Uppvärmning

Lönsamt att elda oftare än det behövs?

16 inlägg 3462 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lönsamt att elda oftare än det behövs?

Bjänndal  
#895531Jag hade tidigare en Nike vedex 3000, men efter ca 20 årsperiod gick den sönder. Inre läckage. Nu har jag vedbaronens vedolux 32. Gammalt hus (1895) och 1750 liter i tre tankar.
Jag har aldrig funderat på vedoptimering. Jag har ju till ved i överflöd från egen skog och allt som är inte går att sälja eldas. Al, sälg, klen björk och en del barr. Det råder nolltolerans mot ved/död ved kvar i skogen!
Men jag eldar de olika pannorna på olika sätt. Nibepannan lastade jag full, medan vedoluxen eldas ungefär halvfull. Kanske beror delvis på att jag är pensionär nu? Men det är lite skillnad på funktion. Nibepannan rymde mer aska och kunde eldas flera gångerinnan uraskning, med vedoluxen askar jag ur varje gång jag tänder upp.
Ser inte spillvärme som nåt problem. Behövs att källaren torkar ur och ventileras.
En fundering är ju den ”korta” livslängden på Nibepannan. Berodde den på eldningsmetoden? Eller får man vara nöjd? Teoretiskt så borde ju påfrestningen på pannan blir större om man eldar kraftigare och mer sällan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).