Uppvärmning

Baxi Excellent 40

88 inlägg 56092 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#505280 @zixten
Min nya anläggning består av baxi excellent 40, shunt, 2 tankar på totalt 3250L, el-patron samt allt inkopplingsmsterial gick på 125 tkr minus rot.
Går ju få billigare med annat märke osv... men detta va precis vad jag själv ville ha. Och än så länge är jag nöjd.
Men hade jag kunnat få in mer volym i acc-tankarna så hade jag inte tvekat och tagit 50kw-aren.
Igår eldade jag upp tanken till 60 i mitten-höjd. Nu, efter 24t va den nere på 40 och 80 i toppen. Har varit runt 0 hela dagen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

izvek  
#505615 Fyller din excellent 40 halva tanken på 1 inlägg? Är själv intresserad av 50kw modellen. Men tror den är för liten .
Skulle gärna vilja ha den pannan men med ca 300l vedmagasin

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#505706 Ja. Har jag minst 40 i toppen så räcker det med att tända så har jag 80 i topp och 40-50 i mitten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Chrester  
#530764 Har precis ställt en baxi excellent 40kw på plats i pannrummet efter att ha tagit ut två gamla pannor och en gammal acktank. Har ställt den nya(begagnad) acktanken på plats i garaget och isolerat av de sidor rökkrökaren inte behöver komma åt. Idag var en murare här fixade ett rökrör i rätt höjd på skorstenen. På tis kommer en firma och sanerar asbest isolering som sitter kvar på några rör. Sedan kommer VVS-firman och kopplar ihop allt. Det skall bli riktigt kul att se hur pannan är att elda i och hur ofta vi behöver lägga i när det är kallt! Är som ett barn på julafton :d

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#531053 Kul!!! Hoppas du blir nöjd! Det är jag iaf! Känns som vi ved-eldare är på utdöende annars. Här i byn slänger var och varannan skogsbonde ut sin vedpanna.... det är för billigt med tysk kolkrafts-el 😉 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Chrester  
#534260 Om någon är intresserad kan jag meddela att anläggningen prov eldades i torsdags för att se att allt fungerade.
I helgen byggde jag lite väggar runt tanken som nu är isolerad med 400mm på toppen och 300mm utmed sidorna.

Så idag får jag äntligen pröva anläggningen på riktigt! Jag har pannan i vårt pannrum men tanken står vägg i vägg i garaget så jag har dragit in termometrar med 3m lång givarkabel som sitter i dykrör. Fungerar prima verkar det som! Toppen är i skrivande stund upp i 75grader, mitten i 58grader och botten är på 26grader. Då jag inte litar på tekniken riktigt har jag givetvis förberett för att kunna stoppa in vanliga insticks termometrar om någon av givarna skulle lägga av.

Då vi hade bergvärme sedan innan(ja många har idiotförklarat mig för att jag sätter in en vedpanna :lol: ) har vi förberett för att ackumulatortank och vedpanna går att koppla bort med 4 kranar om vi skulle vara bortresta tex. då har vi möjlighet att köra bergvärmen. Nu återstår målning av väggar och att fortsätta fylla pannrummet med ved! Och inte minst att få ordning på esbe med den trådlösa givaren som vi skall ha i huset, just nu sköter jag shunten manuellt.


Fortsättning följer.





1542563094_temp.jpg
1542563091_tank.jpg
1542563086_panna_1.jpg
1542563082_baxi.jpg

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#534269 Ser bra ut 👍 👍
Hur stora tankar har du??
Digitala termometer blev jag sugen på också då tankarna står i grann-rummet!! Hade även varit gött att få upp infon på 1a våning!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Chrester  
#534275 Jag har en 2000l tank. Hade gärna haft 3000l men fick köpa denna och shuntautomatiken för 3000kr så då fick det bli denna. Vi värmer enbart ett 150m2 enplanshus som är helt ok isolerat så jag hoppas detta ska fungera bra.

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#543598 Hej. Går i funderingar på att byta panna och har då tittat på baxi excellent 40 eller 50. Har en tankvolym på 3750 L. Skulle en 50kw bli förstor? Hur har det funkat för er som installerat en ?

Mvh Johan

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Arvid0  
#543606
j.pripp skrev:Hej. Går i funderingar på att byta panna och har då tittat på baxi excellent 40 eller 50. Har en tankvolym på 3750 L. Skulle en 50kw bli förstor? Hur har det funkat för er som installerat en ?

Mvh Johan
kw kan eg inte bli för stor om laddomat och rördragning är tillräcklig. det som är intressant (för mig) är vedutrymmet och/eller totala antalet kwh/ilägg. jag har hellre låg effekt och stort vedutrymme än tvärtom.

kör med atmos 50kw mot 3 kubik tank

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Chrester  
#543613 Hade jag eldat mot 3750l hade jag tveklöst valt en 50kw. Bättre att ha en högre kapacitet och inte behöva ladda fullt i vedmagasinet varje gång än att behöva köra dubbla ilägg tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#543770
Arvid0 skrev:
j.pripp skrev:Hej. Går i funderingar på att byta panna och har då tittat på baxi excellent 40 eller 50. Har en tankvolym på 3750 L. Skulle en 50kw bli förstor? Hur har det funkat för er som installerat en ?

Mvh Johan
kw kan eg inte bli för stor om laddomat och rördragning är tillräcklig. det som är intressant (för mig) är vedutrymmet och/eller totala antalet kwh/ilägg. jag har hellre låg effekt och stort vedutrymme än tvärtom.

kör med atmos 50kw mot 3 kubik tank


Okej. Ja, tanken va nog egentligen en 50. Blir ju trottsallt 60 liter mer per ilägg.
Är du nöjd med atmosen ? Har tittat ganska mycket på frölinge faktiskt, men spontant är dom skitfina dessvärre priset också. :-ss

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

stone66  
#543777 Har också baxi 50 kW och 3750l tankar men är inte drifttaget ännu bygger lite i omgångar men tror det blir bra

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#543782 Får hoppas det blir bra! Min tanke är att byta till sommaren. Så hör gärna av dig om du skulle bli färdig inom rimlig tid! Har bestutångerst 😳

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Arvid0  
#543786
j.pripp skrev:
Arvid0 skrev:
j.pripp skrev:Hej. Går i funderingar på att byta panna och har då tittat på baxi excellent 40 eller 50. Har en tankvolym på 3750 L. Skulle en 50kw bli förstor? Hur har det funkat för er som installerat en ?

Mvh Johan
kw kan eg inte bli för stor om laddomat och rördragning är tillräcklig. det som är intressant (för mig) är vedutrymmet och/eller totala antalet kwh/ilägg. jag har hellre låg effekt och stort vedutrymme än tvärtom.

kör med atmos 50kw mot 3 kubik tank


Okej. Ja, tanken va nog egentligen en 50. Blir ju trottsallt 60 liter mer per ilägg.
Är du nöjd med atmosen ? Har tittat ganska mycket på frölinge faktiskt, men spontant är dom skitfina dessvärre priset också. :-ss


är mycket nöjd med atmosen, värmer tanken på ett ilägg. hade en viadrus innan så det var väl inte så svårt att få en förbättring... jag tittade också på Fröling och andra i den klassen men precis som du säger så är det mycket pengar. jättefina pannor som det ser ut. sedan kollade jag på verkningsgraden och insåg att det jag får i det högre priset är lull-lull och mer möjligheter att övervaka och justera, eventuellt något bättre finish och kvalitet men inte så det försvarar priset (för mig).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar