Uppvärmning

ny panna hur ska jag göra

20 inlägg 17943 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ny panna hur ska jag göra

Dennis_stavre  
#187219 tjenare. har lite svårt att bestämma hur jag ska göra med mitt pannbyte. tänkte lägga ut en tråd och få lite tips
jag eldar idag i en ombyggd oljepanna från 61 så förutsättningarna e inte så bra. dessutom blev skorstenenrenoverad med en 90s slang. nu måste jag upp på taket o sota ett par ggr i veckan o det ryker in o e ett helvete helt enkelt.
pratade med värmebaronen o dom kom med 2 alternativ självdragspanna o fläkt på taket eller ny skorsten.
skorstenen blev renoverad av en firma för 1.5 år sedan. så vill helst inte göra om det men vill samtidigt inte köpa en självdragspanna o inse att jag ändå måste göra om skorstenen.
hur skulle ni göra?
mvh Dennis



   TS
Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

Hälge  
#187237 Jag har ett 100 mm rör och en Albin Polar 35 (sugande fläkt) Installerades 1998 och har fungerat helt underbart.
Jag tror att du klarar dig med 90 rör med en panna med sugande fläkt....men kanske max 40 kW Mina favoriter är: Effekta Lambda, Baxi Solo Innova dom är dyra. Calmarpannan V33 är också bra men billigare men har då förståss lite lägre kvalite. Finns många fler som säkert är bra men sugande fläkt SKA det va =)
Värmebaronen är fläktmotståndare av någon konstig anledning, fattar inte varför. Dom har ju Vedolux 30 och 37 med sugande fläkt som verkar jättefina men dom rekommenderar inte dessa har jag hört.....konstigt. Sugande fläkt måste vara ett av de större teknikstegen för vedpannor. Jag är helt imponerad av min gamla Albin, trodde aldrig att en vedpanna kunde vara så lättskött.

Användarvisningsbild

Re: ny panna hur ska jag göra

ananders  
#187238 Min mamma har en vedolux 37 med fläkt på pannan från Värmebaronen och den funkar bra.

Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

Dennis_stavre  
#187241 har tittat på effecta och pratat med dom.
de rekomenderade minst 125s slang helst 150 eller mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187244 Jag har en Camlar v 33 , de finns ju nackdelar med alla pannor, de som har fläkt behövs ju sotas uppifrån, om de är ett bekymmer, de tycker inte inte. När jag sotar på vintern, så får man ta ofoget engång i veckan, 15-20min för att sota rören, och pannan. De blir väldans lite sot om man jämför med min Värmebaronen vedolux ub 20 eller nått sånt, den gav väl kanske 15kw som mest.

Den nya ger ju 35Kw och jag behöver inte sitta och frysa på vintern, värmen räcker mer än nog!
Dock om man ska planera nytt pannrum så ska man ta i lite mer acc.tankarna, mellan 2-3kubik ska man försöka få in med en ny panna, om man vill elda 2-3dag på vintern när de är riktigt kallt.

Om du undrar om de räcker med 90mm så skulle jag ta och ringa till Calmar och prata med Rune, han hade bra tips till mig, och var vettig att ha och göra med.

Jag har en kompis far som köpt en Baxi som han inte är nöjd med, han har donat mycket med den och får inte den att lira tydligen :( sen vet jag inte om hans förutsättningar är dåliga för pannan eller ej.

Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

Dennis_stavre  
#187246 glömde skriva att skorstenen e 10 m

   TS
Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187357 Har eldat en vinter med en Effecta gillade den inte,tyckte den var omständig att hålla ren i tuber och allt,även känslig på vedgrovlek.Skulle nog satsa på en Värmebaronen då den verkar lättskött.

Användarvisningsbild

Re: ny panna hur ska jag göra

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187358 Har en Värmebaronen sen några år. Väldigt lättskött och gör det den ska.

Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

Dennis_stavre  
#187363 jag e nog mest sugen på värmebaronen men självdrag med fläkt på taker eller fläkt i pannan?
på taket kan jag ju dimensionera fläkten efter skorstenen
men hur e det med verkningsgrad på panna med fläkt i kontra självdragspanna med fläkten på taket?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ny panna hur ska jag göra

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187369 Vet inte några siffror på verkningsgraden i de olika fallen. Men jag har skorsten som väl räcker till för självdrag men valde fläkt i pannan ändå. Det är hur bra som helst när det är "tungt väder" ute eller om veden är lite sämre/fuktig. Tänder alltid upp fort och brinner jämt.

Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

Hälge  
#187462 Intressant läsning om vedpannor: http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... panna.html

Användarvisningsbild

Re: ny panna hur ska jag göra

machonisti  
#187465 Fläktar är totalt beroende av elström

Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

ulfgustav  
#187470 Jag har en självdrags panna viadrus den fungerar utmärkt och har bra förbränning.
Naturligtvis kan den vara lite trög att få fyr i då det är riktigt grått surväder men det har jag överseende med. Föredrar du fläktpanna så finns även det från Viadrus importören Lindqvist heating numera

Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187481 kolla atmos pannan har haft min ii 12 år utan problem och den är lätteldad prisvärd ,jag har instalerat ca 15 st till andra och har bara positiva reaktioner från kunderna

Användarvisningsbild

Re: ny panna hur ska jag göra

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187515
machonisti skrev:Fläktar är totalt beroende av elström


Jo så är det. Köpte ett batteridrivet backup system för 3 år sedan efter flera strömavbrott. Efter det har vi aldrig haft ett strömavbrott under säsongen :wink:
(Men grejorna ser bra ut i varje fall och om det skulle bli ett avbrott igen så har vi reserv.)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).