Uppvärmning

Snabb fråga om pelletskonvertering.

7 inlägg 10541 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snabb fråga om pelletskonvertering.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208318 Hej alla glada!
Är spekulant på ett hus som har en HS Tarm (kan vara en Solo Plus mk2) panna med en Eurofire pelletsbrännare. Har ingen aning om ålder på pannan men tyckte nog att den såg rätt modern ut!
När jag var där så matade den precis in pellets och en liten stund senare så smällde det till och ett rökmoln puffade upp från baksidan av pannan :???:
Lät precis som ett spjäll som drar igen, men varför kom det en massa rök?
Nånting är ju galet, ska knappast vara sådär.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabb fråga om pelletskonvertering.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208404 Är det förresten nån som kör med pellets här?

Iaf så har jag googlat lite och det verkar som att pelletsbrännarna blåser till innan den går i standby-läge, låter som att det kan ha varit denna blåsning som letade sig in i rummet.
Tänkte att om anslutningen till skorsten är otät så kan det väl vara rökfritt ändå så länge det brinner jämt och fint eller hur?
Om fläkten sen blåser dit mer luft kanske det blir nog högt tryck för att blåsa ut i rummet.
Det rykte ungefär som baksug när man tänder en kall panna/kamin och har för dåligt drag.

Ska prata med sotarn imorrn, få se vad de tror.
Allt annat var bra med huset så man får väl lära sig att gilla pelletsen om det blir köpläge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabb fråga om pelletskonvertering.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208410 Ingen ting brinner, förrän det förgasats.
Vid tändningen med elelementet bildas gengas, som kan explodera vid rätt gas/syreblandning.
Troligt att det är det som händer, på din beskrivning.
Är det dessutom halvtaskigt sotat och stosen mellan panna och skorsten inte är helt tät blir det rökpuff.
Stosens skarvar är nog tät när det brinner i pannan, då är rökflödet jämt.
Medan en snabb förbränning (puff) skapar övertryck med läckage som följd.
Sota och täta skarverna.

Användarvisningsbild

Re: Snabb fråga om pelletskonvertering.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208548 Ja det låter logiskt.
Pratade med sotarn idag och de kan göra en kontroll av systemet (gjordes 2011) så får man ju reda på vad det är som är galet.
Det får säljaren göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabb fråga om pelletskonvertering.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210691 Det kan vara pannpuffar. Vilken brännare har du? Troligen så får den för mycket pellets vid uppstart eller för lite om det är på andra startförsöket.

Här finns mycket info.

http://www.pellets.info/

Användarvisningsbild

Re: Snabb fråga om pelletskonvertering.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227311 Uppdaterar om nån skulle råka ut för samma sak. Det var troligen det som Famag och T24X4 var inne på, för hög startdos i kombination med nästan helt igensotade luftspalter i brännarkroppen så fläktluften fick leta sig in från fel ställe (det mesta bör ha kommit genom tändelementhålet) gjorde att pannan inte kunde tända ordentligt och vid andra försöket antändes gaserna med en smäll.
Röken kom in via dragregulatorn.

Jag bodde nere i pannrummet första dagarna efter inflyttning och har justerat startdos och lite annat så nu brinner det så fint så, inga smällar eller rök efter det.
Askan är också mycket finare nu, när vi flyttade in var det svart och innehöll en massa förkolnade bitar av pellets...

Nu funderar jag på om jag ska slå över till elpatronen eller fortsätta med pelletsen, går ju inte åt speciellt mycket nu. Fördelen med fortsatt eldning blir ju att skorsten/murstock hålls igång och att klimatet i källaren blir behagligare. Sen är det ju smidigt att torka blöta arbetskläder i ett varmt pannrum också :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabb fråga om pelletskonvertering.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403375 Dags för en lägesrapport såhär 3 år senare.
Pannan vi har är en Baxi Baltic och brännaren en Eurofire EF20, en kombination som är ganska dålig men efter många timmars fipplande med inställningar och med egengjorda turbulatorer (=remsor av takplåt :mrgreen: ) så funkar det bra.
Dragbegränsaren gör stor skillnad, verkar som att pelletsbrännaren inte tycker om bra drag...
Vi gör av med 5 pall pellets per år och kör med elpatron under sommaren, 2-2,5 månader kanske.

Vi kör inte mot ack-tank och har ingen VVB utan bara en värmeväxlare, inte helt optimalt med en segstartad pelletsbrännare när man har en värmeväxlare men det funkar ganska bra ändå. Funderar på att sätta in en liten varmvattenberedare för att få lite mer marginal för duschvattnet men vi får se hur det blir med det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).