Uppvärmning

Veto Flisomat

30 inlägg 19716 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

repp  
#120680 De problem jag har hör talas om är, förutom bakbrand som Bax nämner, för klen skruv/motor och eltändningen.

Men dessa problem kommer från endast en källa så man kanske ta det med en nypa salt. :wink:
Men man börjar ju undra om man har tänkt rätt.

Det är en av anledningarna till att detta forum är så bra, man får snabba svar av andra som har större erfarenhet än jag själv. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120761 När jag skulle köpa var jag runt och kolla ett antal olika märken och jag tyckte Veto hade
kraftigast skruv, växel(har en Flisomat).

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

repp  
#120763 Som sakt, det är detta som är bra med forumet. Man kan få uppgifter dementerade eller bekräftde. :P

Det är alltid bra att få lite synpunkter inför en investering, den är ju inte så liten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Veto Flisomat

Bax  
#120867 Det finns en hel del fliseldartrådar på ett annat forum, men jag vet inte om man får länka till andra forum här.
Du får PM:a ifall du inte redan vet var det är (BH).

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120891 Jag har alldrig haft bakbrand peppar,peppar,men det är ganska noga med o ställa paus o fyrhållnings tiderna.Har elldat året om.När det är riktigt fina sommrar så stänger vi ner pannan o tar varmvatten från beredare.

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

repp  
#120904
Bax skrev:Det finns en hel del fliseldartrådar på ett annat forum, men jag vet inte om man får länka till andra forum här.
Du får PM:a ifall du inte redan vet var det är (BH).


Jag kan tyvärr inte hitta den tråden så du får gärna skicka ett PM

   TS
Användarvisningsbild

Re: Veto Flisomat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120998
Bax skrev:Det finns en hel del fliseldartrådar på ett annat forum, men jag vet inte om man får länka till andra forum här.


Jo, det är mig veterligt fullt tillåtet att länka till andra forum.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Veto Flisomat

Bax  
#121012 OK!
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/
Sen är det bara att söka....

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

repp  
#121068
Bax skrev:OK!
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/
Sen är det bara att söka....


Tack för det, där fanns mycket att läsa.

När man väl hittade det. :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

fliseldarn  
#121899 Har ingen erfarnehet av veto men har bara gott o säga om Gotfires anläggning funkar fint de 2,5 åren jag kört men min anläggning. Bakbrand blir det inte då flisen trillar ner i brännarna. o temp givare som öppna sprinkler om inställd temp överstigs på någon av de fyra givarna på matar skruven.
titta på gotfre.se
el tändning så jag kör den året om.
köpt torrflis från 3 olika sågindustrier.

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

Storken  
#122100 Jag har en Gotfire 25 kw som är ett år gammal i vår.
Den sitter på en Combifirepanna som är kopplad till en 500 l tank.
Funkar nästan oförskämt bra! Jag kör hela året o det är inga som helst problem.. :smile:
Kan tillägga att jag har egen skog och det går åt ca 100 m3 flis för farsan o mig ihop.

Användarvisningsbild

Re: Veto Flisomat

Torparn79  
#122419 hoppas denna trådkapning godtages av TS..

när vi nu pratar flispannor och förrådsfickor.
jag står oxå inför ett byte till sommaren och ska sätta in fliseldning.
det jag hört om Veto är i princip bara positivt men jag har oxå tittat på TwinHeat då jag har säljaren ca en mil härifrån.
finns det någon här som har erfarenhet av dom??

http://www.bnenergikonsult.com/prod01.htm

Användarvisningsbild

Re: Veto Flisomat

Bax  
#122428 Jag vet inget om TH, men har generellt svårt för pannor med liggande tuber.
Det verkar bli mycket flygaska som lägger sig där.

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

repp  
#122456 Jag har liggande tuber nu och det vill jag helst undvika på nästa panna. Det blir som du skriver, en massa flygaska som man får ta bort varje dag. 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

skrotnisse  
#123025 Är ny på de här med flis eldning men har fått för mig att förugn är att före dra som Swebo brännaren har.
I mot som veto har bara en brännar kopp i järn ingen käramik. De blir ju varmare i en förugn så förbränningen måste ju bli bättre en att bara elda i en järn gryta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).