Uppvärmning

CTC-panna som jävlas!!!

7 inlägg 44591 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

CTC-panna som jävlas!!!

dampe  
#215938 Hej gott folk!

Min panna har strulat sen ett tag tillbaka och det blir bara värre... Uppvärmningen av huset fungerar som det ska men varmvattnet i kranen krånglar.
Först kommer det riktigt varmt vatten i typ 2 min, men sen blir det iskallt. Känner man på röret ut ur pannan så är det kallt.
Väntar man en stund och sätter på vattnet igen så kommer det lite varmvatten igen, men det blir kallt lika fort.

Är det någon som har någon idé om vad det kan bero på eller tips på vart man kan börja felsöka?

Tacksam för svar... kärringen börjar lukta dåligt....;)



   TS
Avatar Fallback

Re: CTC-panna som jävlas!!!

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215946 Troligen blandningsventilen som kalkat igen.
Kolla eller byt .
Tänk på att på blandningsventiler finns olika gängstigningar på olika fabrikat så försök hitta samma som sitter sen innan.
Anners måste man byta konor och muttrar och det kan vara lite bökigt.
På en panna sitter oftast en 22 mm blandningsventil.
Om du tar en bild på den kan jag nog hjälpa dig med artikelnr och fabrikat.

Avatar Fallback

Re: CTC-panna som jävlas!!!

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215986 Jag har råkat ut för samma problem med min CTC-panna. Men jag hade strax innan tömt systemet för att jag behövde byta en packning på pannan.
När man fyller systemet igen så blir det fullt med luft i vattenberedaren (till värmesystmet alltså), och eftersom tappvarmvattnet värms med en slinga och den inte låg helt i vattnet så räckte inte värmen till för att värma mer än bara en skvätt.

Åtminstone på min panna, är utloppen på toppen kopplat till expansionskärlet, så genom att släppa lite på säkerhetsventilen till den så försvann luften och allt var frid och fröjd igen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: CTC-panna som jävlas!!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215990 Finns det någon intern cirkulationspump i pannan som skall igång för att vispa runt pannvattnet runt värmeväxlaren? Har det på min.

Avatar Fallback

Re: CTC-panna som jävlas!!!

dampe  
#218001 Hej folkens! Ledsen att det har tagit tid innan jag återkom men jag ligger ute på jobb under veckorna och det har varit fullt upp under helgerna. Tack för utförligt svar rormok men blandarventilen är i princip ny, ca 12 månader. Och känner man på varmvattensledningen före blandarventilen så är det med kallt.

Mjo nose, inte har jag tömt systemet något sedan rörkrökaren var här och bytte blandarventilen iaf. Men den har kokat över en gång för mig sedan dess.

Det kanske du har rätt i Mangan. har ingen aning om hur sådana här grejer fungerar alls så?
pannan är iaf en ctc 451b. Hur tar jag reda på det isf?

Åter igen så tackar jag för svar, gubbarna på det här forumet har faan svar på allt =)

   TS
Avatar Fallback

Re: CTC-panna som jävlas!!!

Rolfnilsson400  
#218014 Kan vara luft i pannan eller att det är kalk runt /i varmvattenbatteriet
Manual för pannan:

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... 0447097836

Avatar Fallback

Re: CTC-panna som jävlas!!!

elzza  
#223283 Har samma problem med varmvattnet,
sätter jag på full sprutt på varmvattnet har jag het vatten i ca:10sek sen ljummet, stänger jag då och väntar 10-20 sek så är det lika hett igen i ca:10 sek sen ljummet igen. Jag har ingen blandningsventil så kan inte vara den men har läst och som här ovan så kan det vara kalk på värmeslingan.
Hur åtgärdar man sånt?
Pannan är en ctc 265B årsm 74

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).