Hjälp med vedpanna och ackumulatortank
Har knappt eldat något förrän nu när det börjar bli kallt men nu känns det som att vi måste elda varje dag fast det är runt +10 grader ute under dagarna. Igår eldade jag till ca 85 grader topp och bott i båda tankarna. Slängde in den sista veden runt 15. I morse vid 10 var det 25 grader i tankarna. Är detta rimligt?

Har du laddomat ,var tar du värmen i tanken eller pannan.
Går värmen upp i skorsten.
Mitt råd är att ta dit nån som kan detta ,inte nån granne som vet allt,utan en rörmåckare som vet hur det ska vara instalerat.
Hos mig hadde jag en diom panna från början och en stor tank,fick elda i ett ,tog värmen ur pannan, så mycket gick rakt upp i skorsten.Och ingen laddomat.
Efter många år med skiten så kasta jag ut allt och satte in en baxipanna och en ny tank.
Nu är det en fröjd att elda med ved.
Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank
Du behöver ta dit ngn som kan titta på systemet. Är viktigt hur rör och pumpar är kopplade för att det ska bli bra.
Annars låter det nästan som det gamla systemet jag hade i dom två hus jag har bytt panna o tankar i.
Där satt i princip bara en cirkulationspump mellan tankar o panna.
Fullständigt värdelöst. Blev ingen skiktning i tankarna alls.
Så ladomat är nödvändigt och värmen till radiotorerna ska tas ifrån tankarna.
Får nog ta hit en rörmokare men nu vet jag i alla fall vad jag ska ställa för frågor för just nu har jag inga svar alls på det ni frågat.
Skickar med en bild på ackumulatortankarna. Vet inte hur isoleringen är i dem?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Alltså, det kan bero på många saker att värmen går åt snabbare än den borde. Se till att få tag i någon som kan mera än att bara löda ihop rören.
Hur ser cirkulationen ut i ditt system, hur fungerar det med tapp-varmvatten osv. Börja där så kan du kanske jobba dig fram till var energin tar vägen.
Rören är isolerade och radiatorerna blir faktiskt väldigt varma! Vi har ringt en rörmokare nu iaf men det skulle ta 2 veckor innan han kunde ta sig hit.
Som du beskrivet tidigare så känner jag att det stora problemet är att huset läcker värme som ett såll.
Vad finns för isolering i väggar och tak? Vad för typ av fönster? Tätningslister?
Isoleringen i väggar och tak är spån och vi har 2-glasfönster. Nere i källaren där ackumulatortankarna och pannan står är det runt 5-10 grader. Källaren är inte isolerad och det är ett stort ventilationshål i ytterdörren.