ons 07 dec 2016, 22:51#422318
Knegas skrev:Fast lite konstigt ändå. Tankarna ligger på 90 grader i topp och 80 i botten. Borde väl kunna lagras mer värme i dem innan pannan riskerar att koka?
Ta det lite lugnt med att toppa temperaturen i acctankarna... Du kommer att lära dig när du tagit dig genom denna vinter...
När det är dags att byta panna (kanske nästa år) gör inte tavlan som alltför många gör när man (vid större panna) inte tänker på att en större panna behöver mer luft till förbränningen.... Om du tycker att pannan är "besvärlig" så öppna en ytterdörr eller ett fönster och släpp in luft... om panna går bättre så vet du vad som fattas ... borra hål i väggen och in med en ventil..
Jag har just nu ett projekt på gång .. Vi byter panna hos svärmor... köpte denna gång ett system utan varmvattenberedare ... Den ena av tankarna har 2 st 15m slingor i sig där den ena är en förvärmnings slinga som ligger i den nedre halvan av tanken och sedan en i övre halvan... I detta fall är det viktigt med skiktningen som jag nämnde tidigare.. Här kör man in kallvatten längst ner i tanken där det är minst varmt och "förvärmer".... därefter toppar man upp temperaturen på tappvattnet i den övre delen.. har inte pratat med någon med denna lösning så det ska bli intressant...
Hade för många år sedan ett gammalt system där den i acctankarna inbyggda vvb gick sönder mitt i vintern... Dvs var utan varmvatten några dagar... löste detta tillfälligt med att sätta in en lite värmeväxlare (storlek som ett 1 liters mjölkförpackning) körde in pannvatten i den ena sidan av denna växlare och tog ut tappvattnet som hade ca 5 grader lägre temperatur än pannvattet om man spolade fullt ös på ett tappställe åt gången... jag var grymt imponerad av detta utbyte... låt se vad dessa totalt 30m (i svärmors system) ger...
Valmet Valtra 700, Normet VN400 vajerkran, Volvo BM LM 641, Valtra A83 Skogshytt, Moheda M101 K45, Husqvarna 550 XPG o. 550XPG TrioBreake, STIHL MS250, KRAV bonde