Uppvärmning

Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

42 inlägg 11303 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Rossignol  
jannee skrev:Enda nackdelen jag har är att trots dubbla cirkulationspumpar blir pannan för varm när man eldar för finkluven ved.
Rökgasfläkten nödstoppar - kanske helt ok, men den återstartar inte själv.

Borde du inte minska luft-tillförseln lite då?

Användarvisningsbild

moppemusch  
#826930Här hemma eldas det med blandved löv/barr i pannan. När jag frågade sotarn vilket han föredrog så tyckte han att blandved var bäst i längden för många anläggningar kunde ta onödigt stryk av eldning med ren björk i det långa loppet. Om det stämmer har jag dock inte en aning

Ent  
#826952Angående tjära så oavsett björk eller barr blir det väldigt mycket tjära i eldstadsutrymmet i Nibe Vedex 3300. Detta har dock väldigt liten betydelse vad jag förstått eftersom det är i konvektionsdelen värmen tas upp, och där sitter ingen tjära utan bara ett tunnt ask/sotlager. Det är rökgaserna som värmer, inte elden.

Och i bakugnarna häromkring eldas både barr och löv. Aldrig hört talas om bismak?

jannee  
#826967Efter Gudrun fick jag en stor mängd rutten granmassaved, eftersom det då var dålig ersättning eller efterfrågan på den varan gjorde jag ved av ca 400 fub massaved - det var då jag köpte min vedmaskin..
Eldade i stället den skiten i många år trots stora problem med pannan.
Detta med att ställa in pannan rätt är jag rent ut sagt för dum för, experimenterat med olika inställningar men JAG lyckas ALDRIG till fullo.
Har till slut insett att jag INTE ska klyva veden i alltför små bitar, tvärtom stora klumpar och gärna blanda vanligt löv med lita asp, då håller sig pannan ren och allt fungerar optimalt.
Med rutten gran var det endast överförbränning som fungerade - någotsånär = gick åt massor av ved.
Numera undviker jag att elda barrträd.

Användarvisningsbild

DennisCA  
#827313Har eldat barrved i kakelugn (modern finsk ugn med sekundärförbränning) och det blev en utdragen period där vi glömde sotaren då systemet ändrades, flera år... Men då den slutligen blev sotad så tyckte han skorstenen såg jätteren ut trots många års eldande.

TS

BörjeH  
#831406Som många runtikring i södra Götaland eldar jag med ek. Det brinner länge, är tungt och du behöver inte fylla på så ofta. Döda ekar utan bark är torra redan på rot.

En del säger att det går hårt åt pannor, att barken är kemiskt aggressiv. Men jag har inte märkt något, då den mesta barken är borta. Ek är också lätt att klyva!

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831637Blir nog mest granved att elda i framtiden eftersom vi har kört med monokultur och röjt bort björken under 30 års tid därav den snart rödlistade älgen också bra jobbat

Ent  
granen skrev:Blir nog mest granved att elda i framtiden eftersom vi har kört med monokultur och röjt bort björken under 30 års tid därav den snart rödlistade älgen också bra jobbat

Då har ni varit väldigt flitiga om ni fått bort björken😮 . Men älgen här omkring äter bara vårtbjörk (förutom sälg, rönn och tall förstås) och den vanliga glasbjörken är inte poppis. Själv försöker jag spara (för) mycket löv när jag röjer, framför allt sånt som älgarna tuggar på. Men det är förstås olika uppfattningar om detta. En del anser man lockar dit älgarna på det viset och att de då passar på att skövla tallföryngringen. Peppar, peppar, hittills är det på en rimlig nivå. Och med dagen nedskjutna älgstam behöver man nog inte vara orolig.

hfab  
granen skrev:Blir nog mest granved att elda i framtiden eftersom vi har kört med monokultur och röjt bort björken under 30 års tid därav den snart rödlistade älgen också bra jobbat

Har du egen skog?
Vad är det isåfall som fått dej att satsa på monokultur?

hfab  
hfab skrev:

Har du egen skog?
Vad är det isåfall som fått dej att satsa på monokultur?

Om jag omformulera frågan kanske jag får svar.
Har du varit i skog någon gång?

Torleif  
#836220Vi eldar med vad som råkar finnas. Mycket halvrutten gran och asp men när man eldar med sådant är det bra att ha litet björk att blanda med så det brinner renare.

jannee  
#836225Bok, björk och ek, allt annat få gå som energived. Ask ger annars bra med värme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).