tis 28 dec 2021, 21:15#741027
hfab skrev:Jag planerar att bygga en verkstad/maskinhall på ca 12x10m.
Isolerad platta. 90+45 isolering i väggar, 145 i tak.
Har ungefär obegränsat tillgång på ved.
Hallen kommer att stå oanvänd/ej uppvärmd under vissa perioder.
Den kommer förmodligen att användas dygnet runt under någon/några veckor varje vinter. Utöver det blir den uppvärmd några helger i månaden.
Vilken uppvärmning blir bäst?
Vilken uppvärmning blir billigast?
Vilken uppvärmning blir enklast?
Har funderat på att skippa golvvärme pga långsam uppvärmning.
Vill kunna värma upp snabbt.
Är det feltänkt?
Blir jag ruinerad om jag sätter in några aerotemprar? (tänker strömförbrukning)
Dom borde väl ge ganska snabb uppvärmning?
Vanliga radiatorer?
Svårt med värmespridning med skåp, bänkar o,d kring väggarna?
Vilka vedpannor som även producerar elström finns på marknaden?
Är det någon vits att montera solpaneler på taket?
Ska du kallställa hallen ibland så skulle jag vara orolig att vattenburen värme fryser. Annars går det att hitta begagnade vedpannor billigt. Varmluftspanna låter inte så dumt, men då gäller det att man vill elda en stund innan man ska börja jobba, vill man det? Någon som har erfarenhet av varmluftspanna och hur snabbt det ger värme?
Beroende på hur ofta du värmer upp hallen så är nog luftvärmepump ett starkt alternativ. Går förstås att sätta aerotemprar också. Hade varit trevligt att kunna fjärrstarta värmen eller lägga ett schema för när man ska ha varmt.
Golvvärme verkar vara för trögt om man inte håller jämn värme. Jag funderar fortfarande på golvvärme i min byggnad, men jag har tänkt att alltid ha värme på.
Billigast och enklast att installera måste väl vara aerotemper eller dieselkanon? Fast det är inte så roligt att använda med dagens el- och dieselpriser.