Uppvärmning

Negativ inställning till veduppvärmning

64 inlägg 16849 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

FIGGE FERGUSON  
#906131Hej!
Såg era intressanta inlägg ang vedeldning och erfarenheter av pannor.Kan berätta att sista året det var avdragsgillt att byta panna på lantbruk, var det 1989. De flesta i byn bytte till Perifal, men rörmokaren tipsade om en annan panna i samma klass som han ansåg vara minst lika bra, ungefär samma pris, TMV, STRÖMSNÄSBRUK.Fläktstyrd, keramisk som skyddades av gjutjärn.Har bytt innanmätet 1 gång sedan ny.
Aldrig varit några problem.De som installerade Perifal har sen länge bytt ut dem.
Eldar mot tankar,o värmer ca 220m2.Ett hus som är byggt 1846 och endast timmerstomme, ingen isolering.
Gör slut på ca 28-35 m2 björkved /år
Ang fläkt som sotar igen eller av skräp,verkar för mej konstigt, då fläkt sitter utanför o blåser in,stänger inglås när pannan är uppe i temp..
Man skulle nästan tro att de som krånglar går fel håll...

Lycka till,o tack för mej! mvh

Användarvisningsbild

toker72  
#906133Vad har hänt med HS Parifal pannorna har en som installerades -98 och mina föräldrar installerade en -95 och båda funkar i alla fall ännu.

jannee  
#906138Parifal pannorna hade verkligen en skiftande kvalitet - undrar egentligen om hur många olika företag/personer som tillverkade dessa pannor.
Finns pannor som tillverkades i början av 90 talet och som fortfarande fungerar klanderfritt - ja rosterna och keramiken är självfallet utbytt några ggr.
Medans andra pannor knappt höll 10 år sedan var de bara en läckande källa till frustation för ägarna.

Användarvisningsbild

toker72  
#906140Menar du verkligen Baxi pannor dom har inget roster allt är keramik och har inte hört nått om ojämn kvalite utan däremot om hög jämn kvalite.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).