Uppvärmning

Kulvert

37 inlägg 32714 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kulvert

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405787 Har en kulvert sen 84 som består av värme rör i koppar och vvc i pex slang isolerad i frigoliskålar i ett grovt avlopps rör.
De isolerar inte så bra mellan rören så vvcn ligger o värmer värmesidan när de inte kallar på värme o shunten är stängd, trodde att shunten läckte igenom tills jag stängde av vvc pumpen.
Pex slangen sjunger på sista versen nu med 2 gummilappar o slang klämma över knappnål små hål på ett av rören.
Varmvattnet o vvcn blir grymt varmt när jag har eldat för fullt mot tankarna på vintern och de mår nog inte pex bra av

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#415533 Imorgon blir det uppstart äntligen :lol: :lol:

Men det är bara värmen i verkstaden som är färdig så vi får provköra mot den!!

Har installerat en aerotemper som jag hittade billigt på 60 kW ska se hur den beter sig.

Sedan väntar jag på fjärrvärme skåp till dom andra husen så det får vi göra senare!

Det ska komma lite bilder va det lider men tiden är det sista man har gott om!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#416438 Nu är den installerad :lol: :lol:

Här kommer några bilder!!

Och ett stort tack till Edward på EM Biovärme.

Kan bara säga att han har hållt hög service när det varit något jag undrat över!!

Och det bästa av allt det är att det äntligen är värme i verkstaden :P :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kulvert

Henrik.E  
#753093 Är den nån som har koll på kulvert från Meltex ? Ska vara Tillverkad i Finland.

https://www.avloppscenter.se/sok/kulvert

Ska gräva ner 3 st kulvertar i sommar på totalt 140m längd.
Hade tänkt köpa Maxitherms kulvert men ser att dom där var ca 30-35 % billigare.

Avatar Fallback

Re: Kulvert

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753095 Kolla annars här: http://eoab.se/Produkter.html

Jag handlade där och blev förvånad över priset........dessutom så var det bara fyra mil dit för mig.

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Henrik.E  
#753101 Ja där fanns ju en till tillverkare.
Frågan är om man vågar titta på dom där lite ovanligare fabrikaten för att spara lite pengar idag ?
Man vill ju inte riskera att få byta ut kulverten om 25 år.

Användarvisningsbild

Re: Kulvert

HåkanSj  
#787318 Bumpar, då jag läst och letat fram och tillbaka på det fantastiska intranätet, bl a här på skogsforum.

Jag landade tillslut på en kulvert från en tillverkare i Finland, Rauheat.
Om jag tolkade allting rätt så har dom fått till isoleringen väldigt bra, kontra Maxiterm m fl, där förlusterna blev lägre.

Så har beställt och tänkte testa den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).