Qkeeper skrev:Bara en fråga men varför värma upp vinden?
Angående rören så visst man tappar endel värmestrålning men som regel idag så ligger rökgastemperaturerna på så passa låga nivåer att du ändå inte får den effekt som så många hade för 30-40 år sen när slutförbränningen i princip låg i skorstenen. Idag tar vi tillvara på mycket större del av energin i veden och detta sker i eldstaden där det ska ske och därmed har vi också en miljövänlig förbränning. Många eldstäder har idag en koldioxidneutral förbränning vilket gör vedeldning till en miljövänligt alternativ vilket det knappast är om slutförbränningen ligger i skorstenen och du kanske ligger på en verkningsgrad runt 50%. Vet att många av oss här på forumet gillar att hugga ved men att skicka ut 50% av dess energi till kråkorna är ju ändå ganska onödigt.
Att man får bättre drag i ett rör och mindre sotbildning beror framför allt på: Kortare tid till rätt driftstemperatur, slätare yta, rund kanal vilket ger ett bättre flöde.
Om man har ett vattenburenvärme är jag benägen att hålla med dig, men om man inte har det, så säger jag nej. Jag eldar i en Kedddy (ja 3 d, en äldre modell gissar jag), som sitter i en hemmabyggd öppenspis, som innehåller dubbla rökkanaler innan den någ murstocken. Denna "klump" håller värmen i ca 20h, om man kommer ihåg att stänga skortstensspjället efter elden har slocknat. Tror även att den hjälper till att hålla min trånga torpargrund torr, vilken för övrigt inte går att inspektera, då det inte finns någon öppning, samt att det är väldigt lågt avstånd till mark/berg.
Klart skulle man bygga nytt, skulle det ju blir såsom du säger, men har man denna typ av lösning, så får man snällt fortsätta. Men om du överbevisa mig så är jag idel öra.