Sida 5 av 7

Re: Byta panna calmar v33

Postat: tis 06 dec 2016, 21:08
av Olov Jonsson
Den är inte onödig! Det är en shuntautomatik, den justerar framledningstempen till radiatorerna. Termostatventilerna på radiatorn tar sedan finjusteringen i varje rum. Man ska inte ha högre framledningtemperatur än vad huset kräver. Kolla om du hittar nån instruktionsbok eller liknande till schuntstyrningen. Läs på och försök hitta rätt kurvlutning på styrningen. Detta är mycket viktigt för att du ska få ut max av din vedanläggning.

Re: Byta panna calmar v33

Postat: tis 06 dec 2016, 21:40
av Knegas
Ok. Jag ger mig. :)
Ska försöka hitta nån instruktionsbok till den.
Upplever ni att det funkar bra vid väderomslag?
Luftningen verkar ha fixat sig själv för nu hörs det inget längre. Men ska se om jag kan hitta nån luftning.

Re: Byta panna calmar v33

Postat: tis 06 dec 2016, 21:44
av Tosca
Instruktioner brukar gå att hitta på nätet, skriv in det som står på typskylten bara.

Re: Byta panna calmar v33

Postat: tis 06 dec 2016, 22:16
av Delsbo
Knegas skrev:Ok. Jag ger mig. :)
Ska försöka hitta nån instruktionsbok till den.
Upplever ni att det funkar bra vid väderomslag?
Luftningen verkar ha fixat sig själv för nu hörs det inget längre. Men ska se om jag kan hitta nån luftning.


Min erfarenhet är att utomhusgivare alltid har problem vid väderomslag, dvs det är en tröghet innan husets väggar hinner rätta in sig vid hastiga omslag i vädret/temperaturen utomhus. Det är viktigt om man har en utomhusgivare att den placeras så att den påverkas så lite som möjligt som t.ex. av direkt solljus osv.. Själv tycker jag att det är betydligt enklare med chuntar med inomhusgivare som vår ThermOmatic CBJ (tror jag den heter).. men även här är givarens placering viktig.. Inte smart att ha den i ett badrum där temperaturen varierar ordentligt när man badar / duschar då det påverkar chuntens uttemperatur i hela huset... Även innegivaren ska placeras i ett rum (plats i rummet) där solljuset påverkar...

Förutom som ni andra också säger angående chuntens uttemperatur dvs att den bör vara så låg som möjligt så bör man också eftersträva att ha så låg hastighet som möjligt på cirkulationspumpen.. Hastigheten på pumpen har väl mindre betydelse när chuntens skickar tillbaka mest returvatten ut till elementen/radiatorerna dvs när man har hög temperatur i acctankarna, dvs det behövs bara lite "hett" vatten ur tanken för att lyfta chuntens utvatten temperatur... Sämre blir det med en högre hastighet när pumpen måste ta mer vatten ur tankarna och mindre returvatten, dvs returvatten från elementen trycks in i botten på acctankarna och man sugen ur det varma goa från toppen.. det är nu som skiktningen i tanken / tankarna går åt skogen.. dvs håll ner hastigheten också på cirkulerande vatten i systemet..

Re: Byta panna calmar v33

Postat: tis 06 dec 2016, 22:19
av Delsbo
Delsbo skrev:
Knegas skrev:Ok. Jag ger mig. :)
Ska försöka hitta nån instruktionsbok till den.
Upplever ni att det funkar bra vid väderomslag?
Luftningen verkar ha fixat sig själv för nu hörs det inget längre. Men ska se om jag kan hitta nån luftning.


Min erfarenhet är att utomhusgivare alltid har problem vid väderomslag, dvs det är en tröghet innan husets väggar hinner rätta in sig vid hastiga omslag i vädret/temperaturen utomhus. Det är viktigt om man har en utomhusgivare att den placeras så att den påverkas så lite som möjligt som t.ex. av direkt solljus osv.. Själv tycker jag att det är betydligt enklare med chuntar med inomhusgivare som vår ThermOmatic CBJ (tror jag den heter).. men även här är givarens placering viktig.. Inte smart att ha den i ett badrum där temperaturen varierar ordentligt när man badar / duschar då det påverkar chuntens uttemperatur i hela huset... Även innegivaren ska placeras i ett rum (plats i rummet) där solljuset INTE påverkar...

Förutom som ni andra också säger angående chuntens uttemperatur dvs att den bör vara så låg som möjligt så bör man också eftersträva att ha så låg hastighet som möjligt på cirkulationspumpen.. Hastigheten på pumpen har väl mindre betydelse när chuntens skickar tillbaka mest returvatten ut till elementen/radiatorerna dvs när man har hög temperatur i acctankarna, dvs det behövs bara lite "hett" vatten ur tanken för att lyfta chuntens utvatten temperatur... Sämre blir det med en högre hastighet när pumpen måste ta mer vatten ur tankarna och mindre returvatten, dvs returvatten från elementen trycks in i botten på acctankarna och man sugen ur det varma goa från toppen.. det är nu som skiktningen i tanken / tankarna går åt skogen.. dvs håll ner hastigheten också på cirkulerande vatten i systemet..

Re: Byta panna calmar v33

Postat: tis 06 dec 2016, 22:19
av Olov Jonsson
Det som brukar vara är att när det blir kallt ute på kort tid blir det oftast varmare inne då huset i sig har en tröghet mot kylan men schuntstyrningen kompenserar för kylan direkt. Detta problem borde du inte få eftersom du har termostatventiler. Jag har däremot bara gammla slotsventiler å sen styrs allt centralt via utgivaren. Då får jag nämda problem.

Re: Byta panna calmar v33

Postat: tis 06 dec 2016, 22:23
av Olov Jonsson
Haha va fint att det tar en stund att ladda upp texten. Såg att föregående talare skrivit ungefär samma sak:)

Re: Byta panna calmar v33

Postat: tis 06 dec 2016, 22:29
av Knegas
Tackat för all info.
Har en del att läsa på nu och tar väl några eldningar att hitta rätt. :)

Re: Byta panna calmar v33

Postat: tis 06 dec 2016, 22:50
av gnisten83
En utomhusgivare ska sitta på norrsidan alla andra placeringar ger problem när solen kommer åt den typ på morgon eller kväll om den sitter på öster eller västervägg.

Tryckstyrd pump löser problemet med att ha för högt flöde i systemet då du får olika flödesbehov beroende på hur kallt de är och hur mycket dina termostater öppnar.
I ett gammalt hus är de nog svårt att bara styra innertemperaturen med shuntautomatiken då de alltid är nåt rum som är varmare eller kallare än dom andra så en kombo av dom är nog bäst

Re: Byta panna calmar v33

Postat: tis 06 dec 2016, 22:56
av Delsbo
Jag tänker lika som Fredrik skriver också när jag sätter elementens termostater ur spel lite grann genom att ställa dessa på max och sedan gå runt och sänka termostaterna i rummen jag vill ha svalare / mindre varmt i ... Sen när man ser vilka (termostater) jag måste strypa / sänka så letar man upp strypventilerna som sitter på returerna för de radiatorslingor man har i huset och minskar flödet i de som man måste måste sänka termostaten för... dvs nu kommer pumpen som går i samma hastighet att styra över mer vatten i de slingor man inte strypt returerna för.. ☺

Re: Byta panna calmar v33

Postat: ons 07 dec 2016, 07:35
av Uvskogen
Olov Jonsson skrev:Man ska inte ha högre framledningtemperatur än vad huset kräver..


Det var något jag inte hört förut, intressant. Varför ska man eftersträva låg framledningstemp? Tänkte i min möjliga enfald att med hög temp så blir det snabbt varmt i rummen när man drar på på morgonen.

Re: Byta panna calmar v33

Postat: ons 07 dec 2016, 10:21
av gnisten83
Att cirkulera ut onödigt hög temp gör att du kör ut värmen från tankarna fortare än nödvändigt

Re: Byta panna calmar v33

Postat: ons 07 dec 2016, 10:34
av Uvskogen
Vad brukar man ha för temp ut då, vanligtvis? Om det nu finns något sådant som " vanligtvis "

Re: Byta panna calmar v33

Postat: ons 07 dec 2016, 10:39
av Fredrik Reuter
På min reglering kan jag ställa max framledningstemp. Har den ställd på 60 grader.
För runt 12 år sedan bytte jag vedpanna och shuntreglering och genom det nästan halverade jag vedförbrukningen. Mycket ligger givetvis i bättre verkningsgrad i pannan, men jag inbillar mig också att shuntregleringen hjälpt till ganska mycket också. Det blir lite trögare system med detta, vet inte om man kan jämföra det med att köra mellan två rödljus med bilen, utan shunt är plattan i mattan och sedan tvärbroms. Med shunt blir det ECO-start och motorbroms istället.

Re: Byta panna calmar v33

Postat: ons 07 dec 2016, 11:37
av gnisten83
Tempen varierar efter utetemperaturen så hemma har ca 60gr när de är -6 ute och kanske 40gr vid +8 ute.
Kurvlutningen får man ställa efter husets värmebehov