Uppvärmning

Köp av ny vedpanna 2022

23 inlägg 8185 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallen100 skrev:Förr i tiden så tog folk en vedbärare i näven och gick till vedskjulet, fyllde den bar in den i köket och eldade.
Det var tider det😆

Det gör jag fortfarande, till kaminspis och två kakelugnar. El används visserligen som huvudvärme och till den mesta av matlagningen men det känns skönt att kunna komplettera när det börjar bli lite kallare ute 😀 vilket det i.o.f.s. inte blir så ofta här på västkusten.

tallen100  
th skrev:
tallen100 skrev:Förr i tiden så tog folk en vedbärare i näven och gick till vedskjulet, fyllde den bar in den i köket och eldade.
Det var tider det😆

Det gör jag fortfarande, till kaminspis och två kakelugnar. El används visserligen som huvudvärme och till den mesta av matlagningen men det känns skönt att kunna komplettera när det börjar bli lite kallare ute 😀 vilket det i.o.f.s. inte blir så ofta här på västkusten.

Den skönaste värmen får man från kaminer och spisar, blir inte alls det samma med element eller värmepumpar även om termometern visar samma grader.

r93  
#770446 Har en 16 år gammal atmos dc40

Har precis i detta nu bytt all keramik i den!
Tungt och skitigt men den behövde kärlek!

Är hur nöjd som helst och jag skulle sätta in en atmos igen om denna ger upp.

Användarvisningsbild

Zetor25  
#770469 Har en Atmos Dc40. 21 år gammal ,eldar mot en 2500l tank. Funkar bra, stor vedvolym.

Användarvisningsbild

Rossignol  
r93 skrev:Har en 16 år gammal atmos dc40

Har precis i detta nu bytt all keramik i den!
Tungt och skitigt men den behövde kärlek!

Är hur nöjd som helst och jag skulle sätta in en atmos igen om denna ger upp.

Var det första bytet av keramik du gjorde nu?

TS

r93  
#772285 Jag har bytt keramik i kammaren undertill en gång tidigare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772288 Stoppade in en 50UB från Värmebaronen 2005 tillsammans med 3m3 tankar, keramiken i den byttes för ett par år sen för första gången

henkperz  
#772703 Har en Baxi bonus light med 1000l ack sedan två år. Helnöjd med pannan! Brinner grymt bra, det ända jag är missnöjd med är att fläkten slår ifrån när rökgastemperaturen når 250 grader. Händer inte ofta men ibland. Sen skulle jag inte ha mindre än 1500l i ack oavsett storlek på hus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).