Uppvärmning

Vedpanna Off Grid?

20 inlägg 5164 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Re: Vedpanna Off Grid?

Willeryr  
Elis76 skrev:
Jl2 skrev:...
Jag tror också 55 W/m2 är i underkant.

På den här sidan finns en del matnyttig information.
https://www.purmo.com/sv-se/the-indoors/dimensionering/dimensionering-av-radiatorer

https://www.purmo.com/sv-se/verktyg-och-tjanster/varmebehov

Ja, så är det nog.
Det finns en hel del billiga pannor såsom Maga, RB ventum, MPM, Ecowood. Vågar man handla dessa?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#872616Jag känner inte till dessa pannor.
Ventum är väl ett tyskt fabrikat och är inte Maga finskt. Ecowood skulle kunna vara rumänsk??

Att köpa billigt är att köpa dyrt är ett gammalt ordspråk - "you get what you pay for"

Själv har jag en Svensktillverkad CTC. Dock har CTC upphört med produktionen av vedpannor till förmån för värmepumpar.

550  
#872689Se till att det finns plats över i pannrummet om du senare vill installera större panna eller större tankar. 1000 l låter väldigt lite...
Vad har du tänkt att ha för backup? I vanliga fall har man åtminstone en elpatron på elnätet, har du elverk som klarar motsvarande? Kanske en extra pelletspanna kan vara något. Finns en del kombinerade idag som automatiskt kan slå över på pellets när du inte är hemma och det är kallt. Vet inte om det fungerar i praktiken, skulle vara intressant att höra från någon som har en sådan panna...

Willeryr  
550 skrev:Se till att det finns plats över i pannrummet om du senare vill installera större panna eller större tankar. 1000 l låter väldigt lite...
Vad har du tänkt att ha för backup? I vanliga fall har man åtminstone en elpatron på elnätet, har du elverk som klarar motsvarande? Kanske en extra pelletspanna kan vara något. Finns en del kombinerade idag som automatiskt kan slå över på pellets när du inte är hemma och det är kallt. Vet inte om det fungerar i praktiken, skulle vara intressant att höra från någon som har en sådan panna...

Grundarbetet för tillbyggnaden är redan gjort så utrymmet för pannrum blir ca 15m2. Jag håller med om att 1m3 känns aningen i underkant men det är en tank jag har just nu och därmed vad jag börjar med, men är beredd att utöka med mer över tid.

Vi har inte tittat så mycket på backup lösningar ännu. Men vi monterar systemet med elpatron då solcellsproduktionen på sommaren gör det tokigt att hålla på och elda för varmvatten. Elverk finns som klarar det och monterat med last/temp avkännande reläer till inverter som ska autostarta elverket när det krävs.
Vi kommer inte att kunna ha samma bekvämlighetsnivå med hur vi öht kan åka bort under vinterhalvåret. Men då vi kommer från vedeldning och djurhållning blir det inte så stor förändring.

TS

Willeryr  
#876388Någon med erfarenhet av extuna?
Inser att nästan alla, i praktiken, begagnade vedpannor utesluts pga kraven på Ekodesign när det är en nyinstallation/nybygge.

https://extuna.se/wp-content/uploads/20 ... dpanna.pdf

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).