Sida 4 av 6

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: sön 15 jan 2017, 23:57
av tallen100
Visst är det så dom ska ha in pengar, när dom till o med skulle ha skatt på solpaneler så kan man ju undra hur mycket dom bryr sej om miljön egentligen :shock: , nä det är bara skattepengar som hägrar.
Man kan undra hur länge folk får sola utan att det kostar nått :roll:

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 01:06
av ocke
hinowa skrev:Allt är bara för att kunna beskatta folk som har fri tillgång till ved ur egen skog.
:shock:

Sett från en annan synvinkel ger ju försämrad hälsa kostnader för samhället t.ex. genom ökat behov av skattefinasierad sjukvård.

P.s vill bara visa på att det finns fler infallsvinklar att se på problemet. Lägger man lite pengar på att hitta en bra lösning så kan vi fortsätta mysa vid brasan, leva längre och samtidigt spara samhällsekonomiskt på det.

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 02:12
av Niking
ocke skrev:Något som jag börja fundera på då man i repotaget har Stockholm som referenspunkt är varför man inte tittar på gasspisar. Den borde ju användas mer frekvent än mysbrasor och borde äv de avge partiklar?

Förbränning av gasol ger inte upphov till några partiklar. Det är det fina i kråksången.
/Niklas

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 05:17
av Pannben
En tanke som slår mig är vem som finansierat studien. Har inte kollat upp det men det är intressant när man läser vetenskapliga artiklar. Studier som kommer fram till fel resultat publiceras sällan. Bilindustrin och petroliumindustrin är mer samlad och ekonomiskt starkare än tillverkarna av vedeldningsutrustning och vedproducenterna.

Bara lite funderingar¨.

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 10:04
av ocke
Niking skrev:
ocke skrev:Något som jag börja fundera på då man i repotaget har Stockholm som referenspunkt är varför man inte tittar på gasspisar. Den borde ju användas mer frekvent än mysbrasor och borde äv de avge partiklar?

Förbränning av gasol ger inte upphov till några partiklar. Det är det fina i kråksången.
/Niklas

Förbränningsteknik kan jag inte mycket om men fick för mig att all förbränning medför mer eller mindre partiklar.

Tror även att stadsgas är mer förorenad än gasol?

Här verkar man ändå mätt upp förhöjda halter av nox i samband med gasspis:
http://www.sgc.se/?pg=1445651

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 10:10
av Niking
ocke skrev:
Niking skrev:
ocke skrev:Något som jag börja fundera på då man i repotaget har Stockholm som referenspunkt är varför man inte tittar på gasspisar. Den borde ju användas mer frekvent än mysbrasor och borde äv de avge partiklar?

Förbränning av gasol ger inte upphov till några partiklar. Det är det fina i kråksången.
/Niklas

Förbränningsteknik kan jag inte mycket om men fick för mig att all förbränning medför mer eller mindre partiklar.

Tror även att stadsgas är mer förorenad än gasol?

Här verkar man ändå mätt upp förhöjda halter av nox i samband med gasspis:
http://www.sgc.se/?pg=1445651

Men NOx är ju gaser, inte partiklar.... (NOx är ett samlingsnamn för olika gasformiga kväveoxider).

Förresten, vilken av de länkade uppsatserna avses?
/Niklas

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 10:13
av hinowa
Ocke
Men ur sämhällsekonomisk syn har det väl blivit dyrare med att människor lever längre och belastar vården längre.
Och det fattas folk inom vården.Vem vill sitta på ett ålderdomshem i en rullstol och medicineras med blöjor!
Hoppas jag får dö knall fall över en vedhög.
Dessa studier har jag svårt att ta till mig,och hur vetenskapligt säkra är dessa som ofta dyker upp?
Dom silar mygg och svälger kameler!
Pannben
Ja visst är det nog så att det är resultat som skall passa beställaren!
Veden värmer många gånger :-BD

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 11:18
av stegmaster
Från imorgon er det stopp för dieselbilar i Oslo här i Norge.
Vet att det har talas om vedeldning här med tidligare, men altså blir det bilen som får stå still, mens folk fortfarandet får lov att värma sig. :wink:

http://www.aftenposten.no/osloby/Diesel ... 3046b.html

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 11:22
av ocke
hinowa skrev:Ocke
Men ur sämhällsekonomisk syn har det väl blivit dyrare med att människor lever längre och belastar vården längre.
Och det fattas folk inom vården.Vem vill sitta på ett ålderdomshem i en rullstol och medicineras med blöjor!
Hoppas jag får dö knall fall över en vedhög.
Dessa studier har jag svårt att ta till mig,och hur vetenskapligt säkra är dessa som ofta dyker upp?
Dom silar mygg och svälger kameler!
Pannben
Ja visst är det nog så att det är resultat som skall passa beställaren!
Veden värmer många gånger :-BD



hinowa skrev:Ocke
Men ur sämhällsekonomisk syn har det väl blivit dyrare med att människor lever längre och belastar vården längre.
Och det fattas folk inom vården.Vem vill sitta på ett ålderdomshem i en rullstol och medicineras med blöjor!
Hoppas jag får dö knall fall över en vedhög.
Dessa studier har jag svårt att ta till mig,och hur vetenskapligt säkra är dessa som ofta dyker upp?
Dom silar mygg och svälger kameler!
Pannben
Ja visst är det nog så att det är resultat som skall passa beställaren!
Veden värmer många gånger :-BD


Ja, det är just detta som är "bristen" med forskning att man måste se vilka begränsningar/avgränsningar som är gjorda i rapporten för att kunna tillämpa värdena i verkligheten.

Använd siffran 324 som nämndes i rapporten och sätt den i förhållande till någon annan hälsofara t.ex. alkohol och droger. Då tror jag vedeldningens påverkan är minnimal. Man kan ju även utveckla hur man värderat hälsoeffekterna från avgaser. I ivl-rapporten har man t.ex inte vägt in hälsoeffekterna vid marknära ozon...

Så förkasta inte rapporten utan använd den som ett underlag för att framhäva fördelarna med vedeldning. Då tror jag att man kommer längre i att visa på att man ska fortsätta elda med ved. Faktumet kvar står dock att vedröken skadar och något som man kanske bör hitta en lösning på för att ytterliggare öka på fördelarna.

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 11:37
av axwell
stegmaster skrev:Från imorgon er det stopp för dieselbilar i Oslo här i Norge.
Vet att det har talas om vedeldning här med tidligare, men altså blir det bilen som får stå still, mens folk fortfarandet får lov att värma sig. :wink:


Det där är bara början, nu ser fler städer chansen att förbjuda dieselbilar i city.
Sundsvall i sin gryta med inversion kan nog ha såna planer.
Flera storstäder världen över går i den riktningen.

Senast jag spekulerade i en ny bil försökte säljaren övertyga mig om att köpa någon av deras nya specialutrustade dieselbilar med kampanjpriser.

Det blir en bensinbil, då ökar man på tidsfristen några år.

Åter till vedeldningen, såg några bilder från utredarna i Umeå, där eldade man i en öppenspis utan insats.
Om hela utredningen bygger på liknande eldstäder så förvånar mig inte resultatet.

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 11:55
av hinowa
Om man väljer att flytta in till en stad så måste väl folk begripa att det blir avgaser mm, med huskroppar som står tätt utan genomströmmning av luft
sedan klagar folk att dom har barn som får i sig föroreningar då flyttas förskolor och sedan ser dom till att det blir dubbförbud.
Om man frågar dessa personer med runda glasögon,varför bor du i stan,det är så närma till allt och jag behöver ingen bil,har cykel,
då börjas det byggas cyckelvägar som skall sopas och saltas,men gör att det blir mer köer för bilar och mera stopp,gärna lite mera rödlysen och företräde för gångtrafikanter.Och när du som bilist någon gång skall åka genom en stad skall du betala tullavgifter.
Stora företag sätter gärna sina stora kontor i storstäder,så trafiken blir tätare och inga parkeringar med böter som påföljd.
När dom skulle bygga genomfartsleden utanför Stockholm då bromsade Sossarna bygget med miljonbelastningar för dröjsmålet.
Så samhällsplanerare och miljömupparna är lite knepiga att förstå. :sad:

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 16:38
av Göt
stegmaster skrev:Från imorgon er det stopp för dieselbilar i Oslo här i Norge.
Vet att det har talas om vedeldning här med tidligare, men altså blir det bilen som får stå still, mens folk fortfarandet får lov att värma sig. :wink:

http://www.aftenposten.no/osloby/Diesel ... 3046b.html


Oj...Man har ju hävdat att dieselbilar är miljövänliga, det var inte sant då.

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: mån 16 jan 2017, 17:17
av axwell
Göt skrev:Oj...Man har ju hävdat att dieselbilar är miljövänliga, det var inte sant då.


Nja, det är dom ju om man ser det globalt. :roll:

Anledningen till styrkan i avgasskandalen runt dieselbilar i USA beror på att dom nu har fått klart för sig att övervägande delen av skiten hamnar i deras eget bo.

Koldioxiden fördelas ut över atmosfären på ett annat sätt, dvs inget existerande problem enl. Trump och hans ja-sägare. :mrgreen:

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: ons 18 jan 2017, 09:27
av hinowa
Jag läste att det nu var ett förslag att på Götgatan i Stockholm endast elbilar skulle få köra :D
Blir lite knepigt att få fram varor till butiker mm :surp:

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Postat: ons 18 jan 2017, 10:23
av Rolfnilsson400
Lite fortsättning: :wink:
http://blogg.elinor.se/2017/01/17/trump ... -an-bilar/
Posted on januari 17th, 2017 by Göte Fagerfjäll
I media ser det ibland ut som om vi är på väg tillbaka till kalla kriget, från en lyckoperiod när alla länder varit vänner och ingen ägnat sig åt spionage eller andra otrevligheter. Putin är elak och den ende man kan lita på är Kinas generalsekreterare Xi Jinping. Kanske det är dags för alla journalister att ägna en vecka åt att läsa John Le Carrés spionromaner och sedan ta en snabbkurs i modern historia, Internetsäkerhet och realpolitik.
Det kanske inte skulle skada med en titt på Naturvårdsverkets statistik heller. Föroreningarna i form av små partiklar kommer faktiskt inte i första hand från dieselbilar. Faktum är att bara ca sex procent av partiklarna i den svenska luften över huvud taget kommer från svenska bilar, bussar eller lastbilar.
Förbud i Oslo
Jag hade egentligen inte tänkt skriva mer om luftföroreningar och bilar, men dieselbilsförbudet i Oslo satte igång både googlandet och skrivklådan.
Som många säkert hört införde ju Oslo i går ett temporärt förbud mot dieselbilar, eftersom en inversion gjort luftkvaliteten riktigt usel. I svensk radio och TV talar man förstås enbart om utsläpp från bilar, men i det material som inslagen baserade sig på står det att utsläppen kommer från fordon och vedeldning.
Förbudet ledde i alla fall inte till några mätbara förbättringar, så det upphävdes idag. Och när jag gick igenom lite tillgänglig statistik förstår jag varför resultatet uteblev.
Mest import
Det är inte alldeles lätt att hitta bra data om effekter av luftföroreningar. Däremot har Naturvårdsverket en alldeles utmärkt statistik över utsläppskällor i Sverige. Tyvärr kommer huvuddelen av utsläppen över Sverige från utlandet, så siffrorna är inte helt rättvisande. Ca 60 procent av partikelföroreningarna kommer från kontinenten och hela 93 procent av svaveldioxiden kommer från samma håll.
Hur mycket av kväveoxiderna som ”importeras” varierar. I södra Sverige handlar det om mer än hälften, men längre norrut är det mindre. En ganska stor utsläppskälla är fartyg (ingen rening och extremt smutsigt bränsle) och det innebär rimligen att hamnstäder är extra utsatta (t ex Göteborg eller Oslo).
Sex procent från fordon
Naturvårdsverkets statistik visar att vi i Sverige har varit fantastiskt bra på att minska våra utsläpp. Från 1990 till 2014 halverades till exempel utsläppen av kväveoxider (klicka här). Utsläppen från bilar, bussar och lastbilar minskade under samma period med två tredjedelar. I Sverige står idag bilar, bussar och lastbilar för mindre än 40 procent av de svenska utsläppen av kväveoxider och betydligt mindre än så om vi räknar in ”importen”.
För partikelutsläppen är siffrorna ännu intressantare. De svenska utsläppen av små partiklar (pm2,5) har minskat med drygt 40 procent från 1990 till 2014 (klicka här). Bilar, bussar och lastbilar står idag för futtiga 14 procent av de svenska utsläppen och knappt sex procent av utsläppen om vi räknar in partiklarna som kommer från kontinenten (bl a från tyska och polska kolkraftverk). Fjärrvärmen ger lite mer än så och uppvärmning av bostäder och industrier som inte har fjärrvärme lägger till dubbelt så många partiklar som fordonstrafiken.
Liten inverkan
Att minska luftföroreningarna genom att strypa trafiken är med andra ord inte särskilt effektivt. Det märks också i mätningar från Göteborg. På en central plats (taket på Femmans Torg) har genomsnittlig partikelmängd ändrats från 17 år 1990 till 14 år 2015. Däremellan har siffrorna varierat och som högst varit uppe i 23 år 2006. En elak gissning är att köldknäppar (med ökad vedeldning) och varierande vindar från söder har haft betydligt större inverkan än försöken att begränsa fordonstrafiken.
Elda när det är varmt
Att begränsa användningen av dieselfordon kan nog fungera som symbolåtgärd, men i verkligheten lär effekten bli ytterst marginell (som i Oslo). Betydligt effektivare är i så fall att förbjuda all användning av braskaminer, ved/oljepannor och kanske till och med fjärrvärmeanläggningar när det är kallt. Men det skulle definitivt inte leda till fler röster för det parti som lade fram förslaget.
Då är det betydligt bättre att se till att elpriserna håller sig låga också under köldperioder. Höga elpriser under köldknäppar är en garanti för att också de uslaste braskaminer och öppna spisar kommer till användning vid sämsta möjliga tillfälle. Låga elpriser gör att man i stället plockar fram ett extra elelement.
Men det förutsätter förstås en bra tillgång till el. Under köldknäppar ger inte stillastående vindkraftverk några bidrag, så där finns inte mycket att hämta.
Putin hjälper Trump?
Det största samtalsämnet just nu är annars frågan om rysk hjälp till Donald Trump i presidentvalet. Tidigare handlade det mesta om läckor från Hillary Clintons mailserver, men tydligen har dessutom demokraternas datorsystem blivit hackade på bred front.
Det här basunerades ut i full styrka i julhelgen och ett antal ryska diplomater utvisats för att visa allvaret. Och visst är det allvarligt att länder lägger sig i andras angelägenheter.
Otroligt naivt
Tittar man lite närmare på den här affären finns det mycket att bli förvånad över, men kanske inte riktigt på det sätt som svenska media lyfter fram.
För ingen är väl förvånad över att ryssarna vill veta vad USAs regering håller på med. Spioneri och informationsinhämtning är faktiskt ingen ny uppfinning och Ryssland har en lång historia i att vara mästare inom både spioneri och desinformation. Där är man faktiskt en stormakt.
Då är det egentligen mycket mera förvånande att Hillary Clinton kunde få sitta kvar som utrikesminister efter att det blivit känt att hon kört sin officiella korrespondens över sin hemmaserver. Hon kunde lika gärna ha skickat kopior på rubbet direkt till Kina, Ryssland, Nordkorea, Israel, Tyskland och alla andra intresserade parter.
Därför får nog fler än jag en känsla av att utvisningarna av ryska diplomater och de stora orden ganska mycket handlade om att Obama-regeringen vill kasta en näve grus i Trump-maskineriet och flytta bort intresset från den Clintonska email-servern.
Realpolitik är verklig
I media kan man ibland få uppfattningen att vi nu är på väg tillbaka till kalla kriget, från en lyckoperiod när alla länder varit vänner och ingen ägnat sig åt spionage. Det är naturligtvis en fullständigt löjlig verklighetsbeskrivning.
I själva verket har alla länder alltid spionerat på varandra, både på vänner och fiender. Nyheten för ett par år sedan att CIA avlyssnade Angela Merkel var till exempel inte märklig, även om det blev en hel del rubriker.
Alla säkerhetstjänster gör sitt bästa för att hämta information och mobiltelefoner och Internet har lyft informationsinhämtningen till en ny nivå. Det här är en självklarhet för alla oss som varit med de senaste årtiondena.
Att skydda information är oerhört svårt och man kan aldrig räkna med att kommersiella system är säkra. I den verkliga verkligheten handlar det om att ha rimliga säkerhetsåtgärder i förhållande till hur intressant ens information är. Kommunikation från USAs utrikesminister är förmodligen det intressantaste som existerar och måste därför skyddas extremt väl.
Läs spionromaner
Kanske är det dags att lägga in John le Carrés spionromaner som standardläsning på journalisthögskolan och som internutbildning i alla politiska partier. Om man sedan kompletterar med lite föreläsningar om Internetsäkerhet finns kanske en rimlig bas att utgå från.
För idag ser vi alldeles för mycket naivitet både när det gäller realpolitik och spioneri. Somliga tycks till och med tro att den som inte har ett försvar inte ses som en risk och därför inte blir angripen. Med samma logik slipper den som inte spionerar att bli utsatt för spionage. Svaghet är styrka.
Putin kan bli ögonöppnare
Vem vet, kanske vi i framtiden ser Putin som något av en ögonöppnare för västvärlden och västvärldens media. Ryska dataintrång och ryska annekteringar är ju tydligare och lättare att förstå än motsvarigheterna från framför allt Kina. Men i bägge fallen är maktpolitiken en realitet.
Jag såg för en stund sedan en del av Xi Jinpings tal från Davosmötet tidigare idag. Där gjorde han sitt bästa för att framställa Kina som den fria världens, frihandelns och klimatpolitikens beskyddare och bålde riddare. Det kan han naturligtvis påstå om han vill, men det märkliga är att SVT-reportern verkade svälja alltsammans med hull och hår. Det hade hon nog inte gjort om Putin sagt samma sak.
Kinas grannar är knappast så troskyldiga och samma sak gäller Rysslands grannar. Det är inte så konstigt att de baltiska länderna hånar svenska försök att lansera lokala försvarsöverenskommelser utan egentligt innehåll. Baltländerna vet att Natomedlemskapet är det enda som ger rimlig säkerhet. Att Ryssland vill ha tillbaka ”sin” östersjökust är inget som förvånar och den här gången vill baltländerna ha ett skydd ”på riktigt”.
Putin utmålas ofta som skurk i Sverige och USA, men han är på intet sätt värre än de gamla sovjetiska ledarna eller de ryska tsarerna. Eller för den delen någon av de andra auktoritära ledarna runt om i världen. Utifrån de förutsättningarna går det lika bra att diskutera med Putin som med kinesiska, arabiska eller afrikanska ledare. I många fall går det nog betydligt bättre.
Att förhandla med Ryssland från en stark position har aldrig varit omöjligt. Då krävs inga maktdemonstrationer och diskussionerna baseras på realpolitik. Vi får väl se om Trump klarar av det jobbet. Han kanske till och med kan få en stor blöt kyss, á la Brezjnev/Honecker.