Uppvärmning

Producera egen el med vedpanna

32 inlägg 41139 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Producera egen el med vedpanna

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177325 Nästa år lanseras världens första småskaliga elgenerator som drivs med solfångare eller biobränslepannan.

– Den här maskinen är unik, det finns inte maken i hela världen, säger Tore Hansen-Tangen, som finansierat Craftengine.


Ingångtemperatur 150–200°C
Utgångstemperatur 20–90°C
Verkningsgrad 7–12%
Effekt 5 kW
Mått h/b/l 60/40/30 cm
Pris, exklusive panna ca 50 000 kronor
Produktionskostnad ca 50 öre/kWh


http://www.vikingheatengines.com/products



   TS
Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

Engelthon  
#177344 Det var som den. Först vet jag inte men klart billigast.

En talbott flispanna med 25kw generator gick lös på en miljon eller mer men jag kom inte ihåg nu.

http://www.biomassgenerators.com/docs/BG25%20Brochure.pdf

Användarvisningsbild

Re: Producera egen el med pannan

machonisti  
#177352 Prisnivån är tilltalande, oftast stupar alternativa system på den punkten.
Mycket intressant

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

Engelthon  
#177399 Jag blir rätt intresserad av vad detta är och som du skriver machonisti är priset avgörande :grin:

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

Midgård  
#177424 Ja, mycket intressant. Som jag uppfattade det får man ut 10% el och resten värme ur den inmatade veden. I detta fallet handlar det om omandling av bio- till termisk energ, till mekanisk och vidare till el. Kan ju bli något om bara priset kommer ner som någon nämnde.
Jag fick också veta för ett par veckor sedan på MIT, att man har ett rätt långt gånget forskningsprojekt där man räknar med att kunna omvandla infraröd strålning bl a värmestrålning direkt till el på liknande sätt som man idag omvandlar synligt ljus till el i fotovoltaiska element (solceller). MIT har också forskat fram en teknik där man kan nyttja solenergi för produkton av vätgas (det sk vätgassamhället är ju väldigt omdebatterat i vissa kretsar).

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177446 Om man dessutom får 20-30öre per kwh i elcertifikatsbidrag blir kalkylen än bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

Engelthon  
#177460 Jag tycker inte 50,000kr är nått nämnvärt dyrt.

Vart finns det mer info om denna pjäs?

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

vedhandlaren  
#177463 bra ide detta

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

PTT  
#177481 Enda haken är väl att man måste hosta upp pengar för en ny ETA-panna (100´+ antar jag?) eftersom befintliga pannor inte duger....

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177661 De är endast intressant för sågverk (typ) vanliga vedelare hakar på men de är bara att glömma.

Det finns ingen ekonomi i det. Annars lycka till.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

Tosca  
#177665
zorran skrev:De är endast intressant för sågverk (typ) vanliga vedelare hakar på men de är bara att glömma.

Det finns ingen ekonomi i det. Annars lycka till.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Har du några siffror som stödjer det?
Krävs det att man har egen flis för att få det att gå runt?

Användarvisningsbild

Re: Producera egen el med pannan

machonisti  
#177689 En vild finsk gissning är att det tillkommer en hel hög med installationer av alla de slag innan kWh:na strömmar in. Försäljare skyltar inte med omkostnader förrän kunden svalt betet, dela betet i lämpliga portioner så kan det hända att man installerar vad som helst för lite el.

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

foxcat  
#177696 Här finns mer info och video att kolla på:

http://www.vdg.no/index.php?menuid=16&expand=3,16

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

solorc  
#184017 Under sept/okt kommer airbysolar att presentera produkter som tillvaratar spillvärmen från pelletsförbränning,halm,ved i pannor.Även stillastående kompressorer drivna med diesel.Även biogas anläggningar kommer man att kunna omvandla till el och varmvatten.Kommer att finnas från ca 5 kW till mW med återbetalningstider runt 3-7 år.beroende på storlek.Håll ögonen öppna,information kommer på hemsidan airbysolar.se

Avatar Fallback

Re: Producera egen el med pannan

mossen  
#185246 Vi har tittat på att placeraen dylik motor (sterling) i gashalsen mellan förung o panna i min flisanlägning, men hitills stupar det på att den varma delen av motorn askar igen för fort.
Utveckligsteamet snackar om ultraljudrengjöring,,,men i en panna som ska producera 50 KW värme så lär det nog bli för dyrt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).