lör 12 jan 2019, 15:35#543910
Arvid0 skrev:j.pripp skrev:Arvid0 skrev:[quote="j.pripp"][quote="Arvid0"][quote="j.pripp"]Hej. Går i funderingar på att byta panna och har då tittat på baxi excellent 40 eller 50. Har en tankvolym på 3750 L. Skulle en 50kw bli förstor? Hur har det funkat för er som installerat en ?
Mvh Johan
kw kan eg inte bli för stor om laddomat och rördragning är tillräcklig. det som är intressant (för mig) är vedutrymmet och/eller totala antalet kwh/ilägg. jag har hellre låg effekt och stort vedutrymme än tvärtom.
kör med atmos 50kw mot 3 kubik tank
Okej. Ja, tanken va nog egentligen en 50. Blir ju trottsallt 60 liter mer per ilägg.
Är du nöjd med atmosen ? Har tittat ganska mycket på frölinge faktiskt, men spontant är dom skitfina dessvärre priset också. 
är mycket nöjd med atmosen, värmer tanken på ett ilägg. hade en viadrus innan så det var väl inte så svårt att få en förbättring... jag tittade också på Fröling och andra i den klassen men precis som du säger så är det mycket pengar. jättefina pannor som det ser ut. sedan kollade jag på verkningsgraden och insåg att det jag får i det högre priset är lull-lull och mer möjligheter att övervaka och justera, eventuellt något bättre finish och kvalitet men inte så det försvarar priset (för mig).[/quote]
Okej det är ju riktigt bra. Det ska vara smidigt Annas kan det va. Ja jo så är det nog. Ju mer man tänker på det så kommer jag med till den insikten, lulllull är dyrt. En frölinge håller nog inte dom 10-15 år länger som dom borde för priset. Rätt ny i ved eldar branschen. nyss tagit över familjegården men kommit till insikt att jag vill ha en tändarlucka,spaksotning och fläktstyrning. Lamda? Har du det? Vet inte om det är värt en tio lapp till? [emoji848] kan tillägga att jag har en 20 år gammal Albin nu med 1500l ack (tiden rann iväg behövde få ut några tankar när avloppet skulle bytas) och det funkar verkligen riktigt urselt så vad jag en väljer blir jag nöjdare [emoji23][/quote]
men är den så kass pannan? ärdetcen kombipanna? jag bodde i ett hus med en albinpanna med underförbränning (utan acktankar) och tyckte den funkade bra. klart att det blir många ilägg om man ska värma upp några kubik men verkningsgraden var uppskattningsvis inte så tokig.
min atmos har inte spaksotning, tändarlucka eller lambda. jag har funderat på att sätta en lambdasensor på rörkröret och sedan kolla med telefon eller dator men som det ser ut för mig nu så tror jag jag har igen det mest på att få till bättre vedhantering...läs torkning...
jag måste också skruva loss en lucka och dra ut tubulatorer för att sota. de 50kw pannorna jag tittade på med nog stort vedutrymme, spaksotning och lambda hamnade utanför min budget...[/quote]
Tog över gården i sommras och helt ärligt inte brytt mig om och titta på det, tiden räcker lixom inte till. Men jag har skitsvårt att få drag i pannan. Som jag förstår så skulle en dragstabilisator avhjälpa problemet. Men tanken är just att få till helheten och tycker det är lika bra att byta panna för den har ju trotts allt tiden inne. Ja budgetar är aldrig rolig. men har en vision att hamna under 120 när allt är klart.