Uppvärmning

Bygga nytt hus

121 inlägg 63921 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

jannee  
#265704 Bengt, jag orkar idag få ihop min ved + lite till, ok har dessutom en vedmaskin (djävla lyxartikel tyckte grannarna när jag köpte den). Vet att jag förhoppningsvis blir äldre men med detta kommer fler krämpor, i morgon kanske jag inte orkar, vad då göra?. Hyra in tjänst är jag för snål för, kräva att barnen ska lösa mina energiproblem?
Nää, då gör eller låter göra en mindre avverkning, lövmassaveden som blir, säljer jag (med eller utan kvitto är upp till köparen, allt det andra få gå som flisved. Blir absolut inget som kasseras.
Köpa in ved för 500 kr/m3 stjälpt mått är i mitt tycke rena Ebberöds bank, dessutom tillkommer en sotare var 4:e månad, efter 20 till 25 år ny panna eller i alla fall ny keramik.
Det är så jag tänker om jag skulle byggt nytt hus, nu sitter jag fast i ett gammalt timmerhus, visserligen renoverat men direkt energisnålt är det inte.
Kunde jag utan att energin i veden försvann skulle jag idag arbeta fram 500 m3 färdig ved, ja för att ha på gamla dagar.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Tosca  
#265717 En av de viktigare sakerna när man bygger nytt är att ha ett flexibelt system.
Att kunna använda så många energikällor som möjligt är nästan en grundförutsättning.
Som jannee skriver så kräver ved en viss egen insats som kanske inte passar i alla skeden av livet.

Vare sig man hittar ett jobb på annan ort som kräver veckopendling eller att man av någon orsak blir mer eller mindre arbetsoförmögen så är det bra att kunna ställa om till andra mer eller mindre automatiska system.
Har man ved i grunden kan det vara bra att kunna alternera med flis eller pellets som komplement.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265732 Vattenburen golvvärme och ett stort pannrum så man kan sätta in olika värmekällor
alltefter tekniken förbättras och förändras under årens lopp.
Då är man väl förberedd.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

molnia  
#265906
Slurfi skrev:Vattenburen golvvärme och ett stort pannrum så man kan sätta in olika värmekällor
alltefter tekniken förbättras och förändras under årens lopp.
Då är man väl förberedd.


och om man har tankar om ved, pellets eller flis så ska transporter in i pannrummet vara smidiga.

att höra någon berätta om att de tröttnade på allt jobbet med veden och att de är så bra med pellets men sen få se att de behöver bära alla pelletssäckar runt huset och nerför en lång smal källartrapp in till pannrummet är i mitt tycke konstigt.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265908 Självklart ska intransporten av ved osv vara mkt enkel, helst fjärrstyrd takskjutport
så man kan ställa in en säck eller pall direkt med traktorn.
Kanske man ska redan vid nybyggnationen göra en kulvert och ha pannrummet
åtm tjugotalet meter bort, kanske ihopbyggt med garaget?

Man kan ju börja med elpatron i huset och när ekonomin tillåter så bygger man
kulvert och pannrum/garage och gör lite extra fint, när man hämtat sig efter husbygget?

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

clasandre  
#265951
axwell skrev:
När du har -15 grader utanför ditt hus och du ventilerar ditt stora hus 0,35 ggr/h så måste du tillföra 3500 Watt/h(motsvarande 3,5 kWh) för att värma luften till +20 grader, annars får du in luft i bostaden som är -15 graden.


inte för att vara den men med 3500 watt/h är inte 3,5 kWh då hade inte många haft råd att bo i eluppvärmda hus.


Dock är 3500 watt / h = 3500/3600000 = 0.00097 kWh.

med reservation att du menar 3500 Wh och inte 3500 W / h

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Rolfnilsson400  
#265958 Efektbehov på 3,5 kW är absolut inte mycket vid -15

Ett äldre hus 60-80-tal kan ha ett egffektbehov på 6-12 kW, det finns många elpannor som ligger och pendlar mellan 9 och 12 kW när det är kallt
-> ca 200 kWh/dygnet
-> 3-4000 kWh/månad (det är normalt inte lika kallt hela månaden)

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

clasandre  
#265965 det var inte det jag menade!

menade att det skulle varit dyrt om en kWh var 3500 watt.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

axwell  
#266027
axwell skrev: När du har -15 grader utanför ditt hus och du ventilerar ditt stora hus 0,35 ggr/h så måste du tillföra 3500 Watt/h(motsvarande 3,5 kWh) för att värma luften till +20 grader, annars får du in luft i bostaden som är -15 graden.



inte för att vara den men med 3500 watt/h är inte 3,5 kWh då hade inte många haft råd att bo i eluppvärmda hus.


Dock är 3500 watt / h = 3500/3600000 = 0.00097 kWh.

med reservation att du menar 3500 Wh och inte 3500 W / h


Ett förtydligande om du missförstod( visst det inte korrekt uttryckt), vid den temperaturskillnaden (35 grader C) och luftvolymen behövs ett aggregat med effekten 3500 Watt för att kompensera den kalla tilluften.
Varje ny timme har elmätaren tickat fram 3,5 kWh, obestridligt.

Visst är det dyrt att värma ett så stort hus som i exemplet, speciellt om man inte förvärmer tilluften med frånluften genom ett FTX-aggregat eller motsvarande.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

clasandre  
#266038 Det som förvirrar mig att du skriver i första inlägget att du ska ha ett aggregat med effekten 3500 W per timme.

Vilket skulle ge ett aggregat med en effekt under 1 W. Vilket inte gick ihop.

Får be om ursäkt om jag missförstod :)

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

OlarsM  
#266046 En riktig vedkamin är också att rekommendera i tillägg. För det kan ju vara trevligt med lite värme inne om man blir utan ström i huset. Med -20 ute så blir det ju ganska fort kallt inne. Så blir det skön värme också.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266102 Är det bara golvvärme som gäller nu? Har bara bott i radiatoruppvärmda hus/lägenheter. Golvvärme är långsamt och ställer väl lite krav på mattor och möbler? Stora radiatorer under fönstren tycker jag inte alls är en dum idé, funkar det till jordvärme?

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Rolfnilsson400  
#266104 Visst fungerar det bra med stora radiatorer.
Golvvärme är bara den extrema varianten av radiator (stor yta)

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

axwell  
#266125
Mangan skrev:Är det bara golvvärme som gäller nu? Har bara bott i radiatoruppvärmda hus/lägenheter. Golvvärme är långsamt och ställer väl lite krav på mattor och möbler? Stora radiatorer under fönstren tycker jag inte alls är en dum idé, funkar det till jordvärme?


Radiatorer kan behöva ett högtemperatursystem för att klara av husets värmebehov.
Värmepumpar fungerar bäst upptill runt +50 C och då kan ytan på radiatorerna bli för liten, fler radiatorer kan ev. behövas och/eller ökad cirkulation i värmesystemet.

Golvvärme reagerar långsammare än radiatorer men är i de flesta fall rumstermostatstyrt, det ger en jämnare rumstemperatur i hela rummet, ställer dock krav på bra fönster för att slippa kallras.
Varmare golv ökar komforten och det sägs att man kan ha en lägre rumstemperatur då utan att frysa. Tveksam till det senaste, vill själv ha någon grad över 20 för att det skall vara ombonat.

Möblering: Där ligger väl en av många fördelar med golvvärme.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

jannee  
#266136 Golvvärme under klinker, då får du ett riktigt trögt system. Varmt och skönt golv på vintern, sommartid svalt och ändå skönare - kanske något att tänka på.
Du termostatstyr varje rum för sig, absolut inga krångligheter.
De som är riktigt kunniga styr hela systemet via mobilen, hur de nu kan göra detta övergår mitt förstånd.
En fördel med golvvärme är den utmärkta luftcirkulation som uppstår, inga kalla hörn någonstans.
Ännu mindre drag vid fönster jämfört med radiatorer under fönster.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).