Uppvärmning
Vedeldning med hemmabyggd robot
mån 03 mar 2025, 19:57#873645Fantastisk maskin! Härligt kombination av avancerad teknik och grov/ful-smide. Skickligt att få bra tillförlitlighet på detta!
ons 05 nov 2025, 05:00#898031
Jag har sett en modell som har en lucka för inläggning som öppnade sidan av pannan.
Kommer tyvärr inte på märket nu, men där borde det gå teoretiskt iaf att mata in på det viset.
Problemet ligger nog i att vara säker på att de inte sätter sig på tvären så att det inte går stänga luckan.
Zixten skrev:Finns det toppmatade pannor?
Förugn för vedpanna är väl toppmatad? I så fall kanske man skulle kunna lägga veden på ett transportband så att det ramlar ner lite lagom mängd ved vid varje frammatning.
Jag har sett en modell som har en lucka för inläggning som öppnade sidan av pannan.
Kommer tyvärr inte på märket nu, men där borde det gå teoretiskt iaf att mata in på det viset.
Problemet ligger nog i att vara säker på att de inte sätter sig på tvären så att det inte går stänga luckan.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).