Uppvärmning

Negativ inställning till veduppvärmning

60 inlägg 11814 visningar 15 följer Svara, dela mm...   

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

Alvarsson  
#808114 Det du skriver är rent hittepå!

Användarvisningsbild

AndersCalder  
#808115 Märkligt att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet…. Jag eldar med flis i modern anläggning och förespråkar inte uppvärmning med helved även om jag respekterar de som vill ha det! Jag värdesätter min tid allt för mycket för att elda med helved. Moderna flisanläggningar kräver inte mycket tid per vecka och skapar värme i utrymmen som jag aldrig skulle anse försvarbart att värma med tex en värmepump! När jag installerade vår ena anläggning 2009 kostade det ungefär lika som en jordvärmepump men då hade jag bara haft värme i huset! Nu värmer jag 2 hus, 1 garage samt pannrumm, och kan påverka min uppvärmningskostnad med eget bränsle istället för att sitta i Fortumbåten och ro åt dom!! Givetvis behöver jag också el men i otroligt liten omfattning jämförelsevis. Sen bonusen att kunna torka jaktkläder mm i pannrummet kommer man aldrig åt med en värmepump. Jag respekterar de som av åldersskäl tex inte orkar elda med någon form av biobränsle, där hamnar jag också en vacker dag men kommer säkert orka köra traktorn i ett antal år tio minuter var 14-e dag för att fylla flis som jag kan köpa från industrin och det blir ändå prisvärt.

TS
Användarvisningsbild

AndersCalder  
Alvarsson skrev:Det du skriver är rent hittepå!

Utveckla istället för att bara skriva så ”konstruktivt”!

TS

aho  
#808117 Fakta finns här: https://www.ui.se/landguiden/lander-och ... ch-energi/
Om dessa siffror stämmer så är cirka 17% av Danmarks energiförbrukning el.
Två tredjedelar av Danmarks hushåll har fjärrvärme och hälften av den energin kommer från biomassa och annat förnybart.

Inte alls osannolikt att svambob har rätt.

Användarvisningsbild

AndersCalder  
Skogsola skrev:Tycker tvärtom. Det är när det är kallt som det ska eldas. Att fippla med ved på sommaren bara för varmvatten är idiotiskt.

Jag fipplar inte med ved varken på vintern eller sommaren utan eldar med flis i en driftsäker anläggning som gått i det närmaste felfritt i 14 år nu! Flisar hela årsbehovet på 1,5 timme med inlejd lastbilshugg.

TS

aho  
AndersCalder skrev:Märkligt att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet…. Jag eldar med flis i modern anläggning och förespråkar inte uppvärmning med helved även om jag respekterar de som vill ha det! Jag värdesätter min tid allt för mycket för att elda med helved. Moderna flisanläggningar kräver inte mycket tid per vecka och skapar värme i utrymmen som jag aldrig skulle anse försvarbart att värma med tex en värmepump! När jag installerade vår ena anläggning 2009 kostade det ungefär lika som en jordvärmepump men då hade jag bara haft värme i huset! Nu värmer jag 2 hus, 1 garage samt pannrumm, och kan påverka min uppvärmningskostnad med eget bränsle istället för att sitta i Fortumbåten och ro åt dom!! Givetvis behöver jag också el men i otroligt liten omfattning jämförelsevis. Sen bonusen att kunna torka jaktkläder mm i pannrummet kommer man aldrig åt med en värmepump. Jag respekterar de som av åldersskäl tex inte orkar elda med någon form av biobränsle, där hamnar jag också en vacker dag men kommer säkert orka köra traktorn i ett antal år tio minuter var 14-e dag för att fylla flis som jag kan köpa från industrin och det blir ändå prisvärt.

Grundvärmer både permanentboende och fritidsboendet på skogsfastigheten med bergvärmepumpar. I permanentboendet så blev det komplettering med braskamin i höstas, vi kommer med den politik som förs att förr eller senare hamna i ett läge där man antingen inte har el eller inte har råd med den.
Vedpannan i fritidsboendet började läcka för två år sedan så bortsett från kakelugnen så saknas där för närvarande en kompletterande energikälla.
Hade det funnits plats att sätta in ackumulatortankar i pannrummet så hade en ny panna kommit på plats, men som det är nu så behövs det en rejäl ombyggnad/tillbuggnad för att få till en vettig vedeldning.

Gillar värmen från eldning i braskamin och kakelugn och den motion man får av vedhanteringen.
Det minimala skötselbehov som bergvärme kräver har också sina fördelar.

Förmodligen både privatekonomiskt och nationalekonomiskt vansinne att hålla på med dubbla värmekällor och lägga tid på manuell vedhantering istället för på ingenjörsarbetet som jag lever på. Men än så länge lever vi i ett fritt land.

Alvarsson  
aho skrev:Fakta finns här: https://www.ui.se/landguiden/lander-och ... ch-energi/
Två tredjedelar av Danmarks hushåll har fjärrvärme och hälften av den energin kommer från biomassa och annat förnybart.

Det ni ser bort ifrån är att biomassa inte är lika med ved.

Alvarsson  
Alvarsson skrev:
aho skrev:Fakta finns här: https://www.ui.se/landguiden/lander-och ... ch-energi/

Biomassa är inte lika med ved.

aho  
#808126 Vad är det danskarna eldar? Halm?

Alvarsson  
#808127 Yes, mycket halm.

aho  
#808128 Verkar som de har en viss av spån och annat från skogen också:
https://www.energinyheter.se/20230323/2 ... a-biomassa

80-90  
#808129 Byggde nytt hus -18 installerade bergvärme ångrar 7 dagar i veckan nu att jag inte satte in vedpanna å tankar

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808142 Så här såg det ut 2017 i Danmark.
https://bioenergitidningen.se/hallbar-b ... stallning/

Användarvisningsbild

toker72  
80-90 skrev:Byggde nytt hus -18 installerade bergvärme ångrar 7 dagar i veckan nu att jag inte satte in vedpanna å tankar

Varför då ? i ett så pass nytt hus kan det inte gå många kwh per år för att hålla värmen med en bergvärme pump.

80-90  
toker72 skrev:
80-90 skrev:Byggde nytt hus -18 installerade bergvärme ångrar 7 dagar i veckan nu att jag inte satte in vedpanna å tankar

Varför då ? i ett så pass nytt hus kan det inte gå många kwh per år för att hålla värmen med en bergvärme pump.

Nej det går inte mycket ström . Ca 9500 kWh per år . Nej det som jag inte gillar är att det är svårt å få nån ordning på värmen speciellt runt +-0 då . Å sen tycker jag vedvärmen är mycket bättre å alla grejor har jag så det hade inte varit mycket jobb å hålla detta huset m ved

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).