fre 16 jun 2017, 14:07#460001
Nu blir det kanske lite onödigt många frågor och beskrivningar nedan..
Kort sammanfattning: byte till effektivare och billigare uppvärmning i två bostadshus, lite skog finns med köper idag in färdigklyven ved.
Byta till: Flis, pellets eller bergvärme? Alternativt modernare vedlösning?
Två bostadshus på totalt 255 m2 i dagsläget, men kanske någon verkstad eller dylikt i framtiden.
140 - 190 meter kulvert kommer behövas beroende på pannplacering om sådan lösning väljs.
Jag har pratat med Hargassner, ETA, Hjo värmeteknik, Sonnys, Fröling, CleanBurn, Energiteknik, etc... främst med frågan om flis, men kan jag räkna hem dessa priser?
De jag har pratat med flispanna med (alla utom Hjo) säger att det ska stå en acctank på sidan om flispannan. Medan Hjo säger att det bara är en källa till värmeförlust och att pannan hela tiden fixar värmeuttaget. När jag kollade på en ETA-panna (med tank i pannrummet) verkade den i alla fall brinna kortare stunder med några minuters mellanrum. Eller har man tank kopplad till pannan av annan anledning? Om man har för stor panna i förhållande till kontinuerligt behov?
VVB sommartid när man har kulvert?
Nytt pannrum måste då byggas i befintlig loge alt färdig container.
Grannar säger antingen vedpanna eller bergvärme. Bergvärme till vardera två husen går väl i alla fall på 300'000? (utan kulvert då). Bergvärmen puttrar och går? Vilken elbesparing kan man förvänta sig av en ny bergvärmeinstallation mot elpatron?
Vedpanna blir en billigare installation. Köper veden i dagsläget. Pannor med dålig verkningsgrad. Men att stoppa dit en större modern panna (med bra verkningsgrad) och en stor tank går att elda mer sällan. Idag skulle jag behöva ha eld i min pannan dygnet runt pga feldimensionerat system, främst pga bara 500 liter tank men den är väl lite anpassat till pannans storlek också..
Solvärme? Kanske främst till tappvarmvatten sommartid.
Solel? För att på årsbasis göra av med lika mycket som produceras under sommaren. Och använda elnätet som ett "batteri" vintertid till elpanna/bergvärme?
Hur ser driftkostnaderna ut för bergvärme kontra flis, pellets och köpt ved?
Om någon orkar ge några kommentarer på mitt korta första inlägg