Uppvärmning

Sälja andra träslag än björk? (Ved)

9 inlägg 9239 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sälja andra träslag än björk? (Ved)

Rassmusolsson  
#404257 Hej!
Har sålt en del björk nu men lagret börjar tyna bort.
Har en del bok,ek,asp,lärk och al som jag har börjat fundera på att såga upp och sälja.

Men jag vet inte om intresset är så stort för andra träslag än björk? Har fått intrycket att det är bara björk när man säljer ved.
Har ni några erfarenheter i försäljning av bok,lärk,al,asp och ek?

Jag befinner mig i nordöstra Skåne.

Tack på förhand!



   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja andra träslag än björk? (Ved)

jannee  
#404281 Tidigare sålde jag blandved (asp, bok och ek), mötte motstånd i början men året efter återkom kunderna och valde hellre blandveden än ren björk, trots att priset var samma.
Energivärdet är högre i bok och ek, dessutom brinner dessa trädslag något långsammare, asp är perfekt till att få eldstaden ren.
Al är (i mitt tycke) djävla skitved. Den veden ligger minst 30 % lägre prisbild på än björk.
Tror m.a.o. nog att du kan sälja men möter säkert ett visst motstånd (bara du skippar alen). Lärk har jag ingen aning om - smäcker den veden?- Om i så fall kan du nog glömma den.

Avatar Fallback

Re: Sälja andra träslag än björk? (Ved)

Skogshuggaren83  
#404312 Sälj gran i småsäck till storstan som mysved[emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Sälja andra träslag än björk? (Ved)

Göt  
#404316 Nu säljer inte jag ved men nog måste du väl kunna sälja blandved. Jag trodde att Ek var bästa veden nere i Skåne och att björk hörde till dom sämre sorterna.

Du kanske skall sortera upp och sälja olika sorter så kan kunderna prova sig fram. Al är traditionell ved i bakugnar i siljanstrakten. Alspån använder dom väl når om röker kött och fisk.

Lycka till

Avatar Fallback

Re: Sälja andra träslag än björk? (Ved)

rikard_e  
#404323 Ska finnas någon kwh-tabell på det där med energi i ved.

Bok ligger runt 3200 kwh
Björk runt 2400
Gran runt 2000.

Dom jag säljer till går inget annat än björk och gran tyvärr. Dom är helt insnöade på det.

Oftast 25%gran och 75% björk är vad som säljs.

Användarvisningsbild

Re: Sälja andra träslag än björk? (Ved)

Rassmusolsson  
#404345 Tack för alla svar! Visste inte att bok innehöll så mycket energi. Ska testa och försöka sälja lite olika vedsorter och se vilken som går bäst.

Hur är det med torkning av de hårdare träslagen? Finns det någon tid som det måste torka innan de blir eldningsbara? Tycker det borde ta längre tid att torka än björk eftersom de har högre densitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja andra träslag än björk? (Ved)

jannee  
#404351 Du har garvsyra i ek, bör torka 2 år innan den används som pannved, kakelugn inga problem.
Ek är för övrigt den absolut bästa veden att elda, därefter bok,sedan kommer björk, rönn och lönn därefter asp och sälg sedan lind och al.
Någonting som ger väldigt bra med värme är gran och tallgrenar
Torktiden är ungefär samma, bara det ligger luftigt och är välklyvt.
Staplar du upp veden luftigt torkar den bra (eldningsklar) på 3 månader (sommartid) - fördel under regnskydd.
Ved som huggs vintertid (när det inte finns någon sav i trädet) torkar betydligt snabbare än vår och sommarhuggen.
Ved som är maskinavverkad torkar i regel väldigt snabbt eftersom stammen redan är punkterad.
Björk vars bark lossnar vid upparbetning har redan passerat bäst före datum - OFTAST tvärtom med ek. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sälja andra träslag än björk? (Ved)

Vardon  
#404364 Läs på lite, har för mig det finns en del på forumet om att sälja ved per vikt istället.

1 kg ved värmer i princip lika bra vad du än har. Däremot måste man ha större bagagelucka för att få med sig 100 kg granved än 100 kg ekved vid samma fukthalt.

Även att mäta fuktigheten kan vara bra då och faktiskt göra sig ett rykte om att vara ärlig och bra leverantör.

Användarvisningsbild

Re: Sälja andra träslag än björk? (Ved)

Göt  
#404371 Det finns en bra bok som heter ved, där står det mycket nyttigheter. Lars Mytting har skrivit den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).