Uppvärmning

Byte av vedpanna

57 inlägg 4192 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Re: Byte av vedpanna

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
nils9900 skrev:
busholle skrev:Hade jag varit på väg att byta nu så hade det blivit en modern panna med de flesta funktioner som finns att få tag på. Kommer nog byta om några år då den Baxin jag har från -98 börjar närma sig slutet.

Det har inte varit något fel med Baxin så jag skulle inte utesluta en sådan igen men helst skulle jag vilja ha med automatisk sotning och tändning.
För den som är hemma och passar pannan hela dagen kan jag förstå att man vill ha något enklare men jag hade velat ha något som sotar sig själv och inte behöver mer tillsyn än som mest morgon och kväll när det är som kallast på året.

Lindqvistpannan du länkat ser mycket bra ut för att vara en östeuropé, eller turk var det väl till och med. Värt att tanka på är reservdelar om du ska dras med pannan i 30 år eller så.

Elmhult har uppenbarligen vaknat på fel sida. Baxipannan hemma installerade jag begagnad 2005 och har bytt keramik och plåtar en gång på de åren. Fläkt och övrig el i pannan är orörd de 20 åren jag eldat i den.

Man kan ju alltid köpa på sig en extra uppsättning keramik, resten borde gå att lösa känns det som.
Min fundering är om premiumpannorna verkligen är värda merkostnaden?

Det är absolut inte säkert att de är. Men man får inte stirra sig blind på listpriset, det finns stora prutmarginaler på pannor och tillbehör.
När jag skulle specialbeställa en tank 2005 så ville de ha 55000 för den, efter förhandling så landade den på 35000.
Ska man köpa en premiumpanna så tycker jag att man ska göra det för att få tillgång till teknik man inte hade haft annars.

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
busholle skrev:
Det beror nog på hur man prioriterar. Kollar man på en Hargassner med 6-8 timmar brinntid så minskar det drastiskt antalet pannrumsbesök. Med automatisk tändning också så kan man anpassa besöken mer till hur det passar över dygnet. Jobbar man heltid och har aktiviteter direkt efter jobbet så blir möjligheten att sköta pannan på få besök avgörande. Alternativet är i så fall flis men det är inte helt lyckat om värmebehovet är måttligt.

Varför anser du att flis inte är helt lyckat?
En modern flisanläggning har inte problem med att du har lågt effektbehov. Jag kör min hargassner året runt, sommaren är det bara varmvatten som går åt, värmer 1500 l acktank.

Användarvisningsbild

Nyborg  
dea skrev:
busholle skrev:
Det beror nog på hur man prioriterar. Kollar man på en Hargassner med 6-8 timmar brinntid så minskar det drastiskt antalet pannrumsbesök. Med automatisk tändning också så kan man anpassa besöken mer till hur det passar över dygnet. Jobbar man heltid och har aktiviteter direkt efter jobbet så blir möjligheten att sköta pannan på få besök avgörande. Alternativet är i så fall flis men det är inte helt lyckat om värmebehovet är måttligt.

En modern flisanläggning har inte problem med att du har lågt effektbehov. Jag kör min hargassner året runt, sommaren är det bara varmvatten som går åt, värmer 1500 l acktank.

Jag ska byta panna till våren, den gamla läcker lite. Ska dessutom utöka värmebehovet en del, varför jag tänker gå upp lite i effekt. Det blir en Baxi excellent 40 kW, hade gärna haft en flispanna, men kan inte motivera den merkostnaden....

dea skrev:
busholle skrev:

Precis som Nyborg skriver blir de oproportionerligt dyra när värmebehovet är måttligt. Har man två bostadshus och en verkstad att värma så är flispanna självklart. Ska man bara värma en mindre kåk blir det i stort lika dyrt som en större anläggning.
Flis har uppenbara skalfördelar, jag har två bekanta med moderna pannor, ETA respektive Hargassner och de är mycket nöjda men de har också tre gånger så stort värmebehov som mig.

alias  
busholle skrev:
nils9900 skrev:
Aspåsnäset skrev:
busholle skrev:Hade jag varit på väg att byta nu så hade det blivit en modern panna med de flesta funktioner som finns att få tag på. Kommer nog byta om några år då den Baxin jag har från -98 börjar närma sig slutet.

Det har inte varit något fel med Baxin så jag skulle inte utesluta en sådan igen men helst skulle jag vilja ha med automatisk sotning och tändning.
För den som är hemma och passar pannan hela dagen kan jag förstå att man vill ha något enklare men jag hade velat ha något som sotar sig själv och inte behöver mer tillsyn än som mest morgon och kväll när det är som kallast på året.

Lindqvistpannan du länkat ser mycket bra ut för att vara en östeuropé, eller turk var det väl till och med. Värt att tanka på är reservdelar om du ska dras med pannan i 30 år eller så.

Elmhult har uppenbarligen vaknat på fel sida. Baxipannan hemma installerade jag begagnad 2005 och har bytt keramik och plåtar en gång på de åren. Fläkt och övrig el i pannan är orörd de 20 åren jag eldat i den.

Håller med. Jag hade tittat på Österrikare.

Frågan är är dom 3-4 ggr bättre än billigare alternativ? Man får ju ge mellan 150-200tkr för en österrikisk panna?

Hur mycket skiljer det i investerings- & driftkostnad på en uppvämningslösning med en mer avancerad vedpanna jmf. en jord-/bergvärmepump?

Värmepumparna är ju svårslagna sett till behov av daglig tillsyn, så länge de ej strular.

Jag är imponerad över hur mycket du lyckades pruta på acctanken. Vad hade du för argument/taktik?

MVH
Alias

alias skrev:
busholle skrev:
nils9900 skrev:
Aspåsnäset skrev:

Håller med. Jag hade tittat på Österrikare.

Frågan är är dom 3-4 ggr bättre än billigare alternativ? Man får ju ge mellan 150-200tkr för en österrikisk panna?

Hur mycket skiljer det i investerings- & driftkostnad på en uppvämningslösning med en mer avancerad vedpanna jmf. en jord-/bergvärmepump?

Värmepumparna är ju svårslagna sett till behov av daglig tillsyn, så länge de ej strular.

Jag är imponerad över hur mycket du lyckades pruta på acctanken. Vad hade du för argument/taktik?

MVH
Alias

Så länge man har elabonnemang som räcker till värmepump är det troligen svårslaget gentemot flis eller dyr vedpanna. Men som alltid finns det massor med reservationer för det. För att lyckas med värmepump behöver radiatorsystem vara byggt för låg framledningstemperatur, värmepumpen bör stå i samma byggnad som ska värmas upp och man ska ha vettiga förutsättningar för att nå berg fort eller ha gott om plats med rätt jordart för jordvärme.
Vi satte in jordvärme med nytt vattenburet radiatorsystem på morsans gård 2010 och det har fungerat utmärkt och billigt men då uppfyller de å andra sidan alla tre faktorer ovan.

Prutningen kan jag inte ta åt mig hela äran för, min dåvarande rörmokargranne hjälpte mig mycket.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#904073Ligger nog "tyvärr" mycket i busholles inlägg ovan.

Har själv eldat ved sedan anläggningen var ny 2004 men de senaste åren kör jag med pelletsbrännare i vedpannan och eldar bara mot tekniktanken. Flera jag känner har under tiden konverterat till bergvärme och rejält täljstenskamin och hade jag kunnat gjort detta hade jag nog gjort det direkt.

De nya pumparna har väl COP över 7 vid gynnsamma förhållanden. Tillsammans med en bra vedkamin i boutrymmet blir det då svårslaget anser jag.

nils9900  
Fredrik Reuter skrev:Ligger nog "tyvärr" mycket i busholles inlägg ovan.

Har själv eldat ved sedan anläggningen var ny 2004 men de senaste åren kör jag med pelletsbrännare i vedpannan och eldar bara mot tekniktanken. Flera jag känner har under tiden konverterat till bergvärme och rejält täljstenskamin och hade jag kunnat gjort detta hade jag nog gjort det direkt.

De nya pumparna har väl COP över 7 vid gynnsamma förhållanden. Tillsammans med en bra vedkamin i boutrymmet blir det då svårslaget anser jag.

Tipset jag fick av rörmokaren var att installera en luft/vatten värmepump som komplement till min nuvarande vedpanna och använda vedpannan som stöd under de kallaste perioderna vintertid.

Det som tar emot att satsa enbart på ex berg/jordvärme är att elpriserna känns väldigt osäkra i framtiden. Har man dessutom veden ”gratis” och redan har en vedprocessor så känns det som att man inte kan få billigare uppvärmning.

TS

alias  
nils9900 skrev:

Tipset jag fick av rörmokaren var att installera en luft/vatten värmepump som komplement till min nuvarande vedpanna och använda vedpannan som stöd under de kallaste perioderna vintertid.

Det som tar emot att satsa enbart på ex berg/jordvärme är att elpriserna känns väldigt osäkra i framtiden. Har man dessutom veden ”gratis” och redan har en vedprocessor så känns det som att man inte kan få billigare uppvärmning.

Veden är nog ungefär lika "gratis" för skogsägaren som maten är för lantbrukaren... 😉

Har du räknat något på hur många kWh el du kan köpa för en m3fub bränsleved/energived, utan att behöva lägga egen tid eller binda kapital i en vedprocessor?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

#904094Nu ska vi inte sabotera en bra inledning på ämnet vedpanna som trådstartaren inledde med.
Jag har en jordvärmepump själv på anläggningen hemma så är absolut ingen motståndare men trådstartaren ville ha en diskussion om olika vedpannor och nu har jag tillsammans med flera av er övriga kladdat ned tråden med både flis och värmepumpar.

nils9900  
alias skrev:
nils9900 skrev:

Veden är nog ungefär lika "gratis" för skogsägaren som maten är för lantbrukaren... 😉

Har du räknat något på hur många kWh el du kan köpa för en m3fub bränsleved/energived, utan att behöva lägga egen tid eller binda kapital i en vedprocessor?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Visst är det så, men brännveden skall ju ändå huggas och fram till bilväg så egen tid blir det ju i vilken fall, dock slipper man ju klyvning osv.
Veden jag eldar brukar mer eller mindre bli ved man kommer över på tomthuggningar osv eller städning av vindfällen och liknande, men givetvis är det ju som du säger att den aldrig är gratis😅

Jag har dessutom ett gammalt hus som mår bra av en vedpanna i källaren.

TS

nils9900  
busholle skrev:Nu ska vi inte sabotera en bra inledning på ämnet vedpanna som trådstartaren inledde med.
Jag har en jordvärmepump själv på anläggningen hemma så är absolut ingen motståndare men trådstartaren ville ha en diskussion om olika vedpannor och nu har jag tillsammans med flera av er övriga kladdat ned tråden med både flis och värmepumpar.

Det visar att det är långt ifrån självklart vad som är den bästa lösningen för uppvärmningen, frågan engagerar.

Men som sagt var ju huvudfrågan just kring vedpannor, det är alltid intressant att höra andras åsikter och idéer dock.😊

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#904098Om man ska ha vedpanna bör man ha egen ved och maskiner som man enkelt kan hantera annars blir det dyrt och krångligt jämfört med alternativen. Jag har vedpanna samt acktankar sen -98 men 2010 borrade jag för bergvärme och slutade nästan elda några år nu har jag haft mera tid och eldar i stort sett hela vintern spår väl några tusen kwh per år men i pengar blir det inte mycket men gör det ändå. Skulle jag byta panna blev det en enkel hyffsat billig panna spara några % på veden spelar för mig ingen roll driftsäkerhet och billigt underhåll skulle för mig gå före är väldigt nöjd med min Baxi solo+ finns väl knappast nu men skulle kunna köpa en ny vid behov men det troliga är att jag lagar den gamla om det blir fel på den.

Användarvisningsbild

Grayscale  
#904099Jag installerade just den pannan som länkas i trådstarten sommaren 2024.
Eldar mot 800+2000L tankar som står på olika plan i ladugården (lilla tanken närmast pannan) och har en styrning mellan dem med en laddomat MR50. Kompletterade med solfångare i påskas kopplade i den lilla tanken. Kulvert sedan till huset. Lite taskig logistik, men det var utrymmet vi hade.

För mig funkar pannan bra då vi sällan/aldrig åker iväg en längre tid. 4,5h mellan ilägg och det blir lagom för mig att tända när jag kommer hem och fylla på innan sänggång. Behöver jag mer värme tänder jag innan jag åker till jobbet.

För mig strulade pannan lite med att överhettningsskyddet löste ut redan vid 85grader, men fick ett ny som var lätt att byta. Efter det har det bara löst ut när jag maxade tankarna innan jag skulle iväg några nätter i december.
Har dock modifierat den lite med att borra hål i sidoplåtarna för att få in luft längre ner i vedmagasinet.

alias  
nils9900 skrev:
alias skrev:
nils9900 skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Visst är det så, men brännveden skall ju ändå huggas och fram till bilväg så egen tid blir det ju i vilken fall, dock slipper man ju klyvning osv.
Veden jag eldar brukar mer eller mindre bli ved man kommer över på tomthuggningar osv eller städning av vindfällen och liknande, men givetvis är det ju som du säger att den aldrig är gratis😅

Jag har dessutom ett gammalt hus som mår bra av en vedpanna i källaren.

Självklart ska du välja en vedpanna av något slag om du vill det.

Jag menade bara att man bör sätta siffror på så många parametrar som möjligt för att kunna ta välgrundade beslut - sen är det ju inte alltid att alla val styrs strikt av optimala ekonomiska avväganden.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).