Startar en ny tråd, sorry om detta finns sedan tidigare. Jag har sökt lite...
Jag har ju mina funderingar på att renovera vår pann-anläggning. Den vi har idag är ju inte bra. Idag finns panna och ack-tank i garaget och sedan går varmvattnet i kulvert till en tekniktank i huset. På nätet hittar jag bara ritningar på den omvända ordningen, panna -> tekniktank -> acktank. Som lök på laxen är kulverten troligtvis från tiden för slaget vid Hastings.
Jag vill liksom börja om från början, "gör om gör rätt". Vi har inte plats inne i huset för pannan, och garaget är snett och halvruttet. Jag har dock möjlighet att bygga ett sprillans pannrum i del av gamla stallet. Det skulle bli kanon med vedhantering, isolering, närmare kåken mm. Och att snickra ett nytt pannrum är ju drömmen

Jag skulle bli hemskt glad om ni vill bidra med enkla beskrivningar på hur ni har gjort, ni som har pannrum utomhus. (eller hur ni skulle ha gjort
Skall man kanske bara ha pannan utomhus och alla tankar i husets källare? Det omvända? Allt junk i pannrumet, men vad händer då med vatten till radiatorer och tappvatten?
Vi skulle också vilja ha möjlighet att koppla på solfångare. Och den skulle vara placerad på taket till pannrummet.... Och som yttersta reserv vill jag ha en elpatron, men som inte värmer 2000 liter... Och man vill ju inte ha en kulvert om 15 meter med fyra åtta ledningar plus internetkablar.
hjäääälp!!