Uppvärmning

Baxi Excellent 40

88 inlägg 56068 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

stone66  
#543787 Baxi är dyra men bra effekt inte hört nån som klagat.

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Arvid0  
#543788 inte för att vara sån men baxi är väl inte särskilt dyra? mellansegmentet eller i överkant av det.

men jag tycker det är mycket pengar... 30' hade jag tyckt var ok för en ok panna, men det väl sällan man tycker något är billigt....

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#543807
Arvid0 skrev:
j.pripp skrev:
Arvid0 skrev:[quote="j.pripp"]Hej. Går i funderingar på att byta panna och har då tittat på baxi excellent 40 eller 50. Har en tankvolym på 3750 L. Skulle en 50kw bli förstor? Hur har det funkat för er som installerat en ?

Mvh Johan
kw kan eg inte bli för stor om laddomat och rördragning är tillräcklig. det som är intressant (för mig) är vedutrymmet och/eller totala antalet kwh/ilägg. jag har hellre låg effekt och stort vedutrymme än tvärtom.

kör med atmos 50kw mot 3 kubik tank


Okej. Ja, tanken va nog egentligen en 50. Blir ju trottsallt 60 liter mer per ilägg.
Är du nöjd med atmosen ? Har tittat ganska mycket på frölinge faktiskt, men spontant är dom skitfina dessvärre priset också. :-ss


är mycket nöjd med atmosen, värmer tanken på ett ilägg. hade en viadrus innan så det var väl inte så svårt att få en förbättring... jag tittade också på Fröling och andra i den klassen men precis som du säger så är det mycket pengar. jättefina pannor som det ser ut. sedan kollade jag på verkningsgraden och insåg att det jag får i det högre priset är lull-lull och mer möjligheter att övervaka och justera, eventuellt något bättre finish och kvalitet men inte så det försvarar priset (för mig).[/quote]

Okej det är ju riktigt bra. Det ska vara smidigt Annas kan det va. Ja jo så är det nog. Ju mer man tänker på det så kommer jag med till den insikten, lulllull är dyrt. En frölinge håller nog inte dom 10-15 år länger som dom borde för priset. Rätt ny i ved eldar branschen. nyss tagit över familjegården men kommit till insikt att jag vill ha en tändarlucka,spaksotning och fläktstyrning. Lamda? Har du det? Vet inte om det är värt en tio lapp till? [emoji848] kan tillägga att jag har en 20 år gammal Albin nu med 1500l ack (tiden rann iväg behövde få ut några tankar när avloppet skulle bytas) och det funkar verkligen riktigt urselt så vad jag en väljer blir jag nöjdare [emoji23]

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#543809
stone66 skrev:Baxi är dyra men bra effekt inte hört nån som klagat.


Det beror ju helt på vad man jämför med. Så länge det funkar bra, så känner åtminstone jag att det skulle vara rimligt för min del. Men har du något annat förslag så tar jag tacksamt imot [emoji846]

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

stone66  
#543820 Jag är nog lite snål tyckte de va dyrt det som är sämre på baxi är när man ska sota tuberna. Då måste man skruva av en lucka uppe på pannan o lite bökigt o dra tuberna. Hade värmebaronen förut bara o öppna en lucka framåt o snabbt o smidigt dra framåt

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Arvid0  
#543898
j.pripp skrev:
Arvid0 skrev:
j.pripp skrev:[quote="Arvid0"][quote="j.pripp"]Hej. Går i funderingar på att byta panna och har då tittat på baxi excellent 40 eller 50. Har en tankvolym på 3750 L. Skulle en 50kw bli förstor? Hur har det funkat för er som installerat en ?

Mvh Johan
kw kan eg inte bli för stor om laddomat och rördragning är tillräcklig. det som är intressant (för mig) är vedutrymmet och/eller totala antalet kwh/ilägg. jag har hellre låg effekt och stort vedutrymme än tvärtom.

kör med atmos 50kw mot 3 kubik tank


Okej. Ja, tanken va nog egentligen en 50. Blir ju trottsallt 60 liter mer per ilägg.
Är du nöjd med atmosen ? Har tittat ganska mycket på frölinge faktiskt, men spontant är dom skitfina dessvärre priset också. :-ss


är mycket nöjd med atmosen, värmer tanken på ett ilägg. hade en viadrus innan så det var väl inte så svårt att få en förbättring... jag tittade också på Fröling och andra i den klassen men precis som du säger så är det mycket pengar. jättefina pannor som det ser ut. sedan kollade jag på verkningsgraden och insåg att det jag får i det högre priset är lull-lull och mer möjligheter att övervaka och justera, eventuellt något bättre finish och kvalitet men inte så det försvarar priset (för mig).[/quote]

Okej det är ju riktigt bra. Det ska vara smidigt Annas kan det va. Ja jo så är det nog. Ju mer man tänker på det så kommer jag med till den insikten, lulllull är dyrt. En frölinge håller nog inte dom 10-15 år länger som dom borde för priset. Rätt ny i ved eldar branschen. nyss tagit över familjegården men kommit till insikt att jag vill ha en tändarlucka,spaksotning och fläktstyrning. Lamda? Har du det? Vet inte om det är värt en tio lapp till? [emoji848] kan tillägga att jag har en 20 år gammal Albin nu med 1500l ack (tiden rann iväg behövde få ut några tankar när avloppet skulle bytas) och det funkar verkligen riktigt urselt så vad jag en väljer blir jag nöjdare [emoji23][/quote]

men är den så kass pannan? ärdetcen kombipanna? jag bodde i ett hus med en albinpanna med underförbränning (utan acktankar) och tyckte den funkade bra. klart att det blir många ilägg om man ska värma upp några kubik men verkningsgraden var uppskattningsvis inte så tokig.

min atmos har inte spaksotning, tändarlucka eller lambda. jag har funderat på att sätta en lambdasensor på rörkröret och sedan kolla med telefon eller dator men som det ser ut för mig nu så tror jag jag har igen det mest på att få till bättre vedhantering...läs torkning...


jag måste också skruva loss en lucka och dra ut tubulatorer för att sota. de 50kw pannorna jag tittade på med nog stort vedutrymme, spaksotning och lambda hamnade utanför min budget...

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#543910
Arvid0 skrev:
j.pripp skrev:
Arvid0 skrev:[quote="j.pripp"][quote="Arvid0"][quote="j.pripp"]Hej. Går i funderingar på att byta panna och har då tittat på baxi excellent 40 eller 50. Har en tankvolym på 3750 L. Skulle en 50kw bli förstor? Hur har det funkat för er som installerat en ?

Mvh Johan
kw kan eg inte bli för stor om laddomat och rördragning är tillräcklig. det som är intressant (för mig) är vedutrymmet och/eller totala antalet kwh/ilägg. jag har hellre låg effekt och stort vedutrymme än tvärtom.

kör med atmos 50kw mot 3 kubik tank


Okej. Ja, tanken va nog egentligen en 50. Blir ju trottsallt 60 liter mer per ilägg.
Är du nöjd med atmosen ? Har tittat ganska mycket på frölinge faktiskt, men spontant är dom skitfina dessvärre priset också. :-ss


är mycket nöjd med atmosen, värmer tanken på ett ilägg. hade en viadrus innan så det var väl inte så svårt att få en förbättring... jag tittade också på Fröling och andra i den klassen men precis som du säger så är det mycket pengar. jättefina pannor som det ser ut. sedan kollade jag på verkningsgraden och insåg att det jag får i det högre priset är lull-lull och mer möjligheter att övervaka och justera, eventuellt något bättre finish och kvalitet men inte så det försvarar priset (för mig).[/quote]

Okej det är ju riktigt bra. Det ska vara smidigt Annas kan det va. Ja jo så är det nog. Ju mer man tänker på det så kommer jag med till den insikten, lulllull är dyrt. En frölinge håller nog inte dom 10-15 år länger som dom borde för priset. Rätt ny i ved eldar branschen. nyss tagit över familjegården men kommit till insikt att jag vill ha en tändarlucka,spaksotning och fläktstyrning. Lamda? Har du det? Vet inte om det är värt en tio lapp till? [emoji848] kan tillägga att jag har en 20 år gammal Albin nu med 1500l ack (tiden rann iväg behövde få ut några tankar när avloppet skulle bytas) och det funkar verkligen riktigt urselt så vad jag en väljer blir jag nöjdare [emoji23][/quote]

men är den så kass pannan? ärdetcen kombipanna? jag bodde i ett hus med en albinpanna med underförbränning (utan acktankar) och tyckte den funkade bra. klart att det blir många ilägg om man ska värma upp några kubik men verkningsgraden var uppskattningsvis inte så tokig.

min atmos har inte spaksotning, tändarlucka eller lambda. jag har funderat på att sätta en lambdasensor på rörkröret och sedan kolla med telefon eller dator men som det ser ut för mig nu så tror jag jag har igen det mest på att få till bättre vedhantering...läs torkning...


jag måste också skruva loss en lucka och dra ut tubulatorer för att sota. de 50kw pannorna jag tittade på med nog stort vedutrymme, spaksotning och lambda hamnade utanför min budget...[/quote]

Tog över gården i sommras och helt ärligt inte brytt mig om och titta på det, tiden räcker lixom inte till. Men jag har skitsvårt att få drag i pannan. Som jag förstår så skulle en dragstabilisator avhjälpa problemet. Men tanken är just att få till helheten och tycker det är lika bra att byta panna för den har ju trotts allt tiden inne. Ja budgetar är aldrig rolig. men har en vision att hamna under 120 när allt är klart.

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

stone66  
#543916 Va o sneglade på Atmos med när jag skulle köpa panna kommer inte ihåg vad som avgjorde. Är det fläkt på den me??

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#543919
stone66 skrev:Va o sneglade på Atmos med när jag skulle köpa panna kommer inte ihåg vad som avgjorde. Är det fläkt på den me??


Ja, den verkar ha det mesta som jag söker.

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Arvid0  
#543928
stone66 skrev:Va o sneglade på Atmos med när jag skulle köpa panna kommer inte ihåg vad som avgjorde. Är det fläkt på den me??
sugande fläkt på min. har haft min i fyra år nu och inga problem ännu...

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Biolasse  
#558153 Jag ser gärna en uppdatering med uppföljning och bilder på era Excellent pannor :-bd

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#580937 Nu har även jag köpt mig ny panna så Nu ikväll lyfte vi in en baxi exellent 50 (utan lamda) hoppas kunna ta premiären om några veckor. Har lagt ner ett jäkla jobb i förberedelse flyttat tankar murat väggar bytt dörrar med mera så nu är det bara att hoppas på att allt blir till belåtenhet 😊😊

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Chrester  
#580984 Jag har eldat med min baxi excellent 40 sen Nov. Har inget att klaga på. Eldar mot 2000l(låg takhöjd där tanken står och kunde köpa en Beg. Som passa nästan gratis) och det är som man nästan kan räkna ut en för liten volym. Låter jag tanken gå ner till 40-50grader i toppen kan jag inte ladda fullt i pannan med Björk då blir de för bra. Värmer ett 160m2 enplanshus från 70-talet. Vid 21.5grader inne behöver jag elda en gång per dygn när vi har som kallast(-15)här nere. Det bästa som kanske är självklart för alla vedeldare idag är den trådlösa shuntautomatiken, fungerar klockrent och temperaturen inne svänger som mest +-0,5 från vald temp. Pannan tycker jag håller vad den lovar. Rökgas temp i princip alltid under 200 grader. Tycker spaksotningen fungerar bra. Har precis rengjort den grundligt med allt vad det innebär och tycker det varken var jobbigt eller tog lång tid.

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#580985 Kul att höra. Dom jag pratat med på baxi menar på att jag inte kommer kunna göra fullt ilägg ska mata mot 3750l (men rekommenderade endå en 50kw) ska köra nu i vinter och se. kan hända att jag kanske klämmer i en 750l tank extra, alltid gött att lägga i fulla ilägg. Ska bli spännande att se 😊

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

beas  
#580987 Har tänkt sätta in en 50kw exellent nu innan vintern.
Har 2 acktankar på tillsammans 5,3 m3 på våningen ovanför pannan.
Har enkel kulvert med två rör i till två hus på totalt ca 450 m2.
Var i kontakt med Baxi och förstod att det kan bli skiktningsproblem i acktankarna då ena fastigheten har en värmeväxlarcentral dvs att det bara går igenom växlaren och tillbaka för varmt vatten till tankbotten och stör skiktningen.
Vete tusan hur man ska göra då?
Ser i alla fall fram emot att få komma igång med Baxin.
Hur stora tankar har ni?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar