sön 25 nov 2018, 21:42#535597
Vad roligt att så många har positiv erfarenhet av ETA flispanna och Biovärme Sverige AB. Min erfarenhet har tyvärr inte varit lika positiv, vare sig av pannan eller av leverantören.
Jag installerade min anläggning i november förra året, 2017, och redan då började egentligen problemen. Vid samtal med säljaren lovades jag 3-4 veckors leveranstid. Perfekt tänkte jag och efter att jag meddelat säljaren att jag ville köpa ringde jag rörmokaren och sa åt honom att arbetet skulle börja 4 veckor senare. 2 veckor efter detta hör säljaren av sig för han ska lägga in en order mot Österrike och behövde lite ytterligare uppgifter. Så jag fick lägga på 2 veckor på leveranstiden och boka om rörmokaren och flytta min semestervecka.
När anläggningen väl kommit fram, jag köpte vad jag trodde ett komplett system med panna, transportsystem och ackumulatortank upptäckte jag att det saknades rökrör. Säljarens svar på detta var att jag inte beställt något sådan (?). Köper man ett komplett system räknar man med att alla nödvändiga delar är med, eller åtminstone att det kommuniceras vad för extra saker som behövs för installation.
Men problemet var inte över där. Vid genomläsning av installationsbeskrivningen visade det sig att det behövdes en vattenavjoniserare för att garantin skulle gälla. Svaret från Biovärme Sverige AB var svävande huruvida det behövdes eller inte men eftersom det stod i installationsbeskrivningen att den var nödvändig för garantin så valde jag att köpa in en sådan också, kostnad 25 000 SEK.
Jag ifrågasatte allt detta i ett mail till Biovärme Sverige AB efter att pannan var installerad men fick aldrig något svar från dem.
Nu kom en tid av lugn och stillhet. I hela 10 månader fungerade pannan prickfritt sedan började problemen. I mitten av september 2018 började jag få driftstopp av pannan och felmeddelande
#1011 Rökgastemp för låg. Detta skedde flertalet gånger per dag och det var ofta svårt att få den att tända även efter kvittering av felet. Till dags datum har Biovärme Sverige varit ut 4 (!) gånger till mig för att försöka lösa problemet utan att man lyckats. Responstiden har under denna tid gått från mycket snabb till att de aktivt ignorerar mina meddelanden. Jag upplever mig även dåligt bemött och ifrågasatt i kontakten med Biovärme Sverige AB.
De har även ignorerat råd från Konsumentverket var kostnaden för felsökning ska landa. Jag har därför personligen fått bekosta felsökning trotts att denna kostnad ska ligga på företaget, inte på konsumenten.
Idag har jag en panna som varit i drift nästan exakt 1 år och jag har under november hittills haft 5 driftstopp med felmeddelande
#1011. Hade jag fått gå tillbaka i tiden hade jag köpt en panna av Fröling istället. Pannan från ETA är jättebra när den fungerar, men när man får problem som inte är självklara så är kundservicen från Biovärme Sverige AB under all kritik i min mening.
Jag svarar gärna på frågor och kan visa bilder om någon är intresserad att veta mer.