med beredare inne i ena huset

Avatar Fallback

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

339  
#532289 Själv har jag en ETA 40. Haft den i 6-7 år nu och den har gått som en klocka. Grymt effektiv och grym kvalitet på grejerna. Är det något som österrikare kan så är det att bygga vedpannor.

Användarvisningsbild

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

Cicci  
#535653 Vad olika det kan vara, min ETA hann inte ens gå 10 månader i drift innan den började krångla. Nu 2 månader och 4 besök senare har jag fortfarande ett driftstopp i veckan och lyckas de inte lösa det här snart blir jag tvungen att häva köpet och byta till en Fröling istället.

Ni som har vattenburna system, har ni installerat vattenavjoniserare?

Avatar Fallback

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

339  
#535655
Cicci skrev:Vad olika det kan vara, min ETA hann inte ens gå 10 månader i drift innan den började krångla. Nu 2 månader och 4 besök senare har jag fortfarande ett driftstopp i veckan och lyckas de inte lösa det här snart blir jag tvungen att häva köpet och byta till en Fröling istället.

Ni som har vattenburna system, har ni installerat vattenavjoniserare?


Det låter märkligt? Vad är det som krånglar? Vilken panna är det?

Användarvisningsbild

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

Cicci  
#535656 Det är en ETA eHack 45 kW. Jag får felmeddelande #1011 Antändning av bränslet misslyckades Rökgastemp för låg.

Först menade de att det var asklådan som satt löst och att pannan tjuvade luft där. Lösningen blev att det pallrade upp asklådan med träpinnar. Det hjälpte inte alls. Sist de var ut i oktober pratade de om att mitt bränsle var för "fint" och att det då blev för mycket bränsle i kammaren. Han som var ut sänkte då hastigheten på bränsleskruven för att det skulle komma mindre bränsle varje påfyllning. Det hjälpte marginellt. Innan kunde jag ha flertalet driftstopp per dag, nu har jag (bara) haft 5 stycken hittills i november.

Fraktionen på mitt bränsle är 0.5-1 cm så det är väldigt fint, men det är torrt. Jag gjorde en mätning av fukthalten i helgen och den låg på 20 % så jag tror inte på att det är bränslet det är fel på.

Användarvisningsbild

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

Mossebo  
#535727 Har ingen ETA å kanske hellr inte lösningen på ditt problem... Men min gilles panna är väldigt känslig på om det är för mycke smått å damm i flisen. Eller sågspån och dylikt. Detta virvlar upp inne i panna och stör lambdan så att den ökar fläktarna ändå mera. Vilket gör det ändå värre...
Efter en massa turer med dem som installerade pannan så upptäckte vi att det blev en mycke bättre förbränning och gång i pannan genom att begränsa maxvarvet på fläktarna.
Dock var alla besök till mig pga att inte pannan levererade tillräckligt med effekt... Så detta var bara nått vi märkte på vägen :-)
Nuförtiden så är jag väldigt noga med vad för flis jag stoppar i å då funkar den betydligt mycke bättre. Tidigare kunde jag hälla i en säck kutterspån bland flisen å det kunde ta en vecka innan allt blev normalt igen.

Så ett litet tips kan vara att kolla hur fläktarna går under tändningen. Jag antar att de är helt varvtalsstyrda?

Användarvisningsbild

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

Cicci  
#535831 Men jag misstänker starkt att jag fått ett så kallat måndagsexemplar så det är inte omöjligt att det kan vara damm som stör. Men jag körde hela förra säsongen på samma flis och då även med någon säck sågspån i utan några avbrott. En annan idé fick jag från Fröling när jag pratade med dem för att få leveranstider om det går så långt att Biövärme får köpa tillbaka skiten. Han tänkte högt om det kunde vara sot på rökgastemperaturgivaren. Samtidigt har Biovärme varit hem till mig 4 gånger och även utfört den årliga servicen på pannan så jag tycker väl att de borde ha kollat upp den biten i alla fall.

Jag hade gärna följt fläktarna under tändning om jag bara visste hur man gjorde. Min förra anläggning kunde jag utan och innan men med den här kolossen har jag haft fullt upp att lära mig hitta någorlunda rätt i displayerna. Det är även svårt när jag jobbar borta i veckorna för jag har inte kunnat vara med när de varit hem till mig och felsökt. När man dessutom är tjej och (relativt) ung så känns det ibland som att man förväntas vara helt blåst när det kommer till tekniska saker.

Men nu har tillverkaren i Österrike full access till pannan sedan igår och när jag ringde dem under eftermiddagen hade han märkt efter att följt pannan att den fick för lite bränsle ibland så det hade han ställt upp. Annars hade han då inte sett några konstigheter men min mor som är hemma säger att det varit kallare i huset än normalt så frågan är om det är kylan eller om de fipplat med pannan över natten. Jag hade även skickat en bild på mitt bränsle och det skulle inta vara några problem för pannan enligt honom. Så nu är det bara att vänta.

Diftstoppen minskade i frekvens när Biovärme fjärde gången de var ut ställde ner bränslemängden så så nu väntar jag bara på att pannan ska börja gå sämre igen efter att han ställt upp bränslet igen.


Har du automatisk tändning på din panna eller går den som min gamla mer eller mindre konstant?

Användarvisningsbild

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

Mossebo  
#535865 Min panna har automatisk tändning. Har bara mixtrat lite med doseringen för tändning å kan väl inte säga nått direkt... Vill minnas att blev det för mycke så slutade pannan att mata in innan dess att det hade brunnit ut såpass att det dog igen. Å matade det in för lite så tände det inte. Så lagom är ju bäst :-) Fast jag vill minnas att den inte var speciellt känslig på mängden.
Jag kan välja att min går på underhållsfyr. Då dör det aldrig helt. Det är et alternativ när det blir kallare. Under nollan typ. Annars så går den bara en gång om dygnet å då är det bättre att det slocknar helt.
Jag kan se på min display vilket varvtal som fläktarna går med. Så därigenom kunde jag konstatera att nått var fel. De gick alltid på maxvarv. När jag sedan begränsade maxvarvet tillräckligt mycke så började varvtalet variera med förbränningen. Så som det är meningen ifrån början. Men ditt problem är ju redan vid tändningen.

Användarvisningsbild

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

Cicci  
#536206 Jag har äntligen fått ett svar som verkar rimligt från min återförsäljare. Rimligheten i att det skulle ta nästa 2,5 månader och ett antal mindre trevliga meddelanden är en annan fråga...

De menar att asklådan inte satts tillbaka ordentligt och pannan har därför tjuvat luft. När syrenivån under förbränning ligger för högt så har pannan försökt kompensera detta genom att öka bränslemängden för att på så vis få ökad förbränning och därigenom lägre syrehalt. Tillslut blev det för mycket bränsle och pannan klarade inte av att tända. När asklådan sedan sattes korrekt slutade pannan tjuva luft men bränslemängden förblev för hög och svårigheterna i tändningen förblev.

Det här kan jag köpa men jag är fortfarande tveksam att det verkligen är problemet eftersom jag hade tagit bort asklådan och satt dit den igen någon dag innan det besök (om det var nr 2 eller 3) då det felet "upptäcktes". Och är det det som är problemet så har jag lyckats sätta dit asklådan fel minst 2 gånger och då undrar jag istället över konstruktionen på den...

Användarvisningsbild

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

Mossebo  
#536228 Jag fortsätter väl att ge mina synpunkter :-)
Asklådan och tjyvluft kan nog ställa till det. Min aska matas ut i lådan med hjälp av en skruv. När jag tömmer lådan så ser jag till att skruven fortfarande är full av aska. Så att det inte ska komma in luft bakvägen. Jag känner igen att det kan bli lite konstigheter då. Men å andra sidan blir ju skruven full av aska på bara någon timme så då är problemet borta.
Min flisinmatning sköts utav en skruv. Vet inte hur det är på eran? Men i början när jag körde finare flis kunde jag inte mata alls lika mycke som jag kan med grövre flis.
Skulle tro att den finare flisen fyller skruven bättre. Bara en tanke när de inte kan enas om hur mycke flis de skall mata in vid tändningsögonblicket.
Med den grova flisen jag kör nu kan jag använda grundvärdet enl manualen. Men det fick jag dra ner på en del när jag körde finare flis.

Användarvisningsbild

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

jonda  
#597877
hakans skrev:Hej
Här är bilder från mitt nya pannrum 5.3 x 5.3m
Min far och jag har i princip byggt allt själva.

Undrar ni någonting så fråga :smile:


Snyggt byggt!
Jag undrar vad du hamnade på i totalkostnad för detta projekt, har du någon siffra mellan tummen och pekfingret?

Användarvisningsbild

Re: Nytt pannrum ETA 50 ved och 4000 liters tank

Medua81  
#598733 Pannrums Porr på hög nivå👏👏


Avundsjuk är fan bara förnamnet👍🏻😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).