Uppvärmning

Byte av vedpanna

57 inlägg 4193 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Re: Byte av vedpanna

sveakatten  
nils9900 skrev:Hej!

Har idag en Veto 30kw vedpanna som jag eldar mot 1500l ack tankar. Pannan är från 97 och börjar bli sliten, jämför man dessutom mot modernare pannor så känns det som att det är dags att byta ut den.

Finns en del pannor från utlandet som har attraktiva priser men hur är kvaliteten? Någon här som har erfarenheter?

En av pannorna jag kollat på är:
https://www.lindquistheating.se/produkter/varmepannor/vedpannor/rb-ventum/rb-ventum-40kw-vedpanna-i-plat/

Verkningsgraden på min nuvarande panna tror jag ligger på ca 75% så är ju viss skillnad mot 92 som denna påstås hålla.

Blir nyfiken på hur din panna ser ut, har en Arimax som läcker och har sett dom som rekommenderar din panna.
Förstår inte hur den kan tända all ved som ligger i?

alias  
nils9900 skrev:
toker72 skrev:Hjälper det inte om du spärrar dragbegränsaren så du får fullt drag genom pannan låter som du har för dåligt drag.

Utan nån typ av dragbegränsning står lågan som en svetslåga och rökgasen går upp mot 400 grader. Draget är inte problemet.

Det låter som rätt sätt att elda på (snudd på fri tilluftstillförsel), men stryp rökgasspjället (nr 9 i bild) något så lär veden brinna långsammare (men ändå med fullständig förbränning), samtidigt som rökgaserna hinner avge mer av sin värme till manteln på vattenbehållaren i pannan och du dessutom får ner rökgastemperaturen.

Din panna kanske inte är byggd för att toppfylla förbränningskammaren, men ev. kan man få ut mer av energin i veden genom att laborera med inställningen på dragluckan jmf. rökgasspjället, och därigenom kunna minska antalet påfyllningar av pannan per dygn.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

nils9900  
sveakatten skrev:
nils9900 skrev:Hej!

Har idag en Veto 30kw vedpanna som jag eldar mot 1500l ack tankar. Pannan är från 97 och börjar bli sliten, jämför man dessutom mot modernare pannor så känns det som att det är dags att byta ut den.

Finns en del pannor från utlandet som har attraktiva priser men hur är kvaliteten? Någon här som har erfarenheter?

En av pannorna jag kollat på är:
https://www.lindquistheating.se/produkter/varmepannor/vedpannor/rb-ventum/rb-ventum-40kw-vedpanna-i-plat/

Verkningsgraden på min nuvarande panna tror jag ligger på ca 75% så är ju viss skillnad mot 92 som denna påstås hålla.

Blir nyfiken på hur din panna ser ut, har en Arimax som läcker och har sett dom som rekommenderar din panna.
Förstår inte hur den kan tända all ved som ligger i?

Bild på pannans uppbyggnad finns i tråden

TS

sveakatten  
#904160Ok, tack nummer 17 är det när du tänder pannan?

Användarvisningsbild

Bax  
#904163Ja, det är inte så att den står öppen hela tiden?

Användarvisningsbild

Nyborg  
#904164Har du kollat så att alla tätningar är hela i luckorna? (Kommer inte ihåg om det är skrivet om innan)

nils9900  
sveakatten skrev:Ok, tack nummer 17 är det när du tänder pannan?

Precis det är förbigångsspjället vid tändningen eller vid iläggning för att förhindra att det ryker fram. Den är stängd vid drift. Pannan är snart 30 år gammal, flera kunniga har kollat på den genom åren och ingen har fått den att brinna riktigt.

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#904174Har den varit sådär sen första dan?

Töre  
#904182Svårt utala sig om andra panner , jag har en Baxi bonus ,en Baxi Inova ,har alldrig haft nått problem med fläkarna , om jag inte räknar med när en sotare ,hadde ur en fläkt utan att ta dän askan ,knöka in den igen krökte vingarna och motorn gick steka ägg på , kostigt nog höll motor .
Om jag vore yngre skulle jag inte släppa in nån sotare till pannan ,är nästan alltid nått dom klantar sig med, men man är för gammal och upp på taket .Men nu mer får dom aldrig röra pannan . Men till att det brinner upp i veden , för min del händer det om man har dålig ordning på veden , om veden ska vara 0,5 m då ska den inte vara 0,3 .Man ska lägga i veden så tätt man kan .sen kan det hända om man inte sotat på ett tag så det blir stopp nere i botten .

sveakatten  
nils9900 skrev:
sveakatten skrev:Ok, tack nummer 17 är det när du tänder pannan?

Precis det är förbigångsspjället vid tändningen eller vid iläggning för att förhindra att det ryker fram. Den är stängd vid drift. Pannan är snart 30 år gammal, flera kunniga har kollat på den genom åren och ingen har fått den att brinna riktigt.

Ok, har du testat att täta det spjället genom luckan 17? Förstår inte hur det annars kan brinna bakåt.

Användarvisningsbild

Ramunderbuss  
#906148Har en Baxi exelent 40 som jag eldar mot en 3000l ackumulatortank, när övre tempmätaren på acktanken är nere på
60˚ fylls tanken på ett inlägg till 80˚ . Hade tidigare en viadrus 50 gutjärnspanna gick åt ca 4 inlägg för att fylla tanken. Baxin har fungerat perfekt 1,5 år , ångrar inte bytet en sekund, ca40% mindre vedåtgång

Bond.J  
#906213Hos oss fungerar det om veden är tung(björk/ek), grov och travas väl. Då slipper jag fenomenet att den ryker och eldar "baklänges". Till viss del hjälpte det när vi satte in motdragslucka/dragregulator i skorstenen, men inte helt. Vet inte vad du eldar för ved, men prova att fylla på med grova tunga vedträn när du vill fylla fullt.

En kompis som har provat att elda det mesta tänker byta ut sin panna. Han vill ha en effektiv vedpanna med underförbränning utan en massa styrning. Han sade att Atmos hade en panna som han planerar köpa. Jag har ingen aning om den är bra eller dålig, men han har studerat olika pannor och lösningar för sin investering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).