nils9900 skrev:busholle skrev:Hade jag varit på väg att byta nu så hade det blivit en modern panna med de flesta funktioner som finns att få tag på. Kommer nog byta om några år då den Baxin jag har från -98 börjar närma sig slutet.
Det har inte varit något fel med Baxin så jag skulle inte utesluta en sådan igen men helst skulle jag vilja ha med automatisk sotning och tändning.
För den som är hemma och passar pannan hela dagen kan jag förstå att man vill ha något enklare men jag hade velat ha något som sotar sig själv och inte behöver mer tillsyn än som mest morgon och kväll när det är som kallast på året.
Lindqvistpannan du länkat ser mycket bra ut för att vara en östeuropé, eller turk var det väl till och med. Värt att tanka på är reservdelar om du ska dras med pannan i 30 år eller så.
Elmhult har uppenbarligen vaknat på fel sida. Baxipannan hemma installerade jag begagnad 2005 och har bytt keramik och plåtar en gång på de åren. Fläkt och övrig el i pannan är orörd de 20 åren jag eldat i den.
Man kan ju alltid köpa på sig en extra uppsättning keramik, resten borde gå att lösa känns det som.
Min fundering är om premiumpannorna verkligen är värda merkostnaden?
Det är absolut inte säkert att de är. Men man får inte stirra sig blind på listpriset, det finns stora prutmarginaler på pannor och tillbehör.
När jag skulle specialbeställa en tank 2005 så ville de ha 55000 för den, efter förhandling så landade den på 35000.
Ska man köpa en premiumpanna så tycker jag att man ska göra det för att få tillgång till teknik man inte hade haft annars.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor