Uppvärmning

Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

22 inlägg 33135 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

smygern  
#215456 Hej! jag har för tillfället en gammal kombipanna som man får kasta in 4-5fulla ilägg innan man fått upp tempen till 80-85c. så nu ska jag köpa en något bättre panna och så ökar jag till 1500liter vatten istället för 500. (jag värmer upp ca 160m2) jag har tittat på följande vedpannor som jag vill ha kommentarer på om någon eldat med dessa pannor några år. och var är den stora skillnaden på maga pannan och atmos mer än priset som skilljer avsevärt?
[album][/album]
1. Maga 40e 33kw
2. Astra H32 es 32kw
3. Focus eco nature 40kw
4. Viadrus u22 35kw

Tackar för svar


Senast redigerad av smygern tor 07 mar 2013, 14:12, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har någon eldat dessa vedpannor?

torsten83  
#215467 Vi satte in en atmos dc35 när vi byggde in vattenburet system i huset,har hus på cirka150 kvm och Max två ilägg sen e tankar uppe i temperatur.

Ja känner en del som olika pannor ur atmos sortiment och har bara hört positivt om dessa.

Avatar Fallback

Re: Har någon eldat dessa vedpannor?

zeetorg  
#215468 Själv så har jag bara eldat med ved... :wink:

Ursäkta min dåliga humor men jag kunde inte låta bli. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Har någon eldat dessa vedpannor?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215478 Bra om man berättar vilken temp man startar på. Det är lite skillnad om man startar på 30 grader eller 60 grader. Alla som jag har pratat med vill gärna påskina att dom bara gör 1 inlägg per dag men det säger inte så mycket. Hur stor volym värmer man upp är också intressant.

Personligen tycker jag att Focus är den som är mest intressant av dina förslag.

Lite info om Focus eco
http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... -40-a.html

Avatar Fallback

Re: Har någon eldat dessa vedpannor?

smygern  
#215485
T24X4 skrev:Bra om man berättar vilken temp man startar på. Det är lite skillnad om man startar på 30 grader eller 60 grader. Alla som jag har pratat med vill gärna påskina att dom bara gör 1 inlägg per dag men det säger inte så mycket. Hur stor volym värmer man upp är också intressant.

Personligen tycker jag att Focus är den som är mest intressant av dina förslag.

Lite info om Focus eco
http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... -40-a.html


Klart det är skillnad vilken temp man startar på, men det kvittar ju om jag startar på 20grader med alla dessa pannor så vill jag ju ändå välja den som är bäst i längden, är man ekonomiskt oberoende skulle man ju inte lägga in ett inlägg över huvetaget och istället köpa den stösta å dyraste pannan och värma upp 8000liter eller något dylikt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Har någon eldat dessa vedpannor?

smygern  
#215487
torsten83 skrev:Vi satte in en atmos dc35 när vi byggde in vattenburet system i huset,har hus på cirka150 kvm och Max två ilägg sen e tankar uppe i temperatur.

Ja känner en del som olika pannor ur atmos sortiment och har bara hört positivt om dessa.



ja, atmos verkar vara en fin panna, absolut. men frågan är vad den stora skillnaden är på atmos och maga? priset skilljer ju iaf drygt 13000:-

   TS
Avatar Fallback

Re: Har någon eldat med dessa vedpannor?

ulfgustav  
#215488 Jag installerade en VIADRUS U22 för snart 6 år sedan en robust och bra panna somhar en mycket bra förbränning.
Lätt att sköta inga fläktar eller elektronik. Har endast en enkel Laddomat för att styra laddning av acc.tankarna (1500 l)
Dessutom en prisvärd panna

Avatar Fallback

Re: Har någon eldat med dessa vedpannor?

Skogstinsen  
#215545 Calmar v33 då? Min far hade en sådan aldrig krångel och han eldade med den i 10 år.

Jag själv funderar på en atmos runt 50 kw och 3-4 m3 acktank.

Avatar Fallback

Re: Har någon eldat med dessa vedpannor?

mixtrarn  
#215550 har en atmos dc 40 kw
2500 liter vatten, fungerar klockrent, haft den i 5 år. precis bytt keramik, underkant av 2 tusingen för allt,
sen kan man köpa keramiken löst, dvs den delen man behöver, i denna panna är det 2st
1 uppe å 1 nere,
hade en perifal före, svindyrt å krångligt att byta keramik. känslig va den på veden med,
atomsen tar allt, allt från övergrovt till flis, brukar städa vedbingen där jag tippar in ved, brukar bli en massa bark å flis, tänder pannan, skottar in den full med flis å skräp å allt brinner upp utan minsta puff eller krångel

lätt att tända är den med, inga rutiner, hur du än gör så tar det sig, = mkt bra för sambon....

Avatar Fallback

Re: Har någon eldat med dessa vedpannor?

Skogstinsen  
#215685 Mixtrarn.

Hur många m2 eldar du? Kulvert? En ack.tank eller flera små? Hur många brasor eldar du/dygn vid 20 grader kallt?

Många frågor men jag ska snart till att köpa vedpanna och har själv tittat på atmos fast då en panna på runt 50kw och runt 3-4m3 ack.volym.

Avatar Fallback

Re: Har någon eldat med dessa vedpannor?

mixtrarn  
#215690 Hej!
Gammalt hus. . Gamla fönster.
290 kvm.
Ett inlägg på morgon å ett ilägg på kvällen. Vid -20
Har 4 tankar. Ingen kulvert.
Gör väll ända på ca 35 kubik. Solceller på sommarn är bra :)

Tittade på 50kw pannan med. Med tyckte 50 cm är mer lätthanterligt.
50kw har väll 78 cm?
Kraftig nöjd med atmos.
Eldar med grov ved. Slipper klyva tändstickor iclor av en vedkubbe.
Går det in i luckhålet så brinner det upp :)

Jat funderade länge och väl innan

Jag bestämde mig. Å är nöjd. Sotarn är med nöjd . Bra förbränningen. Å bra temp på rökgasen.

.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215915 http://www.blocket.se/jonkoping/Pannor_ ... m?ca=2&w=3

http://www.per-eko.pl/en/

Ett billigare alternativ. Kanske en lite okänd panna men som garagepanna borde den väl duga.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216460 Har eldat i en maga 49e sedan i höstas och den har fungerat bra hittils, eldar mot 3m3 tank och för att vara en panna i lågprissegmentet fungerar den väldigt bra. startbrasa, ladda fullt och sedan sköter den sig själv. beroende på utetemp går mina 3 m3 från ca 40 till 80 på ett inlägg, är tanken kallare eller att det är riktigt kallt ute brukar resultatet bli 80-80-60 på ett inlägg 4-5 trän till på det brukar resultera i 90-90-90 i tanken

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

smygern  
#216473 roligt att höra någon som eldat maga iaf :-) jag tycker att det låter helt okej, och jag beställde faktiskt en maga 31e idag. hoppas bara på att det är en panna med lång livslängd utan krångel. tack för svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnaden på maga 40E och atmos 40kw??

DBrown  
#216505 Har som mixtraren en Atmos 40 kW, 2500 liter tank, 25 meter kulvert. Värmer typ 250 kvadrat. Vid tanktemp på 40 så går det åt 1 1/3 ilägg för att fylla tanken till 100 grader. Mycket bra panna, som fungerat klanderfritt i 4 vintrar nu. Eldar ett ilägg per vecka på sommaren för varmvatten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).