Uppvärmning

Problem med pannan!!?

29 inlägg 33463 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

JD 2006  
#143864 Jag undrar om du har rökgastermostat?? Isf kan det vara den som jäklas, så att den tror att rökgaserna är varmare än dom egentligen är. Vilket medför att Laddomaten pumpar runt vattnet genom pannan vilket då medför snabbare nedkylning än normalt.

Ja säkert inte någon hjälp men det var en tanke iaf 🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#143952 JD 2006 ... jo jag har en sådan!! ska undersöka detta! tack för tippset!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#147592 Hej igen!
Har fortfarande problem med min panna - har rengjort fläkt och luftgångar hela förmiddagen idag och nu när jag tände så har jag svårt att få rökgaserna att tända som dom ska! det blir liksom ingen fart i panna! själva eldstaden brinner relativt bra men som sagt - det där extra blåset från förbränningen av rökgaserna fungerar inte som det ska! någon som har ett tipps på vad som kan vara fel och åtgård????
/L

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#147593 Hej igen!
Har fortfarande problem med min panna - har rengjort fläkt och luftgångar hela förmiddagen idag och nu när jag tände så har jag svårt att få rökgaserna att tända som dom ska! det blir liksom ingen fart i panna! själva eldstaden brinner relativt bra men som sagt - det där extra blåset från förbränningen av rökgaserna fungerar inte som det ska! någon som har ett tipps på vad som kan vara fel och åtgård????
/L

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Nicke Nyfiken  
#147629 Hej!

Vet inte hur det ser ut i din panna, men jag har en trebema med tryckande fläkt och där kan man kolla lite för siktigt på lågan när man eldar den skall vara lite blåaktig och bra tyck i.

Om inte kolla
Keramiken
Spjället för primär och sekundärluft.
Fläkten, har du rengjort vingarna.
Har du rätt tryck i systemet?

Antar att du har ett spjäll som du drar i för att vända lågan när du sedan sätter på fläkten, det har inte samlat en massa aska och sot så att inte spjället stänger riktigt?
Stänger inte detta spjäll riktigt så går en stor del av luften ut direkt i skorstenen, med stora förluster som följd.

Du verkar ha krabbat ett tag så du kanske redan har kollat detta.

H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

sveakatten  
#147714 är det en sån här du har?
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 2-1993.pdf
spjället till sekundärluckan sitter väl inte löst på axeln?
(har varit med några gånger när så varit fallet).Kanalerna genom keramiken är väl inte täta? Ser du om lågan ändrar sig när du rör spjället till rökgaserna?
Jan

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#147715 Hej!
jo jag tror oxå att det har med primärlufsekundärluften att göra!
Har rengjort allt jag kan komma åt att rengöra så som - fläkt och gångar ner till primärluften!
Har även pratat med min återförsäljare men han verkar inte vara jättekunnig innom området även om han är hjälpsam!!
Fick tipset att ringa ett företag i Falköpingstrakten som ska vara duktiga innom Baxi-pannor - Det är nog ända utvägen!!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#147719 "sveakatten" - Exakt!! en sådan panna är det!! Pannan är så "ny" (kanske 10-15 år) att det är 80 w-fläkt! Ska läsa igenom den filen du skickade igen å se om det finns ngt bra där!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med pannan!!?

Jerrka  
#155620 Jag har en exakt lika panna...Jag får upp min panna i max 82-83 grader(tillverkaren säger att bästa verkningsgraden har du om pannan ligger kring 90-95 grader)..Och jag får upp tankarna på 70-75 grader...Endel tror jag har för grov ved !? Jag har en pump aldeles utanför pannan 20 cm från golvet..Den har jag på läge 1...Cirkpumpen på tanken på fart 3..Jag har fått förklarat att pannan går upp i rätt temp om du stryper returvattnet från tankarna så pannan får komma upp i rätt temp innan den får in kallvatten i sig igen...Jag har ej laddomat..Bara en termixventil 80 grader...Men kolla först så du har tillräckligt drag i skorstenen, sen tillräckligt fin och torr ved...Sedan kann du regöra pannan där veden ligger och slå på fläkten och sticka ner handen i springan mellan stenarna och känna om du tycker det kommer bra med luft där...Samma på luften i övere hörnen innanför vedluckan....Du kan även ta dit en sotare som mäter rökgastempen om du inte har en sådan..För att få ett ulåtande från honom, och rådfråga honom vad det ka vara för fel...Vet du om du har rätt mängd vatten i systemet och att det är luftat ?

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#155721 Hej jerrka!
Vi verkar ha nästan exakt samma grejjer!!
Jag har en variant av loddomat ( för den "riktiga" laddomaten är väl med märket LADDOMAT!?! )
Har fått lite bättre fart på pannan nu men är helt säker på att keramiken behöver bytas - släppte en bit i helgen!! :(
Det som oroar mig nu är att pannan inte funkar så som den gjorde förr - då gick panntemperaturen upp i 80 grader så fort man tände och tankarna värmdes på ca 2 inlägg!
nu kan jag elda 6-8 timmar för att få upp dom i 90 grader!!
Draget i skorstenen är riktigt bra enligt sotare och veden ska inte heller vara ngt fel på då den lagrats 1 år innomhus!
Till sommaren blir det stor genomgång av pannan och byte av keramik!!
hur stora tankar har du / hur många m2 värmer du upp??

/AL

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

skogshasse  
#155759 hej på er alla har läst en del i denna tråd och jag hade liknande problem för ca ett år sen och jag leta fel fick massa förslag men inget hjälpte så fick jag ett till problem tanken rosta ut blev håll på den så jag lagade det för ett år sedan och i sommras bytte jag ut tanken från 3 till 4,5 kubik och satte in en laddomat 21-100 och drog tvåtums rör och skrota 22 år laddomat som var byggd av lösa delar och då hitta jag mitt problem gummimembranet i backventilen var helt slut så kolla backventilen att den håller tätt i ena riktningen det kan kanske vara ett bidragande problem

Användarvisningsbild

Re: Problem med pannan!!?

Jerrka  
#155779 Ja har man gammla vetiler så kan det "tjuvflöda" vatten åt oönskade håll :( Jag fick upp min panna i 90 grader igårkväll, tack vare att jag vred åt returen så det blev ett mindre flöde på bottenvattnet i acktankarna in i pannan...Men tankarna fick jag bara upp i 75 grader ändå...Mina tankar är 2 st albin a´500 L + en 500 L som beredare med två 6 kw elpatroner sitter i + pannan som rymmer 300 liter tror jag. Så ca 1800-1900 L är det! Huset är på 184 m2 med gammal timmerstomme...Ganska golvkallt när det börjar gå ner mot -15-20 :( Och endel tjyvdrag runt fönstren när det blåser...Så det är något vi ska åtgärda....Vi har även en kallhall..Så vi har en innerdörr från hallen in till en varmhall! Kallhallen är en påbyggnad utanpå timmerstommen och dåligt isolerad :x

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#155850 Skoghasse - tackar ska kolla denna ventil... går igenom hela pannan nu känns det som!!
cirkulationspumpen som jobbar mellan pannan och tankarna har stått på max-fart. lästa någons stans att den skulle gå så försiktigt som möjligt!?!? vet ni ngt om detta? fort eller långsamt???

Jerrka: vi har nog samma förutsättningar - jag har ett gammalt timmerhus från 1927, men renoverar just nu relativt hårt så 80% av fönsterna är bytta och golvvärme finns på hela 1:a våning! Isolerar så mkt jag kan o vågar och byter ut spån-isolering mot vanlig!
har 200 m2 men gör ändå åt ca 35-40 kubik ved! gillar ifs när det närmar sig 24 grader inne :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#198319 Hej!
I sommras gick jag igenom pannan totalt. Har bytt fläkt, keramik och rengjort i alla tänkbara luftkanaler.
Har bättre drag i pannan nu men har märkt att så fort jag har fått igång pannan så går mkt varmvatten upp till expansionskärlet utan att tankarna är varma. Hur kan det komma sig?? Har ej kollat backventilen men det är troligen en bov i dramat??!!
värmen försvinner allt för fort från tankarna ( 2kubik på 80grader kan sjunka till 40grader på 6 timmar)
hur mkt isolering har ni runt tankarna?

/L

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).