sön 15 jan 2017, 13:56#430504
Hur man kommer fram til sådant svar er ju inte enkelt att veta.
Antar att dom mäter va som finns i luften, och gör några berekningar efter det, för inte gör man vel obduksjon av så mange menniskor för att kolla va dom verkligen dödt av??
Så sånna tal ska man nog ta med en stor nypa salt.
Det er säkert korrekt att röken inte er direkt helsosam, men det finns nog mycket annat i luften som er minst lika farligt.
Tänk bara på alla atomprovsprengningar man håll på med på 50 talet och framåt rundt om i världen, hur mange har tatt sin död av detta mon tro???
Min gissning er att det er mange vid år 50+ som fått cancer av detta, men detta hör man inte så mycket om.
Och vulkaner på t.eks Island som har utbrott och sprider askan över hela Norden, hur blir det med det??
Summan av kardemumman er att vedeldning kommer långt ner på min lista av farliga grejor, even om nog stora konsentrasjoner av rök i storstader med stille väder nog periodsvis kan vara et problem.
Själv kommer jag vedelda så lenge jag lever, naturligt nog sen man produserar ved.
Men tycker even det er en bra säkring om någon krig eller annan kris skulle bli verklighet, så all el, forsvinner och bensin til aggregaten tar slut.
Då er det åtminstone trevligt å veta att man kan värma både folk och mat.
Har värmt mat det vid flera anledninger när elen vore borte, och jag inte orkat dra fram el.aggregatet, och funkar hur fint som helst.
Så tycker det er tråkit att det byggs hus numera utan möjlighet til vedeldning, even här ute på landsbygden, var det inte er nåt problem als.
Men som vanligt så vakner inte folk och myndigheter före en annan verklighet rammer oss.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc