Uppvärmning

sot fliseldning

20 inlägg 11834 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

izvek  
#163981 Jaha märkligt att det skulle bli mer problem då när ni flisar på vintern. :-\
Ja själv så är det första årett jag gör detta med flis eldning. har lagt upp detså att jag flisar in hela årsbehovet i en ficka på vinden. i ladugården. å sedan kallluft torkar jag det.

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164017 Det vore perfekt att få in hela årsbehovet under tak, jag blåser min flis med spannmålsfläkt
någon gång. På vintern är det väl fuktigare luft, iallafall då jag har flisat, och så kanske det
kommer med lite snö, trots att det legat täckt. Jag lejer för flisning så man kan ju inte be-
stämma exakt när man ska flisa.

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

izvek  
#164038 Jaha. jo jag får in allt under tak. men hanteringen ska modifieras i sommar så det blir mer automatik från flisfacket på vinden. känns drygt iblan å måsta skotta ner 10kbm flis varje månad. eller är man kanske bara lat å bekväm hahah

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164160 Det går an att skotta neråt. Har du pannrummet i ladugården?

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

izvek  
#164856 Jo d klart enklare att skotta neråt. men d är så avlång facket så d blir längre å lä gre bort man får styra varje gång för att få det till förrådet nedanför. men d är överkommligt. jo har allt ladugården. Å sedan kulvert till bostadshuset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).