molnia skrev:Tja jag är inte kunnig om detta med värme,och högvärme kontra lågtempererat som vp ger. jag har förstått att man använder sig av en så kallad laddomat, en temperaturstyrd ventil som skickar runt vattnet i pannan tills vattnet har uppnått tillräckligt hög temperatur för att skicka det till tankar. I tankarna ser jag inte något problem att ha högre temperatur säg 90grader o värmesystem med lågtemperatur önskar säg.. 40? Grader. Då kompleterar man väl med en laddomat till som styr utloppet från tank. Är det för varmt i tank så blandar den upp det med kallt returvatten som varit ute i golvvärmen o vänt. Ska man bara elda upp tankarna i säg 40 grader för man har lågtemeraturssystem blir ju tankarna väldigt ineffektiva o lagra värmen.
(Backar försiktigt ut ur rummet o undrar om jag sagt något fel i min okunskap)
[emoji854]
Angående lågtemp så är det främst vilken temp man kör ut till radiatorerna. Vedpanna kan leverar hög temperaturer vilket gör att man kan minska flödet och storleken på radiatorerna. En VPs verkningsgrad försämras i förhållande till framledningstemperaturer. Enkelt sätt är energi=flöde x temp ==> man kan alltså minska temp men höja flödet och få ut samma energi. Detta bör man göra med VP. För vedpanna är detta inte lika viktigt.
(Detta förfarande fungerar inom rimliga gränser.)
En annan begränsande faktor för lågtempsystem är radiatorerna storlek. Större radiatorer behöver lägre temp ==> lägre framledning ==> bättre verkningsgrad på VP.
Jag har bergvärme hus i södra Sverige på 250m2. Gör av med 17 000kwh inkl hushållsel .