Uppvärmning

Producera egen el med vedpanna

32 inlägg 41117 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

Boarpan  
#185280 Fördelen med denna är att du har en ren input iform av vatten och på så sätt blir finkallibreringen ganska enkel. Däremot 200 grader in känns inte som tillräckligt bra tryck.
Om det däremot funkar vore det ju perfekt tänk en kombinerad solfångare värmepanna där bränslet bara tar själva toppen. Sen gäller det bara att oloigopolet på elmarkanaden avlöjas och det inte kostar 100000 att koppla upsig som distrubent av energi, när kablen redan finns och det enda som behövs är en avancerad strömbrytare. Innan dess kan vi kolla oss galna på youtube kalkylen funkar endå inte.

Användarvisningsbild

Re: Producera egen el med vedpanna

Fredrik Reuter  
#489615 Bumpar denna tråd med tanke på att diskussionen varit uppe i tråden om att bli oberoende av el.

Här är ytterligare exempel på produkter för ändamålet: http://www.holz-kraft.com/en/products/hka-10.html

Användarvisningsbild

Re: Producera egen el med vedpanna

Nybörjare1  
#489624 Ger den 22kw i värme och 9kw i el?
I så fall är det ju riktigt bra?
Är det någon dom vet pris?

Användarvisningsbild

Re: Producera egen el med vedpanna

Fredrik Reuter  
#489627 Hej,
Ja, det ska den göra. Förbrukning (Obs, träflis) vid den generering är 1 m3 per dygn.
Pris 2015: ~59.000 EUR.

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med vedpanna

jannee  
#489638 Finns det någon på detta forum som säljer överskottsel från sin privata elanläggning, solfångare eller vindkraftverk.
Om i så fall vilka ytterligare kostnader tillkommer för att kunna koppla in sig och vad kan ersättningen tänkas uppgå till :?:

Användarvisningsbild

Re: Producera egen el med vedpanna

Nybörjare1  
#489640 1,40 får svågern.
Elleverantören satte in en ny mätare också för att kunna sälja och det kostade inget.

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med vedpanna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489779 https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ingle=true

Översikt vad man får för solel.

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med vedpanna

Skogstinsen  
#489786 @skogsola har satt upp en anläggning och han vet en hel del om detta.

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489854 9kw el och 22kw värme (elverkningsgrad 30%) skulle jag vara väldigt tveksam till om den stämmer med verkligheten.
Men även om den stämmer så ska man nog beakta att man ska ha möjlighet att kyla 22kw värme på något sätt.

Användarvisningsbild

Re: Producera egen el med vedpanna

Vedproducent  
#489856
ocke skrev:9kw el och 22kw värme (elverkningsgrad 30%) skulle jag vara väldigt tveksam till om den stämmer med verkligheten.
Men även om den stämmer så ska man nog beakta att man ska ha möjlighet att kyla 22kw värme på något sätt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/d ... me-till-el
Då får du skaffa en sån här också!

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489868
Vedproducent skrev:
ocke skrev:9kw el och 22kw värme (elverkningsgrad 30%) skulle jag vara väldigt tveksam till om den stämmer med verkligheten.
Men även om den stämmer så ska man nog beakta att man ska ha möjlighet att kyla 22kw värme på något sätt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/d ... me-till-el
Då får du skaffa en sån här också!


Japp,
Intressant företag och teknik men frågan är om man då skulle skippa kraftverket ovan och bara koppla in Climeon direkt till befintlig panna.

Användarvisningsbild

Re: Producera egen el med vedpanna

Vedproducent  
#489878
ocke skrev:
Vedproducent skrev:
ocke skrev:9kw el och 22kw värme (elverkningsgrad 30%) skulle jag vara väldigt tveksam till om den stämmer med verkligheten.
Men även om den stämmer så ska man nog beakta att man ska ha möjlighet att kyla 22kw värme på något sätt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/d ... me-till-el
Då får du skaffa en sån här också!


Japp,
Intressant företag och teknik men frågan är om man då skulle skippa kraftverket ovan och bara koppla in Climeon direkt till befintlig panna.

Ja det hade varit fint att bara koppla den på ackumulatortanken och sen köra när behovet finns. Vet inte riktigt hur småskaliga grejor dom har. Men tekniken är ju helt klart väldigt intressant

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med vedpanna

Pistongen  
#491830
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, det ska den göra. Förbrukning (Obs, träflis) vid den generering är 1 m3 per dygn.
Pris 2015: ~59.000 EUR.


Pratade med dem på Elmia senast, och då gick den på ca 90000 EUR.
Ang vad man skulle göra med de 22 kW värme var det många kunder som också köpte en torkanläggning för fliset och använde värmeenergin till det.

Jag har också funderat i banorna att koppla ihop med en kub från Climeon, nu har jag bara gjort överslagsberäkningar men det kommer behövas flera generatorset för att komma upp i den spillvärme som behövs. Ett annat alternativ man kan blanda in är Enerstore från SaltX, det är endast koncept men kommer ut på marknaden inom nåt år. Då kan man ladda upp den med värme från generatorsetet och köra climeon kuben på den medans man byter olja o gör annan service på gengasen :d

Det är sånt här jag går o dagdrömmer om att snickra ihop när jag vinner jackpotten på Lotto! Det vore ju gött att kunna använda groten för eget bruk menar jag. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491868 Även om Climeon och Saltx höjts till skyarna i diverse forum då de nyligen har introduceras på börsen så tror jag att det är lång väg kvar om de kommer att lyckas så bra att de kommer in i ett pannrum.

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med vedpanna

Pistongen  
#491874
ocke skrev:Även om Climeon och Saltx höjts till skyarna i diverse forum då de nyligen har introduceras på börsen så tror jag att det är lång väg kvar om de kommer att lyckas så bra att de kommer in i ett pannrum.


Absolut, SaltX Enerstore har ju inte ens testats komersiellt än så den är många år fram. Climeon däremot har en produkt som fungerar, och väldigt bra dessutom. Jag har själv kollegor som har har den installerad som utvärderingsobjekt (Viking Line) och den gör precis allt som lovas. Nu är den ju anpassad till till betydligt större enheter än en villapanna, dessutom så är den ju avsedd till att utnyttja spillvärme, inte användas som primär generator.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).