Uppvärmning

Kökspanna

12 inlägg 786 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Kökspanna

Töre  
#905800Tänkte höra med er har dena kökspanna på ett torp, börjar bli trött på den är som att elda i en plåttunna ,går bara åt massa ved utan nått större utbyte.
Utveklingen har ju gått framåt på andra panner har baxi annars hemma ,har ni förslag på kökspanna med lite verkninggrad ,moderna pannor ligger väl upp till mins 90%, den här är väl 20% i besta fall , ändå styr jag den på temp ,pumpen startar på 80 grader.

TS
Användarvisningsbild

Re: Kökspanna

Nyborg  
#905801Har en kund som bytte till en Senko, är en panna i storlek som en vedspis, dvs ca 60-80 cm bred. Sparar mycket ved. Finns även Wamsler bl a, lite mindre i storlek. Om utrymme finns är det oftast en fördel att montera acktank också, men då blir det helt annan påfrestning på skorstenen! Om du har en bra sotare, fråga om råd... /Johan 😀

Töre  
#905808Vilken panna jag välger eller tank så lär det väl bli mycket mindre påfrestning på skorsten än om jag har kvar denna där all värme far ut i skorsten .

TS
Användarvisningsbild

Nyborg  
#905809När du eldar mot tank eldar du ju längre tid åt gången. Om du nu eldar timtal i streck med den anläggning du har är det ju nåt konstigt. Eller eldas det bara vid ett tillfälle om dan? Kökspannan är ju tänkt att eldas kontinuerligt hela dagen, då på lägre effekt.... Eldar du med fullt öppet spjäll? Går ju isf att bromsa ner rökgashastigheten en del.
Är det ett gammalt system utan shunt så blir det större förluster i systemet.

alias  
#905814Kunde en täljstenskamin vara ett alternativ?

De lagrar ju värmeenergin och avger värmen till rummet under en lång tid (blir inte tokvarmt och sedan utkylt).

MVH
Alias

Riga  
#905863Bytte min gamla Huskvarna 3027 till en sådan här. Tror jag halverade vedåtgången samtidigt som jag kan lägga in betydligt större klampar. Nu kan jag vara ute 2 timmar, komma in och lägga ny ved på glöden. I huskvarnan brann det ut på 30 minuter.

Töre  
#905896DEn du visar vad heter den , är det vatten i den,eller är det som en kamin .Är det vatten i Husqvarna 3027

TS
Användarvisningsbild

Nyborg  
Töre skrev:DEn du visar vad heter den , är det vatten i den,eller är det som en kamin .Är det vatten i Husqvarna 3027

3027 är en vedspis, även smalspisen. 😀 Således bara typ som en kamin.

Riga  
#905944Så är det, inget vatten. Men ville illustrera att ny spis kan minska vedförbrukningen och samtidigt ge mer värme.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905976Jodå den kan värma vatten. Mormor hade en med vattenbehållare till vänster om eldningsluckan.

jakobn  
#905980bioovn.dk
walltherm.com

Riga  
#906031@th
Så är det. Enligt bruksanvisningen går det även att koppla in en cirkulationsslinga om man vill. Och det verkar finnas reservdelar - köpte det mesta till eldstaden. Men den äter fortfarande ved med förfärande hastighet.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).