Uppvärmning

jordvärme?

21 inlägg 20107 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: jordvärme?

axwell  
#273407
T24X4 skrev:. Hur effektiv är en värmepump efter 10 år? Läge att byta? Kostnad 65 000:-? Jämför det mot en vedpanna den är fortfarande lika effektiv som om den var ny med rätt skötsel även efter 15-20 år. Vill man inte elda kan man köra pellets.


Den bergvärmepump jag har är inne på 24:e året, den har inte blivit sämre, lika lite köpt el nu som för tex 20 år sedan.

Dagens värmepumpar är troligen ännu effektivare, det gäller i samma grad 24-åriga vedpannor.

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

jannee  
#273413 Keramiken håller inte för evigt, kostar allt många kronor att byta den. Det är allt annat än gratis att elda med egen ved. Sotaren 4 ggr/år + besiktning var tredje år.
Byggde jag nytt vilket en styvt 60 årig gubbe knappast gör, självklart enplansvilla med golv och jord/bergvärme.
Absolut inget tvivel, trots "fri" tillgång på ved.

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

Hema  
#273414 Ibland kan det vara svårt att värdera nyttan med att vara mer eller mindre beroende av el. Men om all uppvärmning kräver el, så kan de bli väldigt kostsamt att hålla huset igång den dagen man drabbas av elavbrott.
Senast redigerad av Hema ons 26 mar 2014, 00:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

jannee  
#273415 Angående elavbrott håller jag helt med Hema, man bör också ha en extern värmekälla typ vedkamin/kakelugn.
Å andra sidan fungerar inte heller pannan vid strömavbrott, i alla fall inte min, cirkulationspumparna står helt still.

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273428 http://media.folksam.se/sv/2012/01/02/f ... atter-oka/

Jag har inte sett någon motsvarande undersökning om vedpannor som går sönder. På 20 år så har utvecklingen gått framåt så man kan inte jämföra en 20 år vedpanna med en som är ny idag. Däremot så kan man jämföra hur effektiv den är då och nu. Det är där man ser den stora skillnaden mellan en värmepump och vedpanna.

Folk är mer bekväm idag och väljer värmepump istället det är inget att hymla med.

Användarvisningsbild

Re: jordvärme?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273451 Jag har sen 8,5 år tebax egeninstallerad bergvärme med en Nibe 1030 10KW.
Som grädde på moset har jag en 12 kw bras kamin att elda i, eldar ca 4m³ (3-5m³)ved/år.
Jag överdimensionerad bergvärmeanläggningen 207m hål och har inte haft elpatron inkopplad ännu. Jag kör radiatorkretsen genom min gammla 200L el beredare som är konverterad till volymförstoring kopplad som första radiator. Varmvatten görs via växelventil och en 230liters Borö-tank med 15+10m kopparslingor i.
Får då mindre start/stopp på kompressorn och jämnare framledningstemp, alla radiatorventiler är demonterade och bortkastade då dom är av ondo. Varje radiator är induviduellt injusterad för att inte kortsluta 2-rörs värmekretsen. Kör styren mot utegivare och innegivare. Varmvattnet räcker till men är inte skållhet, V-pumpen hinner producera mer än vad man tappar ut.
Total el förbrukning ca 10500kvh/år inklusive hushållsel, för villa ca 120m²+120m².
Eldar i braskamin vid svinkyla , fredasmys och strömavbrott.

Anläggningen har betalt av investeringen för ca 2år sedan så nu går vinsten rakt ner i fickan.
Övrig biomassa från den egna skogen kan istället säljes som timmer/massaved eller energived
Eller skänker/byter lite ved till nära och kära. Mindre slit och släp mer teknikintresse.....

:D :D :D


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).