Uppvärmning

Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

18 inlägg 6271 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Mangi  
#797570 Oppdaterar tråden med att felet visade sig va att hålet i keramiken där lågan ska ner va till viss del fastsatt. Efter det löste sig problemet helt och hålet.
Dock har ett annat problem börjat dyka opp. Pannan ha börjat baktända ibland och det kommer ut en liten rökpuff varje gång den gör det. Efter lite sökande i forum får jag det till att det beror på att veden förgasas för snabbt ibland och då kan detta fenomen hända. Någon som har nå tips om hur man minimerar risken att detta händer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

FR3PPO  
#797733 Jag har sammma panna som dig, satte in den hösten 21.


Har haft samma problem med dålig förbränning när rostret lyckats sätta igen.
Bak tänder gör min med ibland men blivit allt färre gånger sedan jag justerat spjällen. Tror jag kör primär på 7 och sekundär på 10.

Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Mangi  
#797753 Jag har spjällen ungefär samma som dig. Provade minska på primär till 5 efter första ilägget men den baktänder ändå ibland. Men det händer oftast efter man kastat på mer efter första ilägget. Känns som det är mycket ovanligt att den baktänder på fösta ilägget.
Har du nån uppfattning hur man ska ställa spjällen för att minska på baktändningarna? Läst nånstans när jag leta runt att det ska va bättre med lite grövre ved för att motverka baktändningar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).