Sida 2 av 2

Re: justera shunt automatik

Postat: tor 18 dec 2014, 23:50
av Axl
Rördragningen funkar, konstruktionen är nog 10 år men den här "lådan" har aldrig varit särskilt driftsäker.

Re: justera shunt automatik

Postat: fre 19 dec 2014, 00:16
av Jim_the_one
Sitter tempgivaren ordentligt?
Den ska helst sitta en bit efter schunt och pump så att vattnet hinner blanda sig ordentligt.

Är det glappfritt mellan motor och schunt?

Ändlägerna på motorn rätt inställda?
Det som visades i länken på andra inlägget.

Schunten kan också vara sliten.
Lite dålig koll på vad dom tål för temp, inte säkert att den är gjord för att konstant gå på 85+ grader

Det är väldigt sällan det är fel på motorn med växeln.

Re: justera shunt automatik

Postat: fre 19 dec 2014, 00:22
av Axl
jag får studera instruktionen lite noggrannare för något är det som är galet.

Re: justera shunt automatik

Postat: fre 19 dec 2014, 13:09
av Rolfnilsson400
Det verkar som du kör den som en laddkrets.
1. Har givaren som sitter på röret isolering. Den måste ligga under rörisoleringen för att få rätt temperatur
2. Går motorn år rätt håll.
3.Styrs pumpen eller går den hela tiden

Re: justera shunt automatik

Postat: fre 19 dec 2014, 14:02
av Axl
1. Ja
2. Tveksamt
3. Tror den går hela tiden alt startar vid en låg temp inställd på pannan.

Re: justera shunt automatik

Postat: fre 19 dec 2014, 14:21
av Rolfnilsson400
Ser ditt system ut som system 10?
http://www.termoventiler.se/media/upload/LMR_Manual.pdf

Ett första test
Kall panna: i vilket ändläge står shunten?
När du börjar elda och pannan börjar bli varm: Blir returen till pannan varm innan röret till tanken
( pannan ska uppnå lagom temperatur innan laddning ska börja.)

Re: justera shunt automatik

Postat: fre 19 dec 2014, 15:17
av Axl
Rolfnilsson400 skrev:Ser ditt system ut som system 10?
http://www.termoventiler.se/media/upload/LMR_Manual.pdf

Ett första test
Kall panna: i vilket ändläge står shunten?
När du börjar elda och pannan börjar bli varm: Blir returen till pannan varm innan röret till tanken
( pannan ska uppnå lagom temperatur innan laddning ska börja.)


Den här har bara en givare som känner av tempen på vattnet i pannan

Re: justera shunt automatik

Postat: fre 19 dec 2014, 15:36
av Rolfnilsson400
OK
Då bör shunten vara inställd på 70 -80 grader

Om du manövrerar shunten själv, går det trögt?

Kan du tvångsköra cirkulationspumpen, så du kan utesluta att det är den som spökar.

Re: justera shunt automatik

Postat: lör 10 jan 2015, 15:21
av Palleman
För att utesluta att det inte är fel på motorn eller att shuntventilen skulle gå för tungt alternativt fastnat kan du trycka in den grå frikopplingsknappen på motorn och se om du med hjälp av en shiftnyckel kan vrida på zinkkopplingen mellan ventil och motor. Zinkkopplingen har utvändigt 6-kantsgrepp som bör vara åtkomligt för fast nyckel eller skiftnyckel. Vrider sig zinkkopplingen enkelt går shunten lätt och då orkar motorn. OBS vrid inte för långt utan du måste vrida tillbaka till ursprungsläget för att frikopplingsknappen skall hoppa ut igen.