Uppvärmning

jordvärme?

21 inlägg 20102 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

jordvärme?

Axl  
#270960 Har idag en pannrum i ett uthus med kulvert på ca 75 m från 1980 in till huset som jag misstänker inte är världsbra isolerad, en stor liggande acc tank som inte heller är så välisolerad och en något för liten panna.

skulle ni:
a. fortsätta elda och tänka att ved från egen skog är gratis.
b. byta ut någon del av nuvarande värmesystem.
c. koppla bort kulverten och ställa in en jordvärmepump.

???



   TS
Användarvisningsbild

Re: jordvärme?

rokon  
#270962 Tveklöst a.
Aldrig byta något så länge det fungerar iaf.

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

jannee  
#270970 Är pannan också från 80 talet har den nog snart sett sina bästa dagar.
Kanske snart tid för byte = inte direkt gratis
Om kulverten inte är bra isolerad, syns ganska väl tidig vinter eller vid första frosten.
Behöver du åtgärda båda delarna kan det kanske vara ide att gräva ned en DUBBELT så lång slang som rekommenderas.
Värt att tänka på att varken du (eller jag) blir yngre = blir besvärligare för varje år detta med vedhanteringen.
Behåll gärna det gamla systemet som komplement eller reserv - om det går. Sotning och sådant kan du ändå skippa.
Rokon har annars rätt, inte byta ut, men gärna komplettera.
Ved från egen skog kan du annars sälja till hugade spekulanter, är ju så många som vill ge sig in i vedhanteringen.

Användarvisningsbild

Re: jordvärme?

Skogstomte  
#270984 Enligt vad du säger så kan vi anse att panna och kulvert är förbrukade. Tanken går ju antagligen att bättra på isoleringen om den i övrigt är tillräcklig. Då ska du betala panna + kulvert + tank i huset om du inte har det redan. Detta så att man laddar över vid behov, i övrigt får kulverten ligga kall.

Enligt Rinkaby rör kostar:

Ny panna 40´- 55´
Laddomat 2160 för tanken i pannrumet 4´300:-
Termisk tempbegränsare 2´890:-
Tryckexpansionskärl 400l 7´400:-
Kulvert räknar vi 80m, går alltid åt lite att böja upp, 389x80 ≈ 31´
Extra tank för huset med varmvattenberedare 12´300:-
Laddpaket för kulvert laddomat 31 5´460:-
Övrigt installationsmaterial 10´ - 15´beroende på hur det ser ut.

Tot 113´ - 133´kr plus arbete & grävning.

En variant är ju att skippa kulvertbytet och bara köra på den nya kulvertautomatiken.
Då sparar man ju 31´ plus grävning. Automatiken ger ju en skaplig värmebesparing i alla fall.

Jag hade satt in värmepump förresten. Ungefär samma peng, mindre arbete. När vi gjorde det så kan vi sälja veden som gick åt till gamla pannan och få ihop till elen.

Användarvisningsbild

Re: jordvärme?

rokon  
#270993 Det verkar vara populärt med jord och bergvärme, har en gång i tiden haft 2 mindre hyreshus med Atlas Copco bergvärmepump i vardera huset, det var bastanta grejor utan integrerade kretsar.

Vad jag undrar är hur moderna pannor/värmepumpar klarar trakter som är rätt frekventa med åska, det är ju en hel del elektronik?

Dessutom om man ser det ur ett glesbygdsperspektiv, med långa resvägar för installation service/rep fördyrar det mycket?

Just nu sitter jag i ett hus med kakelugn från 30-talet, Husqvarna järnkamin inbyggd i en typ av murad putsad "kakelugn," Samt Näfverqvarn järnspis, allt nyligen kontrollerat och godkänt i obligatorisk besiktning. Nyast är kakelugnen med sina ca 80 år på nacken, de andra grejorna är äldre, drygt 100 år. Åskan har ännu ej slagit ned i dem. Men jag har råkat ut för bin som slagit ned i skorsten vid 2 tillfällen då jag varit länge på annat håll. Det här är grejor som fungerar även om elnätet slås ut. Avskrivet är det ju för hur länge sen som helst. Ja det finns direktel också, men huset är välisolerat och jag kör med tidstariff. Rörligt elpris, eldar dagtid vardagar Nov-mars. Lönar sig inte ens att sätta in en luftvärmepump enligt de kalkylprogram jag testat i.
Men det är klart ska man ligga på "Topp" så kostar det på.

Om man skall sälja ved vem kommer att elda med den? Idag är det 29 sidor med Annonser på blocket om man tar sökordet ved under säljes, i och för sig en del annat där med, som kan vara vedrelaterat. http://www.blocket.se/hela_sverige/bygg ... =29&last=1

Användarvisningsbild

Re: jordvärme?

Skogstomte  
#271014 Visst ligger det mycket i det du säger rokon. Själva pannan (Baxi Solo inova är den jag tänker på) har ingen elektronik. Bara mekaniska kontakter och ett vanligt relä. Det tål rätt rejäla smällar. Men så fort det finns en display eller lysdiod så finns det ju också någon form av elektronik. Det tål ju som bekant åska i begränsad omfattning. Har inte haft några problem med värmepumpen, men vi ligger först på linjen, brukar ju vara värst sist.

Värmepumpen i sig brukar installeras över dagen, ett par rörmokare och en elektriker, grävning och/eller borrning klart innan. Sedan går de rätt länge om allt funkar.

Du belyser även en annan viktig sak, att räkna lite på alternativen. Ibland är det ju billigast att inte göra någonting. Då får man ju även ta med och värdera vad ens egna tid är värd och hur framtiden ser ut.

Vår största anledning till att välja värmepump var att farsgubben började bli stapplig och morsan fick dra ett allt tyngre lass. Alternativet hade varit vedpanna inne eller ute och kulvert. Samtliga alternativ föll på att kostnaden var samma eller högre, samt att de innebar mer arbete för oss och speciellt för morsan.

Man måste ju inte sälja veden på blocket, våran ved blir till hälften massa och andra hälften energived. Behöver ju inte ens dra hem den längre.

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

Axl  
#271027 Pannan är bytt (10-15 år sen) så den har allt några år kvar att ge. Det enda är att den känns lite liten till tanken, det tar sån tid att få upp tanken i temp.

Men det kanske går att göra en del med bättre styrning av kulverten, tanken inne i huset och ut på elementen.

   TS
Avatar Fallback

Re: jordvärme?

Hema  
#271049 A+B: Fixa kulvert och tank.

Tanken kanske du kan isolera i efterhand istf. att byta ut. Uppenbara förluster vill man inte ha. Samt att det blir ingen björntjänst, då du alltid i efterhand kan byta värmekälla, men det vattenburna systemet vill man ha kvar.

Slutligen antar att du kan med ett mindre elverk kan driva uppvärmingen, vilket blir betydligt dyrare om du bytt till jordvärme eller likn.

Användarvisningsbild

Re: jordvärme?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271053 Jag installerade bergvärme + bergskyla i somras och det ångrade jag inte. Inte fel med 20-22°C inomhus även på sommaren - särskilt inte när det effektiva kylsystemet endast drar ca 100W för hela huset! :grin: Mitt kylsystem består i princip av en cirkulationspump + 2 fläktkonvektorer.

Så installerar du jordvärme, så kolla upp möjligheterna till billig jordkyla också.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

Hema  
#271057 Vad drar det på vintern då?

Användarvisningsbild

Re: jordvärme?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271058
Hema skrev:Vad drar det på vintern då?


Sedan i somras har den gått ca 1200 timmar och dragit knappt 3000 kwh. Har tyvärr inte avläst och dokumenterat några månadsvärden.

Värmer upp ca 130 m2.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272068 Hej!

Jag skulle säga att du i första hand ska fundera på hur känner inför att fortsätta med veden.

Om du tycker att det är trevligt med lite motion och är ung nog att fortsätta många år till så fortsätt med veden.

Om du börjar bli äldre, tycker vedhanteringen är trist eller att den stjäl tid som du kunde använt till bättre saker så installera värmepump.

Vi installerade bergvärme i huset där morsan bor för tre år sedan. Tidigare eldades där ca 35-40m3/år för värme. Varmvattnet gick på el och elvärmen gick in nån gång emellanåt när man inte hunnit med att elda.
Bergvärmepumpen drar ca 12-15000kWh/år för värme och vatten, detta för ett 130 år gammalt hus på drygt 300 kvadrat.

Besparingen med att elda blev mindre än så, runt 6-9000kWh/år med tanke på elvärmt varmvatten och stödvärme tidigare.

Innan installation hade jag gissat på att bergvärmen skulle dra ungefär 20-25000kWh/år, så jag är väldigt imponerad. Vår anläggning är ganska optimerad vad gäller radiatorkretsen samt något överdimensionerad vilket förstås hjälper till.
I vårt fall skulle man kunna hugga upp och sälja veden och med råge betala elen som går åt.

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

Hema  
#272073 Det som talar för någon typ av värmeväxlare är att idag eldas det i en extern byggnad, så någon murstock att ta hänsyn till inomhus (att den skulle vara van vid att vara varm) verkar inte direkt finnas.

Finns det yta inomhus för en värmepump eller är placeringen i uthuset det som gäller?

Om man väljer att byta panna, skulle flis vara intressant?

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

jannee  
#272083 Vet flera personer som satsat på flispannor, idag byts dessa ut mot pellets =betydligt mindre bekymmer, verkar det som.
Om det är kvalitet på flisen, eller tillgången contra pellets säckhantering - ingen aning.

Avatar Fallback

Re: jordvärme?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273361 Jag skulle byta panna till en effektivare typ Kalmar V33 eller V65 med uttag för pelletsbrännare. Lås inte fast vid ett alternativ. Planera inför ett långvarigt strömavbrott, ett elverk driver pelletsbrännare och pumpar. Funderar du på värmepump så blir det känsligt med elverk. Går inte med vad som helst då. Hur effektiv är en värmepump efter 10 år? Läge att byta? Kostnad 65 000:-? Jämför det mot en vedpanna den är fortfarande lika effektiv som om den var ny med rätt skötsel även efter 15-20 år. Vill man inte elda kan man köra pellets.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).