Uppvärmning

Hur ska jag värma mina hus?

122 inlägg 58818 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527734
molnia skrev:Tja jag är inte kunnig om detta med värme,och högvärme kontra lågtempererat som vp ger. jag har förstått att man använder sig av en så kallad laddomat, en temperaturstyrd ventil som skickar runt vattnet i pannan tills vattnet har uppnått tillräckligt hög temperatur för att skicka det till tankar. I tankarna ser jag inte något problem att ha högre temperatur säg 90grader o värmesystem med lågtemperatur önskar säg.. 40? Grader. Då kompleterar man väl med en laddomat till som styr utloppet från tank. Är det för varmt i tank så blandar den upp det med kallt returvatten som varit ute i golvvärmen o vänt. Ska man bara elda upp tankarna i säg 40 grader för man har lågtemeraturssystem blir ju tankarna väldigt ineffektiva o lagra värmen.
(Backar försiktigt ut ur rummet o undrar om jag sagt något fel i min okunskap)
[emoji854]
Helt rätt. Den lösningen funkar i ved/VP-kombo.

Angående lågtemp så är det främst vilken temp man kör ut till radiatorerna. Vedpanna kan leverar hög temperaturer vilket gör att man kan minska flödet och storleken på radiatorerna. En VPs verkningsgrad försämras i förhållande till framledningstemperaturer. Enkelt sätt är energi=flöde x temp ==> man kan alltså minska temp men höja flödet och få ut samma energi. Detta bör man göra med VP. För vedpanna är detta inte lika viktigt.
(Detta förfarande fungerar inom rimliga gränser.)

En annan begränsande faktor för lågtempsystem är radiatorerna storlek. Större radiatorer behöver lägre temp ==> lägre framledning ==> bättre verkningsgrad på VP. :-)

Jag har bergvärme hus i södra Sverige på 250m2. Gör av med 17 000kwh inkl hushållsel :-).

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Hema  
#527742 Finns det VP:s gjorda för att värma upp till 90grader? Så att man skulle kunna ha den som en effektivare elpatron? Jag skulle vilja ha näst intill självcirkulerande system och då funkar det nog inte så bra med lågtempssystem. Samt inte ovanligt att dessa lågtempssystem med högre cirkulation får en del oljud i rören (att det vibrerar och/eller sjunger om dem).

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527753 Villapumpar levererar väll ok COP fram till ca 45-50grader. Så svaret är nog nej. Vid 60-65 grader har du mer eller mindre en elpatron d.v.s COP 1:1 skulle jag tro;-).
Ljud och tryckförluster är begränsande faktorer i att höja flödet.
Kanske dum fråga men varför eftersträva självcirkulation? Dagens cirkulationspumar är så energisnåla att elen gör mest nytta i att cirkulera än att höja vattentempen om man har VP.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Hema  
#527772 Ingen dum fråga, kanske mer dum önskan att sträva åt att ha ett hus som ska gå att driva med minimal elförbrukning. Vem vet kanske inte ens går att få bygglov för en sådan satsning.. 👎 Men visst är det skönt med smidighet.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527778
Hema skrev:Ingen dum fråga, kanske mer dum önskan att sträva åt att ha ett hus som ska gå att driva med minimal elförbrukning. Vem vet kanske inte ens går att få bygglov för en sådan satsning.. [emoji107] Men visst är det skönt med smidighet.
Tycker det låter som en cool idé/tanke med min el och självcirkulation:-). Men då tror jag vedpanna är mer optimalt så man bland annat kan köra höga temperaturer.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Arvid0  
#527981 självcirkulation kräver väl också grova rör? vet inte hur grova rör i rör det finns men mitt hus med självcirkulation (vedpanna) hade jag två tums rör som köksnoran var ansluten med.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528004 Det känns även som om radiatorventilerna bör tas bort och ersättas med vanliga kulventiler.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Arvid0  
#528018
ocke skrev:Det känns även som om radiatorventilerna bör tas bort och ersättas med vanliga kulventiler.
jo så var principen på mina, dessutom enkrets-system. tror tvåkrets funkar dåligt med självcrkulation.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Hema  
#528049 Grövre rör är att föredra, dock önskar jag parallellkopplade element, annars blir det väl lätt lite värme i slutet.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TheJo  
#528174 Huset är 2 plan, ingen källare, på totalt ca 150kvm. Utöver detta är det endast en gammal mjölkkammare som hålls frostfri. Men man önskar ju sig garage/verkstad. Pannan står i en utbyggnad i markplan.

Är nära till berg och även yta för jordvärme, så det är inga problem. Men det finns även skog, och maskiner för att hantera flis. Skulle nog ändå ta in någon som kommer och flisar. Och det är ju ändå något med att värma upp huset med bränsle från den egna marken.

Visst skulle man kunna komplettera värmepumpen med vedeldning. Men nuvarande panna och hantering tar väldigt mycket plats, så då skulle jag nog byta ut denna.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Arvid0  
#528182
Hema skrev:Grövre rör är att föredra, dock önskar jag parallellkopplade element, annars blir det väl lätt lite värme i slutet.
nja, det blir såklart varmt snabbare i början. nackdelen med mitt system var avsaknaden av acktank så det blir svårt att hålla en jämn temperatur. jag vet heller inte hur ett självcirkulerande system med acktank skulle se ut. det bygger ju på att värmen stiger, ska man då värma upp en tänk först inbillar jag mig att det blir svårt att få cirkulation på det. det är väl med det som ställt annat att när msn börjar kompromissa blir det inte så bra som man tänkt från början.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Arvid0  
#528183
TheJo skrev:Huset är 2 plan, ingen källare, på totalt ca 150kvm. Utöver detta är det endast en gammal mjölkkammare som hålls frostfri. Men man önskar ju sig garage/verkstad. Pannan står i en utbyggnad i markplan.

Är nära till berg och även yta för jordvärme, så det är inga problem. Men det finns även skog, och maskiner för att hantera flis. Skulle nog ändå ta in någon som kommer och flisar. Och det är ju ändå något med att värma upp huset med bränsle från den egna marken.

Visst skulle man kunna komplettera värmepumpen med vedeldning. Men nuvarande panna och hantering tar väldigt mycket plats, så då skulle jag nog byta ut denna.
har du planer på en rejälare verkstad du vill hålla varm så skulle jag ha satsat på flis. en bekant installerade en för inte så länge sedan och det är ju väldigt smidigt. går inte jämföra med värmepump men jag är övertygad om att vi inte kommer ha låga elpriser i all evighet. sedan beror det ju på var i landet du bor, men det kanske du redan har skrivit.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Hema  
#528391
Arvid0 skrev:
Hema skrev:Grövre rör är att föredra, dock önskar jag parallellkopplade element, annars blir det väl lätt lite värme i slutet.
nja, det blir såklart varmt snabbare i början. nackdelen med mitt system var avsaknaden av acktank så det blir svårt att hålla en jämn temperatur. jag vet heller inte hur ett självcirkulerande system med acktank skulle se ut. det bygger ju på att värmen stiger, ska man då värma upp en tänk först inbillar jag mig att det blir svårt att få cirkulation på det. det är väl med det som ställt annat att när msn börjar kompromissa blir det inte så bra som man tänkt från början.

Borde gå, men det tar ett tag för vattnet att bli varmt. Kanske kan man ha en växlare så man kör ut värmen direkt för att sedan växla över mot tanken. Kanske skulle kunna styras av en termostat.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Pecka80  
#532032
Johan_84 skrev:Jag satt i dem här tankarna för ca5 år sedan. Då var det ju betydligt högre elpriser med vilket jag trodde skulle bestå. [emoji849]
Med ett rätt dragit hus på 270m3 så var jag tveksam till bergvärme, hög temp på element. Satsade på vedpanna i anslutning till verkstaden med bra möjlighet att ta in ved med lastaren. Med modern vedeldning tycker jag inte man behöver dra sig särskilt mycket för själva eldningen, om man inte reser mycket. Nu värmer jag verkstan när jag använder den med så jag är överlag nöjd. Funderar på att sätta upp solpaneler och köra bl.a. elpatronen på sommartiden.

I modernare hus skulle jag idag satsat på jord/bergvärme tror jag.
En fördel jag ser med pannan är att med ett mindre elverk kör jag pannan, cirkulationspump och håller värmen även vid strömavbrott. Kopplas in med vanlig 220 kontakt så med förlängningssladd kör jag kyl/frys med.



Hur stor panna har du, och hur många kvm garage?

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Cicci  
#535850
TheJo skrev:Huset är 2 plan, ingen källare, på totalt ca 150kvm. Utöver detta är det endast en gammal mjölkkammare som hålls frostfri. Men man önskar ju sig garage/verkstad. Pannan står i en utbyggnad i markplan.

Är nära till berg och även yta för jordvärme, så det är inga problem. Men det finns även skog, och maskiner för att hantera flis. Skulle nog ändå ta in någon som kommer och flisar. Och det är ju ändå något med att värma upp huset med bränsle från den egna marken.

Visst skulle man kunna komplettera värmepumpen med vedeldning. Men nuvarande panna och hantering tar väldigt mycket plats, så då skulle jag nog byta ut denna.


Jag har lika stort hus som dig och dessutom 400kvm uthus som är isolerade och möjliga att värma upp. När jag övertog huset av min far för drygt 2 år sedan körde han med en gammal Stjärnsund flisstoker i panna modell uråldrig. Tyvärr fick jag ett läckage av färskvatten in i pannan så den började läcka och behövde bytas ut. Jag kikade runt på olika anläggningar och lösningar och stod sedan och vägde mellan en nyare helautomatisk flispanna eller jord/berg-värme. Idag har jag inget behov av uppvärmda garage annat än att det är trevligt att slippa skrapa rutorna på bilen på morgonen men samtidigt vet man aldrig hur det ser ut i framtiden. Så det blev en investering i ny flispanna just eftersom kostnaden att under vintern värma upp 400kvm uthus med jord/berg-värme skulle bli på tok för hög.

Jag är jättenöjd över mitt val att fortsätta med flis och det är otroligt smidigt när det fungerar. Nu har jag haft otur och fått ett måndagsexemplar och befinner mig i en ganska infekterad tvist med leverantören, men det finns andra leverantörer av flispannor att välja än den som levererade min panna som förhoppningsvis har bättre kundbemötande. Jag rekommenderar därför, trotts alla problem jag har haft, flis om man har stora utrymmen att värma upp och när du dessutom redan har alla maskiner redan så känns det som ett självklart val!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).