Uppvärmning

Kallställa gamla hus med murstock

13 inlägg 1312 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Kallställa gamla hus med murstock

Kälarn  
#908839Kanske inte ett ämne som vi vill diskutera eftersom det luktar mögel och kostnader, men effekterna av att kallställa hus tror jag att många ägare av lantbruksfastigheter har bistra erfarenheter av. Sitter själv på en fastighet där en stuga på fastigheten har ett golv som faller in/ ner pga mögel. Den ska rivas.

Den andra stugan stod kall i fyra år , och nu är golvbjälklaget utdömt i ett rum, av besiktningsmannen . Fuktig mark, kall murstock.Mögel och svamp kommer krypande.

Vet inte mer än att jag försöker nämna saken till de jag känner. Men jag tror att det är en stor okunskap bland många nya ägare av lantbruksfastigheteri Sverige, om hur gamla hus fungerar. Och att murstocken var varm i gamla tider. Och ska inte lämnas kall för senare ägare.

TS

Re: Kallställa gamla hus med murstock

Riga  
#908841Arbetade som skadeutredare ett tag. Inte bara lantbruksfastigheter. En del vanliga äldre villor var också beroende av att oljepannan höll skorsten och därmed både grund och vind varm och torr. Fjärrvärme och värmepumpar ställde till med skador på sikt.

tallen100  
#908847Det är väl ganska vanligt att det byggts till pannrum på sidan om, på många gamla hus och den gamla murstocken blir inte nyttjad alls längre.
Och många andra har helt slutat elda med ved och olja och ersatt med bergvärme eller luft/vattenpump.
Det är väl inte heller många som eldar i vedspisen hela dagarna längre.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#908849Jag har en avfuktare i källaren/krypgrunden på mitt ställe sedan 10-talet år. Motverkar all sorts svampangrepp.

Anledningen att jag har en sån är att efter att några å efter huset slutade bebos året runt så fick det besök av äkta hussvamp så jag fick ta dit saneringsfirma som tog ut hela köksgolvet samt i den gamla köksinredningen där de också funnit angrepp. Allt förpackades i plastsäckar o fördes bort för destruktion

Användarvisningsbild

Elis76  
JörgenO skrev:Jag har en avfuktare i källaren/krypgrunden på mitt ställe sedan 10-talet år. Motverkar all sorts svampangrepp.

Anledningen att jag har en sån är att efter att några å efter huset slutade bebos året runt så fick det besök av äkta hussvamp så jag fick ta dit saneringsfirma som tog ut hela köksgolvet samt i den gamla köksinredningen där de också funnit angrepp. Allt förpackades i plastsäckar o fördes bort för destruktion

Hur ser din källare/krypgrund ut och var har Du placerat avfuktaren?

Användarvisningsbild

JörgenO  
#908854Jordkällare under 1/3 av huset och krypgrund under resten. Avfuktaren står (hänger i taket) i jordkällaren och är ansluten till aluminiumrör som förgrenar sig under hela grunden

Huset är en s.k. Dubbelkorsbyggnad som står på en huggen stenmur. Byggår 1890.

Användarvisningsbild

Elis76  
#908873@jörgenO

Om din timmerbyggnad är stående på en huggen grund av granitstenar med en jordkällaren under 1/3 av byggnaden - hjälper avfuktaren verkligen till att avfukta den delen av "torpargrunden" som inte består av jordkällaren?

Jag tänker på att att all luft (fuktig eller ej) utanför byggnaden hela tiden tränger in i torpargrunden så det blir en evig kamp för avfuktaren. 🤔

Jag har själv ett stort timmerhus i Tornedalen stående på en huggen grund av granit, därav min fråga.

By the way - Är jordkällaren murad med betonggolv med lucka från byggnaden eller har Du en vanlig källartrappa ner till jordkällaren?

Användarvisningsbild

JörgenO  
#908876Om din timmerbyggnad är stående på en huggen grund av granitstenar med en jordkällaren under 1/3 av byggnaden - hjälper avfuktaren verkligen till att avfukta den delen av "torpargrunden" som inte består av jordkällaren?

Bra fråga, är inte säker. Hussvampen fick jag in i jordkällaren under köket. Avfuktaren har förgrening även under krypgrunden men jag har aldrig varit där och tittat. I själva jordkällaren är det torrt. Huset ligger på en kulle så vattnet rinner gärna därifrån

Jag tänker på att att all luft (fuktig eller ej) utanför byggnaden hela tiden tränger in i torpargrunden så det blir en evig kamp för avfuktaren.

Jo, den går hela tiden. Den skickades på service för två år sedan (tillverkad i Norrköping, minns inte vilken firma) då den hade svårt att hålla fukthalten under 20% när jag var där på våren

Jag har själv ett stort timmerhus i Tornedalen stående på en huggen grund av granit, därav min fråga.

Trevligt! Det känns jobbigt att inte ha möjlighet att ha regelbunden tillsyn. Mitt plåttak är helt men skulle behöva skruvas fast bättre. På önskelistan står nya färskvatten ledningar med värmekabel samt att systemet blir byggt för att kunna tömmas helt, sen har trekammarbrunnen börjat vittra och elledningarna hade jag gärna bytt ut…finns alltid nåt att ha dåligt samvete för o oroa sig för inför årets första. Besök i maj 😩

By the way - Är jordkällaren murad med betonggolv med lucka från byggnaden eller har Du en vanlig källartrappa ner till jordkällaren?

Källaren har jordgolv o stenväggar. Numera är den bara tillgänglig från utsidan. Fanns lucka i köket innan men den lades igen när jag bytte bjälklag o golv.
Senast redigerad av JörgenO ons 08 apr 2026, 10:43, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#908877Dublett
Senast redigerad av JörgenO ons 08 apr 2026, 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#908878Triplett

tallen100  
#908880Är det olika på var någonstans i landet och terrängen husen som får problem står?
Vet ett flertal gamla hus/torp från troligen 1850 till början av 1900 talet som står och stått oeldade vintertid i förmodligen bortåt 60-80 år, då de numera endast används som sommarhus.
Inte har jag hört att det varit några problem med dessa, de står alltså på vanlig torpargrund av huggen sten eller sinnersten och har en eller två murstockar.

jannee  
#908890Man visste vad man gjorde när man byggde hus på 1800 talet.
Man var noga med valet av plats och virke - alltid på torr och fast grund, oberoende om det vart hus med källare eller torpargrund.
Håller man bara bort all växtlighet runt grunden brukar det aldrig uppstå några problem - självfallet måste även taken vara intakta.
Dessutom är ALLTID gamla hus väl ventilerade - drar igenom luft lite varstans.

Axl  
jannee skrev:Man visste vad man gjorde när man byggde hus på 1800 talet.
Man var noga med valet av plats och virke - alltid på torr och fast grund, oberoende om det vart hus med källare eller torpargrund.
Håller man bara bort all växtlighet runt grunden brukar det aldrig uppstå några problem - självfallet måste även taken vara intakta.
Dessutom är ALLTID gamla hus väl ventilerade - drar igenom luft lite varstans.

Byggdes nog en del dåliga hus också men dom finns inte kvar nu.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).