Uppvärmning

Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

22 inlägg 33137 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216724
smygern skrev:roligt att höra någon som eldat maga iaf :-) jag tycker att det låter helt okej, och jag beställde faktiskt en maga 31e idag. hoppas bara på att det är en panna med lång livslängd utan krångel. tack för svar.


Tror du kommer att bli nöjd med din panna. har inte haft några gengaspuffar eller övertändningar som både atmos och calmar pannorna verkar ha tendenser till. under uppstarten var det en period med mycket luft som skulle ut ur allt nytt vatten som var i systemet, men sedan luften gått ur vattnet har anläggningen gått som tåget.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

smygern  
#217041
mixter1 skrev:
smygern skrev:roligt att höra någon som eldat maga iaf :-) jag tycker att det låter helt okej, och jag beställde faktiskt en maga 31e idag. hoppas bara på att det är en panna med lång livslängd utan krångel. tack för svar.


Tror du kommer att bli nöjd med din panna. har inte haft några gengaspuffar eller övertändningar som både atmos och calmar pannorna verkar ha tendenser till. under uppstarten var det en period med mycket luft som skulle ut ur allt nytt vatten som var i systemet, men sedan luften gått ur vattnet har anläggningen gått som tåget.



låter fint, jag fick pannan idag, tar dock å installerar den när eet blir varmare, lång vinter, har ju fortfarande 20minus på mornarna, jag tänkte fråga dig hur ofta du sotar din panna?? kan va bra å veta..

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217064 Ja det beror lite på lust och tid, men jag försöker att göra en rejäl rengöring ett par gånger i månaden då jag drar rent tuberna och sopar av turbulatorerna och dammsuger utrymmet där tuberna mynnar ut mot fläkten, det brukar inte vara så mycket sot där, så det kanske är lite överarbetat, men dra tuberna är bra för att hålla verkningsgraden uppe, och för mig har ca 2 gånger i månaden varit rätt lagom. utrymmet i nedre luckan där keramiken står brukar jag dammsuga varje gång jag gör upp eld, det klarar säkert många eldningar utan rengöring, men jag har en asksugare stående i pannrummet och det tar ca 30-60 sekunder att suga ur så det har blivit en vana. min panna har en förhöjning som keramik u-et står på och den gör att jag aldrig behöver plocka ut keramiken för att göra rent, vet inte hur det är på dom mindre modellerna om dom har någon sådan förhöjning.

Är kring -15 -20 på mornarna även hos mig, men det märks att solen börjar göra sitt på dagarna då man inte behöver elda varje dag längre.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

smygern  
#217069
mixter1 skrev:Ja det beror lite på lust och tid, men jag försöker att göra en rejäl rengöring ett par gånger i månaden då jag drar rent tuberna och sopar av turbulatorerna och dammsuger utrymmet där tuberna mynnar ut mot fläkten, det brukar inte vara så mycket sot där, så det kanske är lite överarbetat, men dra tuberna är bra för att hålla verkningsgraden uppe, och för mig har ca 2 gånger i månaden varit rätt lagom. utrymmet i nedre luckan där keramiken står brukar jag dammsuga varje gång jag gör upp eld, det klarar säkert många eldningar utan rengöring, men jag har en asksugare stående i pannrummet och det tar ca 30-60 sekunder att suga ur så det har blivit en vana. min panna har en förhöjning som keramik u-et står på och den gör att jag aldrig behöver plocka ut keramiken för att göra rent, vet inte hur det är på dom mindre modellerna om dom har någon sådan förhöjning.

Är kring -15 -20 på mornarna även hos mig, men det märks att solen börjar göra sitt på dagarna då man inte behöver elda varje dag längre.


tack så mycket för alla tips. det är 4 keramikblock i botten sen är det 2 st ovenpå, u,et som du kallar det antar jag.. själv får man elda 3 ggr om Dan med minst 2 ilägg även att solen står högt :-) härligt med kombi panna på 45liter vedvolym.. tack igen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217078 Min gammla kombipanna står översnöad på vedbacken, och det ska bli ett stort nöje att åka med den på skroten fram på vårkanten! ett tipps på en sak du kan kolla medan du inväntar våren är om dom fått fason på sotviskan som följer med pannan, jag fick trimma min lite med rondellen för att den skulle passa. har nog fått använda vinsch om jag skulle orkat dra den genom tuberna som den var vid leverans.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

smygern  
#217095
mixter1 skrev:Min gammla kombipanna står översnöad på vedbacken, och det ska bli ett stort nöje att åka med den på skroten fram på vårkanten! ett tipps på en sak du kan kolla medan du inväntar våren är om dom fått fason på sotviskan som följer med pannan, jag fick trimma min lite med rondellen för att den skulle passa. har nog fått använda vinsch om jag skulle orkat dra den genom tuberna som den var vid leverans.


hehe, ok, jag ska kolla upp viskan ;) va även en sten i botten som va sprucken, han skulle skicka en ny på en gång..

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

izvek  
#284533 Själv så var jag sugen på en Viadrus för att den var som enkel och robust å inge keramik som måste bytas efter var 5 år för några tusen... Men såg sedan att viadrus har väldigt små vedmagasin så d blev att slopa.

Men ni säger atmos har problem med gengaspuffar? hur kan d bli det om det är en sugandefläckt eller är det en sjlvdragspanna i exemplet, för då e d nog risk kan jag tänka mig om man har dåligt drag eller eldar på sommaren.

en maga 80 ser intressant ut men vet ingen som har en?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).